Inre styrled

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Skriv svar
Meddelande
Författare
mojo158
Turbo-Poster
Inlägg: 566
Blev medlem: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Kontakt:

Inre styrled

#1 Inlägg av mojo158 » 2020-06-21 09:31:14

Hej,

Min inre styrled börjar bli dålig enligt besiktningen, inte så att den måste bytas nu enligt dem, men det förklarar också varför styrningen inte känns riktigt tight. Jag hittar dock ingen beskrivning av hur man byter den, varken i Haynes eller på Clarks-garage. Inte heller när jag googlar, jag kanske inte kan rätt term på engelska, inner steering joint?

Så jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp:
1. Vilken term ska jag söka på?
2. Någon som vet var jag kan hitta en steg-för-steg-beskrivning av hur man gör?
3. Någon som kan ge en beskrivning?

Tack på förhand!
/Staffan

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 169
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: Inre styrled

#2 Inlägg av felix83 » 2020-06-21 09:48:09

I PET ser det ut som att den inre styrleden är en del av styrarmen (tie rod). Den ser inte ut att kunna bytas separat tyvärr.
En ny (artikelnummer 477419803) kostar en tusenlapp på Rose Passion.

Edit: Ovanstående gäller 924, vet inte om det är samma på 944.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

taxiande
S-Poster
Inlägg: 186
Blev medlem: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Kontakt:

Re: Inre styrled

#3 Inlägg av taxiande » 2020-06-21 11:31:37

Det är olika styrleder på 924/944 beroende på årsmodell. Det som skiljer åt är inte och yttre gänga. Jag lärde mig den hårda vägen ( köpte fel). Har därför en ny styrled med inre gänga på styrleden liggandes. Kan sälja den för 500:- + ev.frakt.
För att lossa den. Tar du loss den yttre styrleden först. Sedan är det urjackat på den inre styrleden för en 17 eller 19 mm nyckel. Lossa på den , så är det bara att gänga ur den sen..
När man tar loss den yttre styrleden kan det bara bra att räkna antal varv som den gängas ur, för att få en någorlunda lika hjulinställning.

mojo158
Turbo-Poster
Inlägg: 566
Blev medlem: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Kontakt:

Re: Inre styrled

#4 Inlägg av mojo158 » 2020-06-21 21:09:08

Hej Felix83 och taxiande,

Stort tack för era svar! Av dina svar taxiande så tror jag att jag förstår hur det fungerar. Inga problem att komma åt, inget som måste plockas bort? Jag har en S2a och det ser ut som att du har en 924a. I så fall borde inte den du har passa? Har Rose passion några fördelar framför andra webförsäljare? Felix, tack även för föklaringen av tie rod, jag har stött på ordet men inte förstått det.

Hälsningar
Staffan

taxiande
S-Poster
Inlägg: 186
Blev medlem: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Kontakt:

Re: Inre styrled

#5 Inlägg av taxiande » 2020-06-21 21:49:07

Den jag har passar vissa 924 och vissa 944. Antigen har dom yttre gänga eller inre gänga på själva ”styrledsklumpen”. När du lossat på inre styrleden, så ser du vad du har för gänga..

Användarvisningsbild
henca
Carrera-Poster
Inlägg: 334
Blev medlem: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Inre styrled

#6 Inlägg av henca » 2020-06-22 06:11:49

Främsta styrkan hos Rose Passion är att de brukar leverera hyffsat snabbt, oftast har man det man beställt inom en vecka, annars brukar jag räkna med att det tar två veckor att få något när man beställer på nätet. De brukar också ligga ganska bra till i pris.

m v h Henrik

mojo158
Turbo-Poster
Inlägg: 566
Blev medlem: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Kontakt:

Re: Inre styrled

#7 Inlägg av mojo158 » 2020-06-23 09:04:25

Hej igen,

Tack, ni har verkligen varit till stor hjälp.

Med er hjälp har jag kunnat leta mig fram i Haynes till de moment jag behöver. Ett moment är angivet för Power stering tie-rod joint-to-tie-rod 70 Nm (detta är från Haynes och jag misstänker att Powerstering här bara är angivet för att särskilja från modeller utan servostyrning). Detta måste väl var låsmuttern mellan inre och yttre styrled som avses (eller mellan kulled och styrarm för att använda Felix terminologi?)? Där ska man ju dra åt med en öppen nyckel, jag har aldrig dragit åt en sådan med moment. Hur gör man, finns det öppna nycklar att fästa på momentdragaren?

Dessa är de andra momenten som jag tror att jag ska använda:
1. Power steering tie-rod-to-rack
2. Tie-rod-to-steering knuckle nut

En annan intressant sak från Haynes. Enligt Haynes sitter det en låssprint genom muttern ute på kulleden. Någon sådan kan jag inte hitta på sprängskisserna i reservdelskatalogen. Jag ringde också Porschecenter och de kände inte heller till någon sådan. Vad beror detta på? Satte den på äldre modeller? Reservdelskillen på Porschecenter gissade på att det kan ha varit en lösning på Porsches racebilar?

Hälsningar och stort tack än en gång
Staffan

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 169
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: Inre styrled

#8 Inlägg av felix83 » 2020-06-23 09:22:54

mojo158 skrev:
2020-06-23 09:04:25
Hej igen,

Tack, ni har verkligen varit till stor hjälp.

Med er hjälp har jag kunnat leta mig fram i Haynes till de moment jag behöver. Ett moment är angivet för Power stering tie-rod joint-to-tie-rod 70 Nm (detta är från Haynes och jag misstänker att Powerstering här bara är angivet för att särskilja från modeller utan servostyrning). Detta måste väl var låsmuttern mellan inre och yttre styrled som avses (eller mellan kulled och styrarm för att använda Felix terminologi?)? Där ska man ju dra åt med en öppen nyckel, jag har aldrig dragit åt en sådan med moment. Hur gör man, finns det öppna nycklar att fästa på momentdragaren?

Dessa är de andra momenten som jag tror att jag ska använda:
1. Power steering tie-rod-to-rack
2. Tie-rod-to-steering knuckle nut

En annan intressant sak från Haynes. Enligt Haynes sitter det en låssprint genom muttern ute på kulleden. Någon sådan kan jag inte hitta på sprängskisserna i reservdelskatalogen. Jag ringde också Porschecenter och de kände inte heller till någon sådan. Vad beror detta på? Satte den på äldre modeller? Reservdelskillen på Porschecenter gissade på att det kan ha varit en lösning på Porsches racebilar?

Hälsningar och stort tack än en gång
Staffan
På min 924 sitter kulleden med en kronmutter med saxsprint i alla fall!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 747
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inre styrled

#9 Inlägg av safe » 2020-06-23 15:30:23

mojo158 skrev:
2020-06-23 09:04:25
Hej igen,

Tack, ni har verkligen varit till stor hjälp.

Med er hjälp har jag kunnat leta mig fram i Haynes till de moment jag behöver. Ett moment är angivet för Power stering tie-rod joint-to-tie-rod 70 Nm (detta är från Haynes och jag misstänker att Powerstering här bara är angivet för att särskilja från modeller utan servostyrning). Detta måste väl var låsmuttern mellan inre och yttre styrled som avses (eller mellan kulled och styrarm för att använda Felix terminologi?)? Där ska man ju dra åt med en öppen nyckel, jag har aldrig dragit åt en sådan med moment. Hur gör man, finns det öppna nycklar att fästa på momentdragaren?

Dessa är de andra momenten som jag tror att jag ska använda:
1. Power steering tie-rod-to-rack
2. Tie-rod-to-steering knuckle nut

En annan intressant sak från Haynes. Enligt Haynes sitter det en låssprint genom muttern ute på kulleden. Någon sådan kan jag inte hitta på sprängskisserna i reservdelskatalogen. Jag ringde också Porschecenter och de kände inte heller till någon sådan. Vad beror detta på? Satte den på äldre modeller? Reservdelskillen på Porschecenter gissade på att det kan ha varit en lösning på Porsches racebilar?

Hälsningar och stort tack än en gång
Staffan
Låter som ett väldigt högt moment för den låsmuttern, jag skulle gissa att det är momentet som styrarmen är inskruvad i styrväxeln med. Men det är som sagt en gissning....

Man kan dra med moment med en "öppen nyckel", det verktyg man behöver kallas kråkfot eller crow foot på engelska. Det gäller bara att sätta den i 90 grader på momentnyckeln.
Exempel: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... er-135535/

De flesta styrleder brukar ha en saxpinne, eller idag kanske det är vanligare/billigare med låsmutter.
Draget med rätt moment är det inget problem utan den, har sedan skruvar och muttrar suttit en stund och fått lite smuts/oxid så brukar de inte trilla bort direkt....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

mojo158
Turbo-Poster
Inlägg: 566
Blev medlem: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Kontakt:

Re: Inre styrled

#10 Inlägg av mojo158 » 2020-06-24 08:24:44

Hej,

Taxiande, en låssprint låter mkt bättre och säkrare tycker jag. Det är orginallösningen på de tidigare modellerna och sedan har kostnadsjakt vunnit över kvalité och säkerhet. Men om ett par år när oxiden gjort sitt så är det nog säkert och bra även med låsmutter.

Safe, borde inte "styrarmen till styrväxeln" vara det som de benämner "powerstering tie-rod-to-rack", den ska också dras med 70 Nm enligt Haynes?

Jag ser att jag inte skrev färdigt sist utan glömde nämna moment för alla tre punkterna.

Tie-rod-to-steering knuckle nut: 30-50 N.

Powersteering tie-rod-to-rack: 70 N.

Powersteering tie-rod joint-to-tie-rod: 70 Nm.

Om "styramen till styrväxeln" är det samma som "Powersteering tie-rod-to-rack" så borde väl "powersteerng tie-rod joint-to-tie-rod" vara det samma som "kulled till styrarm", eller ser ni någon annan möjlighet.

Tack för all input!

Hälsningar
Staffan

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare