Page 1 of 1

Inre styrled

Posted: 2020-06-21 09:31:14
by mojo158
Hej,

Min inre styrled börjar bli dålig enligt besiktningen, inte så att den måste bytas nu enligt dem, men det förklarar också varför styrningen inte känns riktigt tight. Jag hittar dock ingen beskrivning av hur man byter den, varken i Haynes eller på Clarks-garage. Inte heller när jag googlar, jag kanske inte kan rätt term på engelska, inner steering joint?

Så jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp:
1. Vilken term ska jag söka på?
2. Någon som vet var jag kan hitta en steg-för-steg-beskrivning av hur man gör?
3. Någon som kan ge en beskrivning?

Tack på förhand!
/Staffan

Re: Inre styrled

Posted: 2020-06-21 09:48:09
by felix83
I PET ser det ut som att den inre styrleden är en del av styrarmen (tie rod). Den ser inte ut att kunna bytas separat tyvärr.
En ny (artikelnummer 477419803) kostar en tusenlapp på Rose Passion.

Edit: Ovanstående gäller 924, vet inte om det är samma på 944.

Re: Inre styrled

Posted: 2020-06-21 11:31:37
by taxiande
Det är olika styrleder på 924/944 beroende på årsmodell. Det som skiljer åt är inte och yttre gänga. Jag lärde mig den hårda vägen ( köpte fel). Har därför en ny styrled med inre gänga på styrleden liggandes. Kan sälja den för 500:- + ev.frakt.
För att lossa den. Tar du loss den yttre styrleden först. Sedan är det urjackat på den inre styrleden för en 17 eller 19 mm nyckel. Lossa på den , så är det bara att gänga ur den sen..
När man tar loss den yttre styrleden kan det bara bra att räkna antal varv som den gängas ur, för att få en någorlunda lika hjulinställning.

Re: Inre styrled

Posted: 2020-06-21 21:09:08
by mojo158
Hej Felix83 och taxiande,

Stort tack för era svar! Av dina svar taxiande så tror jag att jag förstår hur det fungerar. Inga problem att komma åt, inget som måste plockas bort? Jag har en S2a och det ser ut som att du har en 924a. I så fall borde inte den du har passa? Har Rose passion några fördelar framför andra webförsäljare? Felix, tack även för föklaringen av tie rod, jag har stött på ordet men inte förstått det.

Hälsningar
Staffan

Re: Inre styrled

Posted: 2020-06-21 21:49:07
by taxiande
Den jag har passar vissa 924 och vissa 944. Antigen har dom yttre gänga eller inre gänga på själva ”styrledsklumpen”. När du lossat på inre styrleden, så ser du vad du har för gänga..

Re: Inre styrled

Posted: 2020-06-22 06:11:49
by henca
Främsta styrkan hos Rose Passion är att de brukar leverera hyffsat snabbt, oftast har man det man beställt inom en vecka, annars brukar jag räkna med att det tar två veckor att få något när man beställer på nätet. De brukar också ligga ganska bra till i pris.

m v h Henrik

Re: Inre styrled

Posted: 2020-06-23 09:04:25
by mojo158
Hej igen,

Tack, ni har verkligen varit till stor hjälp.

Med er hjälp har jag kunnat leta mig fram i Haynes till de moment jag behöver. Ett moment är angivet för Power stering tie-rod joint-to-tie-rod 70 Nm (detta är från Haynes och jag misstänker att Powerstering här bara är angivet för att särskilja från modeller utan servostyrning). Detta måste väl var låsmuttern mellan inre och yttre styrled som avses (eller mellan kulled och styrarm för att använda Felix terminologi?)? Där ska man ju dra åt med en öppen nyckel, jag har aldrig dragit åt en sådan med moment. Hur gör man, finns det öppna nycklar att fästa på momentdragaren?

Dessa är de andra momenten som jag tror att jag ska använda:
1. Power steering tie-rod-to-rack
2. Tie-rod-to-steering knuckle nut

En annan intressant sak från Haynes. Enligt Haynes sitter det en låssprint genom muttern ute på kulleden. Någon sådan kan jag inte hitta på sprängskisserna i reservdelskatalogen. Jag ringde också Porschecenter och de kände inte heller till någon sådan. Vad beror detta på? Satte den på äldre modeller? Reservdelskillen på Porschecenter gissade på att det kan ha varit en lösning på Porsches racebilar?

Hälsningar och stort tack än en gång
Staffan

Re: Inre styrled

Posted: 2020-06-23 09:22:54
by felix83
mojo158 wrote: 2020-06-23 09:04:25 Hej igen,

Tack, ni har verkligen varit till stor hjälp.

Med er hjälp har jag kunnat leta mig fram i Haynes till de moment jag behöver. Ett moment är angivet för Power stering tie-rod joint-to-tie-rod 70 Nm (detta är från Haynes och jag misstänker att Powerstering här bara är angivet för att särskilja från modeller utan servostyrning). Detta måste väl var låsmuttern mellan inre och yttre styrled som avses (eller mellan kulled och styrarm för att använda Felix terminologi?)? Där ska man ju dra åt med en öppen nyckel, jag har aldrig dragit åt en sådan med moment. Hur gör man, finns det öppna nycklar att fästa på momentdragaren?

Dessa är de andra momenten som jag tror att jag ska använda:
1. Power steering tie-rod-to-rack
2. Tie-rod-to-steering knuckle nut

En annan intressant sak från Haynes. Enligt Haynes sitter det en låssprint genom muttern ute på kulleden. Någon sådan kan jag inte hitta på sprängskisserna i reservdelskatalogen. Jag ringde också Porschecenter och de kände inte heller till någon sådan. Vad beror detta på? Satte den på äldre modeller? Reservdelskillen på Porschecenter gissade på att det kan ha varit en lösning på Porsches racebilar?

Hälsningar och stort tack än en gång
Staffan
På min 924 sitter kulleden med en kronmutter med saxsprint i alla fall!

Re: Inre styrled

Posted: 2020-06-23 15:30:23
by safe
mojo158 wrote: 2020-06-23 09:04:25 Hej igen,

Tack, ni har verkligen varit till stor hjälp.

Med er hjälp har jag kunnat leta mig fram i Haynes till de moment jag behöver. Ett moment är angivet för Power stering tie-rod joint-to-tie-rod 70 Nm (detta är från Haynes och jag misstänker att Powerstering här bara är angivet för att särskilja från modeller utan servostyrning). Detta måste väl var låsmuttern mellan inre och yttre styrled som avses (eller mellan kulled och styrarm för att använda Felix terminologi?)? Där ska man ju dra åt med en öppen nyckel, jag har aldrig dragit åt en sådan med moment. Hur gör man, finns det öppna nycklar att fästa på momentdragaren?

Dessa är de andra momenten som jag tror att jag ska använda:
1. Power steering tie-rod-to-rack
2. Tie-rod-to-steering knuckle nut

En annan intressant sak från Haynes. Enligt Haynes sitter det en låssprint genom muttern ute på kulleden. Någon sådan kan jag inte hitta på sprängskisserna i reservdelskatalogen. Jag ringde också Porschecenter och de kände inte heller till någon sådan. Vad beror detta på? Satte den på äldre modeller? Reservdelskillen på Porschecenter gissade på att det kan ha varit en lösning på Porsches racebilar?

Hälsningar och stort tack än en gång
Staffan
Låter som ett väldigt högt moment för den låsmuttern, jag skulle gissa att det är momentet som styrarmen är inskruvad i styrväxeln med. Men det är som sagt en gissning....

Man kan dra med moment med en "öppen nyckel", det verktyg man behöver kallas kråkfot eller crow foot på engelska. Det gäller bara att sätta den i 90 grader på momentnyckeln.
Exempel: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... er-135535/

De flesta styrleder brukar ha en saxpinne, eller idag kanske det är vanligare/billigare med låsmutter.
Draget med rätt moment är det inget problem utan den, har sedan skruvar och muttrar suttit en stund och fått lite smuts/oxid så brukar de inte trilla bort direkt....

Re: Inre styrled

Posted: 2020-06-24 08:24:44
by mojo158
Hej,

Taxiande, en låssprint låter mkt bättre och säkrare tycker jag. Det är orginallösningen på de tidigare modellerna och sedan har kostnadsjakt vunnit över kvalité och säkerhet. Men om ett par år när oxiden gjort sitt så är det nog säkert och bra även med låsmutter.

Safe, borde inte "styrarmen till styrväxeln" vara det som de benämner "powerstering tie-rod-to-rack", den ska också dras med 70 Nm enligt Haynes?

Jag ser att jag inte skrev färdigt sist utan glömde nämna moment för alla tre punkterna.

Tie-rod-to-steering knuckle nut: 30-50 N.

Powersteering tie-rod-to-rack: 70 N.

Powersteering tie-rod joint-to-tie-rod: 70 Nm.

Om "styramen till styrväxeln" är det samma som "Powersteering tie-rod-to-rack" så borde väl "powersteerng tie-rod joint-to-tie-rod" vara det samma som "kulled till styrarm", eller ser ni någon annan möjlighet.

Tack för all input!

Hälsningar
Staffan

Re: Inre styrled

Posted: 2020-08-09 14:29:50
by mojo158
Hej,

Monteringen av den nya styrleden gick bra (blev först denna vecka), tills dess att jag skulle skruva åt låsmuttern som håller kulleden på navets (hubbens) arm. Bulten på kulleden snurrar bara med. Efter lite googlande ser jag att man måste lägga någon form av tryck som trycker in kulleden i navets arm. Har sett olika varianter: knacka in den (låter farligt), avdragaren omvänt, rörtång, slutligen trycker någon in kulleden med handkraft. Hur gör ni?

Hälsningar
Staffan

Re: Inre styrled

Posted: 2020-08-09 14:35:09
by safe
Brukar räcka att hålla ihop med en stor polygrip, när den "tar" brukar konan hålla i.

Re: Inre styrled

Posted: 2020-08-10 07:09:00
by mojo158
Ok, tack, det låter som ett bra råd.

Hälsningar
Staffan

Re: Inre styrled

Posted: 2020-08-20 07:33:28
by mojo158
Hej,

Ok, då har jag dragit åt kulleden på navet, men det räckte inte med en polygrip (som lät hälsosammast). Jag fick ta domkraften och sätta under, hoppas att den höll. Jag har inte provkört än.

/Staffan