Page 1 of 2

Mystiskt relä

Posted: 2020-04-23 05:17:24
by felix83
Jag hittade detta relä i batteriboxen igår. Det är snyggt monterat och kablarna ser original ut (och det är made in W. Germany!) Någon som vet vad det är till?
IMG_20200422_223400_copy_1000x750.jpg

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-23 07:08:26
by henca
Om man googlar på "8568289 relay" verkar det vara ett varmstartrelä till en SAAB?

Exempel på google-träff: http://www.saab-parts.eu/saab-8568289-R ... 78-1987-_1

m v h Henrik

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-23 07:11:53
by felix83
henca wrote: 2020-04-23 07:08:26 Om man googlar på "8568289 relay" verkar det vara ett varmstartrelä till en SAAB?

Exempel på google-träff: http://www.saab-parts.eu/saab-8568289-R ... 78-1987-_1

m v h Henrik
Ja, det hittade jag också! Skumt.

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-27 06:07:02
by felix83
Jag har följt kablarna från relät och åtminstone en leder till en givare i bakkant av motorblocket. Någon som vet vad det kan vara för givare? Anslutningen till motorblocket känns som samma typ av kopplingsplint som används på övriga anslutningar till motor/insprutning.
Eftersom kabelskon på jordkabeln till relät hade lossnat så prövade jag att på vinst och förlust montera en ny för att se om min oljetrycksmätare skulle hoppa igång, men det verkar inte ha gjort någon skillnad.

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-27 06:49:36
by henca
Om du har problem med WUR så kanske ändå detta relä kan ha något med saken att göra? Om jag förstått det rätt så jobbar inte WUR bara vid kallstart utan det är även WUR som ser till att motorn får extra bränsle vid höga varvtal.

m v h Henrik

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-27 07:06:12
by felix83
henca wrote: 2020-04-27 06:49:36 Om du har problem med WUR så kanske ändå detta relä kan ha något med saken att göra? Om jag förstått det rätt så jobbar inte WUR bara vid kallstart utan det är även WUR som ser till att motorn får extra bränsle vid höga varvtal.

m v h Henrik
Kanske det, men jag har lite svårt att se vad den givaren skulle tillföra. Det är svårt att säga hur den går på höga varv under belastning eftersom jag bara kan puttra runt på går'n. Dessutom ligger bromsarna på... :lol:

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-27 10:43:50
by safe
WURen får ström så länge motorn är kall, sen håller motorns värme WURen varm. Så att så länge WUR är kall så är motorn fet, när den blir varm så magrar den ut motorn. Egentligen klarar den sig utan ström.
911or har vakuum anslutning för att feta på under fullgas. 931 har också "vakuum" för att feta på under övertryck.
Det går att justera bränsleblandningen lite genom att knacka vissa delar åt olika håll i WURen.

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-27 10:51:51
by safe
felix83 wrote: 2020-04-27 07:06:12 Dessutom ligger bromsarna på... :lol:
Gör en fulrenovering. Lossa oket, tryck ut kolvarna och gör rent, montera ihop, lufta. Tryck ned bromspedalen så "den tar" när de ploppar ut, så tömmer du inte behållaren.

Bara nån timmes jobb, knappt det. Dammskydden kan du skita i om de är trasiga. Packningen är troligen ok om de inte läcker redan nu.
Ut och kör! :)

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-27 12:55:20
by felix83
safe wrote: 2020-04-27 10:51:51
felix83 wrote: 2020-04-27 07:06:12 Dessutom ligger bromsarna på... :lol:
Gör en fulrenovering. Lossa oket, tryck ut kolvarna och gör rent, montera ihop, lufta. Tryck ned bromspedalen så "den tar" när de ploppar ut, så tömmer du inte behållaren.

Bara nån timmes jobb, knappt det. Dammskydden kan du skita i om de är trasiga. Packningen är troligen ok om de inte läcker redan nu.
Ut och kör! :)
Jag känner mig själv såpass väl att jag vet att provisoriska lösningar tenderar att bli tämligen permanenta! :D
Men jag hade tänkt att inte gå helt bananas heller, det blir nog att försöka motionera upp oken lite och åtminstone byta bromsvätska innan jag ger mig på några längre utflykter.

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-27 14:10:34
by safe
Det är inte provisoriskt, det är bara en snabbfix. Putsa bort lite snuts och rost från kolvarna.
Packningen behöver man inte byta om den inte läcker och dammskydden brukade på min bil brinna upp på ett banmöte eller två, så det var inte lönt att sätta dit.
Mina 930 ok saknar dammskydd från fabrik.

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-27 14:29:59
by felix83
safe wrote: 2020-04-27 14:10:34 Det är inte provisoriskt, det är bara en snabbfix. Putsa bort lite snuts och rost från kolvarna.
Packningen behöver man inte byta om den inte läcker och dammskydden brukade på min bil brinna upp på ett banmöte eller två, så det var inte lönt att sätta dit.
Mina 930 ok saknar dammskydd från fabrik.
Intressant det där med dammskydden! Då behöver jag inte noja så mycket över att jag råkade skada ett av dem när jag bytte bromsar på 911:an!
Det låter ju bra med din lösning, vi får väl se hur fastrostat allting är när jag väl börjar riva i det, och i vilket skick skivor, belägg och slangar är. Har du något bra knep för att lossa luftningsnipplarna i ett stycke?

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-27 14:51:24
by safe
Tycker inte det brukar vara ett stort problem, på min mycket rostiga 924 så lossade de utan problem. En ring nyckel eller hylsa så man inte rundar något.
Men nu påminde du mig om att jag har en dålig nippel på ena 930 oket på min 69a...
Det är värre i aluminium ok tycker jag, man känner på nippeln och det är "degigt"...

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-27 17:10:07
by Peter O
En sådan här är som gjord för att värma loss bromsnipplar.

https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000040527#

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-27 20:26:50
by Borken
Egentligen är induktionsvärmare det bästa till nipplar!
Men kom på en bra metod av misstag, kör med min slagskruvdragare typ 20-30 sekunder å då lossnar de allra flesta tom de som sitter löjligt hårt de som man enkelt drar av med fast nyckel.

Re: Mystiskt relä

Posted: 2020-04-27 20:54:03
by felix83
Peter O wrote: 2020-04-27 17:10:07 En sådan här är som gjord för att värma loss bromsnipplar.

https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000040527#
Är inte risken att man sabbar tätningarna om man värmer med gas? Fast å andra sidan, det blir inte så mycket värme från en så liten brännare. Värmer man på nippeln eller oket?