Mystiskt relä

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Mystiskt relä

#1 Post by felix83 »

Jag hittade detta relä i batteriboxen igår. Det är snyggt monterat och kablarna ser original ut (och det är made in W. Germany!) Någon som vet vad det är till?
IMG_20200422_223400_copy_1000x750.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Mystiskt relä

#2 Post by henca »

Om man googlar på "8568289 relay" verkar det vara ett varmstartrelä till en SAAB?

Exempel på google-träff: http://www.saab-parts.eu/saab-8568289-R ... 78-1987-_1

m v h Henrik

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Mystiskt relä

#3 Post by felix83 »

henca wrote: 2020-04-23 07:08:26 Om man googlar på "8568289 relay" verkar det vara ett varmstartrelä till en SAAB?

Exempel på google-träff: http://www.saab-parts.eu/saab-8568289-R ... 78-1987-_1

m v h Henrik
Ja, det hittade jag också! Skumt.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Mystiskt relä

#4 Post by felix83 »

Jag har följt kablarna från relät och åtminstone en leder till en givare i bakkant av motorblocket. Någon som vet vad det kan vara för givare? Anslutningen till motorblocket känns som samma typ av kopplingsplint som används på övriga anslutningar till motor/insprutning.
Eftersom kabelskon på jordkabeln till relät hade lossnat så prövade jag att på vinst och förlust montera en ny för att se om min oljetrycksmätare skulle hoppa igång, men det verkar inte ha gjort någon skillnad.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Mystiskt relä

#5 Post by henca »

Om du har problem med WUR så kanske ändå detta relä kan ha något med saken att göra? Om jag förstått det rätt så jobbar inte WUR bara vid kallstart utan det är även WUR som ser till att motorn får extra bränsle vid höga varvtal.

m v h Henrik

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Mystiskt relä

#6 Post by felix83 »

henca wrote: 2020-04-27 06:49:36 Om du har problem med WUR så kanske ändå detta relä kan ha något med saken att göra? Om jag förstått det rätt så jobbar inte WUR bara vid kallstart utan det är även WUR som ser till att motorn får extra bränsle vid höga varvtal.

m v h Henrik
Kanske det, men jag har lite svårt att se vad den givaren skulle tillföra. Det är svårt att säga hur den går på höga varv under belastning eftersom jag bara kan puttra runt på går'n. Dessutom ligger bromsarna på... :lol:
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mystiskt relä

#7 Post by safe »

WURen får ström så länge motorn är kall, sen håller motorns värme WURen varm. Så att så länge WUR är kall så är motorn fet, när den blir varm så magrar den ut motorn. Egentligen klarar den sig utan ström.
911or har vakuum anslutning för att feta på under fullgas. 931 har också "vakuum" för att feta på under övertryck.
Det går att justera bränsleblandningen lite genom att knacka vissa delar åt olika håll i WURen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mystiskt relä

#8 Post by safe »

felix83 wrote: 2020-04-27 07:06:12 Dessutom ligger bromsarna på... :lol:
Gör en fulrenovering. Lossa oket, tryck ut kolvarna och gör rent, montera ihop, lufta. Tryck ned bromspedalen så "den tar" när de ploppar ut, så tömmer du inte behållaren.

Bara nån timmes jobb, knappt det. Dammskydden kan du skita i om de är trasiga. Packningen är troligen ok om de inte läcker redan nu.
Ut och kör! :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Mystiskt relä

#9 Post by felix83 »

safe wrote: 2020-04-27 10:51:51
felix83 wrote: 2020-04-27 07:06:12 Dessutom ligger bromsarna på... :lol:
Gör en fulrenovering. Lossa oket, tryck ut kolvarna och gör rent, montera ihop, lufta. Tryck ned bromspedalen så "den tar" när de ploppar ut, så tömmer du inte behållaren.

Bara nån timmes jobb, knappt det. Dammskydden kan du skita i om de är trasiga. Packningen är troligen ok om de inte läcker redan nu.
Ut och kör! :)
Jag känner mig själv såpass väl att jag vet att provisoriska lösningar tenderar att bli tämligen permanenta! :D
Men jag hade tänkt att inte gå helt bananas heller, det blir nog att försöka motionera upp oken lite och åtminstone byta bromsvätska innan jag ger mig på några längre utflykter.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mystiskt relä

#10 Post by safe »

Det är inte provisoriskt, det är bara en snabbfix. Putsa bort lite snuts och rost från kolvarna.
Packningen behöver man inte byta om den inte läcker och dammskydden brukade på min bil brinna upp på ett banmöte eller två, så det var inte lönt att sätta dit.
Mina 930 ok saknar dammskydd från fabrik.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Mystiskt relä

#11 Post by felix83 »

safe wrote: 2020-04-27 14:10:34 Det är inte provisoriskt, det är bara en snabbfix. Putsa bort lite snuts och rost från kolvarna.
Packningen behöver man inte byta om den inte läcker och dammskydden brukade på min bil brinna upp på ett banmöte eller två, så det var inte lönt att sätta dit.
Mina 930 ok saknar dammskydd från fabrik.
Intressant det där med dammskydden! Då behöver jag inte noja så mycket över att jag råkade skada ett av dem när jag bytte bromsar på 911:an!
Det låter ju bra med din lösning, vi får väl se hur fastrostat allting är när jag väl börjar riva i det, och i vilket skick skivor, belägg och slangar är. Har du något bra knep för att lossa luftningsnipplarna i ett stycke?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mystiskt relä

#12 Post by safe »

Tycker inte det brukar vara ett stort problem, på min mycket rostiga 924 så lossade de utan problem. En ring nyckel eller hylsa så man inte rundar något.
Men nu påminde du mig om att jag har en dålig nippel på ena 930 oket på min 69a...
Det är värre i aluminium ok tycker jag, man känner på nippeln och det är "degigt"...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Mystiskt relä

#13 Post by Peter O »

En sådan här är som gjord för att värma loss bromsnipplar.

https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000040527#

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Mystiskt relä

#14 Post by Borken »

Egentligen är induktionsvärmare det bästa till nipplar!
Men kom på en bra metod av misstag, kör med min slagskruvdragare typ 20-30 sekunder å då lossnar de allra flesta tom de som sitter löjligt hårt de som man enkelt drar av med fast nyckel.

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Mystiskt relä

#15 Post by felix83 »

Peter O wrote: 2020-04-27 17:10:07 En sådan här är som gjord för att värma loss bromsnipplar.

https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000040527#
Är inte risken att man sabbar tätningarna om man värmer med gas? Fast å andra sidan, det blir inte så mycket värme från en så liten brännare. Värmer man på nippeln eller oket?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]