Page 2 of 2

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-05-29 11:02:30
by Gunnarsson
Å fasen, då förstår jag.

Ska det bli ett byte så är det nog 968 eller lm7 som gäller, får se vad jag mäktar med att göra :lol:

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-05-29 11:54:27
by mijo
Maxx wrote: 2020-05-28 19:55:31
safe wrote: 2020-05-26 20:18:50 Har en kompis som bytt ut 968 motorn i en 968 mot en 944 turbo motor, lagligt, inget sfro. Men han har ju då gått ner i effekt från 240 till 220, tyckte besiktaren var "lustigt" men trimvänligt har jag för mig.
Funkar om bilen man byter motor i är ”tagen i bruk före 1 januari 1993”, om man byter till en motor som är katalysatorrenad och man inte överskrider gränserna för effekt- och vridmomentsökning. Motorn måste ha katalysator i originalutförandet, det går inte att katalysatorkonvertera en motor som man byter till.

Så en 944 turbo-motor med katalysator i en 968 av -92 eller -93 årsmodell som är reggad före 93-01-01 ska inte vara några problem alls. I en 968 -94 eller -95 så behövs det istället ”ombyggd bil” och fler ändringar. Eller så följer man rådet jag fick från en SFRO-representant: ”Hur många besiktningsgubbar vet hur det ser ut under huven på en 968? Bara byt motor.” :roll:
:#944burn:
Fast det förklarar inte ursprunliga frågan i tråden, hur reggar man en 85b n/a (120 kW) med Turbo S motor (182 kw, 2 mindre=247 hk) utan ombyggt fordon, miss av SBP?

Textkod
T31A MOTORN UTBYTT
T31AX MOTORN UTBYTT, SKA UPPFYLLA DE KRAV PÅ UTSLÄPP ENLIGT BILAGA 3
FÖRORDNINGEN (2001:1085) OM MOTORFORDONS AVGASRENING SOM FÖLJER
AV 5 KAP. 15 § VVFS 2003:22.
Övrigt
MOTOR: PORSCHE 944 TURBO S 2,5L.
BROMSSYSTEM: PORSCHE 944 TURBO S.

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-05-29 12:55:39
by Maxx
mijo wrote: 2020-05-29 11:54:27
Maxx wrote: 2020-05-28 19:55:31

Funkar om bilen man byter motor i är ”tagen i bruk före 1 januari 1993”, om man byter till en motor som är katalysatorrenad och man inte överskrider gränserna för effekt- och vridmomentsökning. Motorn måste ha katalysator i originalutförandet, det går inte att katalysatorkonvertera en motor som man byter till.

Så en 944 turbo-motor med katalysator i en 968 av -92 eller -93 årsmodell som är reggad före 93-01-01 ska inte vara några problem alls. I en 968 -94 eller -95 så behövs det istället ”ombyggd bil” och fler ändringar. Eller så följer man rådet jag fick från en SFRO-representant: ”Hur många besiktningsgubbar vet hur det ser ut under huven på en 968? Bara byt motor.” :roll:
:#944burn:
Fast det förklarar inte ursprunliga frågan i tråden, hur reggar man en 85b n/a (120 kW) med Turbo S motor (182 kw, 2 mindre=247 hk) utan ombyggt fordon, miss av SBP?

Textkod
T31A MOTORN UTBYTT
T31AX MOTORN UTBYTT, SKA UPPFYLLA DE KRAV PÅ UTSLÄPP ENLIGT BILAGA 3
FÖRORDNINGEN (2001:1085) OM MOTORFORDONS AVGASRENING SOM FÖLJER
AV 5 KAP. 15 § VVFS 2003:22.
Övrigt
MOTOR: PORSCHE 944 TURBO S 2,5L.
BROMSSYSTEM: PORSCHE 944 TURBO S.

Ombyggt fordon. Därför nämns både bytet av motor och bromssystem.
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad:
1. Styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-05-29 13:09:16
by safe
Gunnarsson wrote: 2020-05-26 09:48:40 Hej!

Slösurfade på blocket häromdagen och fick då se en 944 n/a -85 som var lagligt reggad med en turbo s-motor, tilläggsinformation från transportstyrelsen på bilen var T31a och T31ax och med utbytta bromsar.

Tänkte hört av mig till säljaren för att fråga hur han lyckats med detta men den hann säljas innan..

Jag trodde det var omöjligt att byta motor inom modellfamiljen och få den godkänd? Det står till och med 247 hk i papperena.. Hur fasen lyckas man med detta? :D
Har du kvar regnummer? Det borde gå att beställa handlingarna från regbesiktningen från riksarkivet. Om det inte säger något så borde man i alla fall se vem som var ägare vid tillfället och ringa och fråga hur det gick till....

Gissningsvis har den som reggat det haft bra kontakter...

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-05-29 15:57:33
by Gunnarsson
Jo, jag sparade regnumret. Jag vet inte, är det okey att lägga ut här?

Det var det jag tänkte med! Känns lite märkligt att man kan sätta i en såpass mycket kraftigare motor så "enkelt".

Ser ut som att Mijo ovan vet vilken bil det handlar om också.

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-05-29 19:30:36
by Peter O
Möjligen off topic, men i så fall inte helt i alla fall.....

Det framgår ju inte här när dessa reggningar skett. Eventuellt gällde andra regler vid tillfället i fråga, eller i vart fall andra tolkningar.... Kan ju i teorin vara väldigt längesedan en -85 fick en motor från en -88.

Hälsningar,
Peter

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-05-29 19:47:41
by safe
Jag skulle gissa att det skett efter 94. Man skulle kunna ringa transportstyrelsen och höra när det hänt och, vilket som är intressantast, om de haft några dokument/intyg som gör detta byte 100% korrekt. Man skulle i alla fall få tag på dåvarande ägaren och kunna få fram något.

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-05-29 20:34:25
by Gunnarsson
Vad skedde -94? var det då sfro bildades?

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-05-29 20:39:12
by safe
Nej, men fordonsarkivet har alla dokument för fordon mellan 72 och 94 och där kan man söka på regnummer. Man ser bara typen av dokument de har, men det såg inte ut som om de hade något registreringsdokument förutom det från 85 när bilen registrerades.

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-05-29 20:49:58
by Gunnarsson
Aha, då är jag med! Grymt att du kollade upp det :D

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-06-04 08:12:11
by LPunderground
Min 83a n/a är reggad som ombyggt fordon via sfro, sitter en 250hk motor från 89 i den. Även fram/bakvagn, bromsar osv är från samma bil. Gick inte att få den igenom bes annars pga för mycket % i effektökning. Vi hade lite klabb med det, men tror att det är svårare att få igenom det och godkänt idag då dom blivit hårdare överallt.

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-06-04 13:02:08
by Gunnarsson
LPunderground wrote: 2020-06-04 08:12:11 Min 83a n/a är reggad som ombyggt fordon via sfro, sitter en 250hk motor från 89 i den. Även fram/bakvagn, bromsar osv är från samma bil. Gick inte att få den igenom bes annars pga för mycket % i effektökning. Vi hade lite klabb med det, men tror att det är svårare att få igenom det och godkänt idag då dom blivit hårdare överallt.
Å fasen, var det längesen du reggade om den?

Du vill inte dela med dig av en skärmdump på tilläggen hos transportstyrelsen? Om de ser likadant ut som på den andra.

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-06-10 13:17:10
by gus_e_gus
Min 944 är reggad med bara "utbytt motor", enkelt om man byter från en som är utan katalysator till en med katalysator med ungefär samma effekt.
Det bästa hade varit att regga en bil tidigare än -88 med en 2 liters Sabmotor på 150hk från 9-5, vad som sedan sitter i syns det ingen skillnad på (tex en 2,3 Aero) och det behövs inget kludd med SFRO, mm. 8)

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-06-10 19:00:36
by Gunnarsson
gus_e_gus wrote: 2020-06-10 13:17:10 Min 944 är reggad med bara "utbytt motor", enkelt om man byter från en som är utan katalysator till en med katalysator med ungefär samma effekt.
Det bästa hade varit att regga en bil tidigare än -88 med en 2 liters Sabmotor på 150hk från 9-5, vad som sedan sitter i syns det ingen skillnad på (tex en 2,3 Aero) och det behövs inget kludd med SFRO, mm. 8)
Där ser man! Har du Saab-motor i din bil nu?

Det är ju en liten annan väg än de bilarna som pratats om tidigare i tråden men ändå intressant :)

Re: Reggga n/a lagligt med turbomotor?

Posted: 2020-06-10 20:39:17
by gus_e_gus
Gunnarsson wrote: 2020-06-10 19:00:36
gus_e_gus wrote: 2020-06-10 13:17:10 Min 944 är reggad med bara "utbytt motor", enkelt om man byter från en som är utan katalysator till en med katalysator med ungefär samma effekt.
Det bästa hade varit att regga en bil tidigare än -88 med en 2 liters Sabmotor på 150hk från 9-5, vad som sedan sitter i syns det ingen skillnad på (tex en 2,3 Aero) och det behövs inget kludd med SFRO, mm. 8)
Där ser man! Har du Saab-motor i din bil nu?

Det är ju en liten annan väg än de bilarna som pratats om tidigare i tråden men ändå intressant :)
Saabmotor, nä sånt mög harjag inte. Äkta Opelmotor ska det vara. :D

Det finns olika sätt att regga, beroende på vad billtillverkaren har typat och vad lagstiftning säger.

I mitt fall så behövde jag bara boka tid för regbesiktning för jag bytte från motor utan katalysator till en med katalysator med ungefär samma effekt (ok, 10hk mindre). Att det sedan var en Opelmotor var en bisak, det kunde varit vad som helst.
I praktiken var det lite värre med rebesiktningen, men det berodde mest på en tjurig besiktningsman som hatade bilen och mig (bästa 1000:- jag spenderat när vi stod och skrek på varandra och han egentligen hade slutat för länge sedan och egentligen bara ville gå hem men inte kunde förklara varför bilen skulle bli underkänd och jag vägrade ge mig förrens han kunde visa på vad som var fel :lol: ). Med en vettigare besiktningsman så gled det igenom utan problem.
Där var det en eftergift för att göra gamla bilar miljövänligare som gjorde att det gick.

Men det var ett val jag gjorde då, jag hade koll på Saabmotorn (dvs "regga" en 2,0 med 150hp, men externt är en 2,3 230hk samma bortsett från grenrör och turbo men vem ser det?) men hade erfarenhet av Opelmotorn och en del delar till den. Förhoppningen var ett den skulle vara turbomatad vid det här laget, men så blev det inte.


Edit: Jag har en väldigt tunn biltråd här: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 65#p192365