Page 1 of 1

LÖST: Troll i blinkersen!

Posted: 2020-04-05 22:03:25
by felix83
Jag blir inte klok på min höger framblinkers!

När jag mäter spänning mellan plusmatningen ute vid lampan och minuspolen på batteriet så har jag ström (+12 V och 0, följer blinkrelät).
När jag mäter kontinuitet mellan jordkabeln vid lampan till jordflätan på batteriet så har jag inga brott (resistans 3 mOhm)

MEN! När jag mäter spänning mellan plusmatning vid lampan och jordkabeln vid lampan så har jag 0 V!
Jag har rengjort jordanslutningen till karossen i motorrummet. Övriga blinkers fungerar som de ska.
Vad i hela friden är det som är galet!? :!: :shock: :?:

Re: Troll i blinkersen!

Posted: 2020-04-06 09:59:15
by henca
Är samtliga mätningar gjorda med inkopplad lampa? I fall lampan var bortkopplad när du mätte mellan plus-matning och batteriets minuspol skulle det kunna vara så att du får spänningsfall genom pluskabeln när det går ström genom den.

Eller är samtliga mätningar gjorda med bortkopplad lampa? I så fall känns det verkligen märkligt att du vår 0V mellan lampans pluskabel och jordkabel.

m v h Henrik

Re: Troll i blinkersen!

Posted: 2020-04-06 12:36:46
by felix83
henca wrote: 2020-04-06 09:59:15 Är samtliga mätningar gjorda med inkopplad lampa? I fall lampan var bortkopplad när du mätte mellan plus-matning och batteriets minuspol skulle det kunna vara så att du får spänningsfall genom pluskabeln när det går ström genom den.

Eller är samtliga mätningar gjorda med bortkopplad lampa? I så fall känns det verkligen märkligt att du vår 0V mellan lampans pluskabel och jordkabel.

m v h Henrik
Samtliga mätningar är gjorda direkt på kablarna, lampa och lamphållare bortkopplade. Jag tänker börja med att koppla in lamphållaren på rätt sätt och dra en extra jordkabel direkt till minuspol på batteriet för att se om det funkar. Om det gör det, så drar jag istället den nya jordkabeln till jordpunkten i chassibalken och ser om det blir någon skillnad. I värsta fall får jag väl permanenta lösningen med en ny jordkabel till blinkersen (även om det bär mig emot).

Re: Troll i blinkersen!

Posted: 2020-04-06 17:08:16
by henca
Om spänningsfallet sker genom pluskabeln kanske du skulle kunna prova att koppla blinkers-lampan till ordinarie jord-kontakt men dra en provisorisk plus-kabel direkt från batteriet? För säkerhets skulle kanske du bör ha med en hängsäkring eller liknande på den provisoriska plus-kabeln. Lyser lampan med den provisoriska plus-kabeln är problemet på plus-sidan.

m v h Henrik

Re: Troll i blinkersen!

Posted: 2020-04-06 18:00:55
by felix83
Steg 2 blir att dra en strömkabel på motsvarande sätt, från varningsblinkersströmsbrytaren direkt till lampan för att se om det är något spänningsfall någonstans. Eftersom höger bakblinkers funkar så borde eventuellt fel i strömmatningen i sådana fall vara ganska nära lampan (hoppas jag).
Det kan också vara själva brytaren som är boven i dramat, den kan tydligen ställa till en del elände har jag förstått.

Re: Troll i blinkersen!

Posted: 2020-04-06 21:37:42
by felix83
Jag provade att koppla en ny jordkabel från lamphållaren direkt till minuspolen på batteriet, ingen förändring.
Jag har gjort rent stiftet på varningsblinkersströmbrytaren som går till vänster framblinkers, ingen förändring.
Det slog mig ikväll att jag har kvar det intermittenta felet som uppstår när varningsblinkersen står på ett tag, att blinkningarna plötsligt blir långsammare en stund för att sedan komma igång igen (videoexempel finns i min biltråd). Frågan är om dessa fel är sammankopplade?

Fortsättning följer...

Re: Troll i blinkersen!

Posted: 2020-04-08 22:25:41
by felix83
Jag blir tokig! Jag prövade att skifta kablarna i strömbrytaren till varningsblinkersen vänster/höger för att se om felet bytte sida. Nix.
Jag mätte upp resistansen i matningskablarna från strömbrytaren, båda 0,1 mOhm. Jag mätte upp resistansen från säkringshållaren till lampan, inga konstigheter.

Sedan spenderade jag en lång stund med att fundera över varför kablarna till lyktorna i stötfångaren inte stämde med elschemat. Till slut kom jag på att både elschemat i Haynesmanualen och det jag omsorgsfullt skrivit ut och laminerat är till USA-bilar!
:#stupid:

Jag har i alla fall kommit på vad som orsakade arrytmierna hos min blinkers, det var blinkrelät som var gammalt och trött. :oops:

Re: Troll i blinkersen!

Posted: 2020-04-09 19:23:33
by felix83
En fråga: jag tänkte mäta utgående spänning från säkringsboxen till blinkerslamporna, d.v.s. med varningsblinkers på men med kontaktstycke C urkopplat från boxen. Kan man skada något genom att köra varningsblinkersen utan att detta kontaktstycke är anslutet?
Jag tänkte slå på varningsblinkers och mäta spänning mellan stift C18 (höger framblinkers) och jord och jämföra det med värdet från stift A6 (vänster framblinkers)

Re: Troll i blinkersen!

Posted: 2020-04-13 06:02:20
by felix83
Jag tror mig ha hittat felet. När jag jämför resistansen mellan strömkablarna till höger och vänster framblinkers med varandra så har jag ca 0,1 mOhm till vänster men runt 4,5 mOhm till höger.

Jag ser inga uppenbara skador på höljet till kabelstammen så troligtvis nöjer jag mig med att bara dra en ny kabel från säkringsboxen längs med kabelstammen, istället för att mecka för mycket och riskera att skada kablar någon annanstans.

Re: LÖST: Troll i blinkersen!

Posted: 2020-04-16 06:40:23
by felix83
Problemet löst! När jag mätte direkt på kabeln från säkringsboxen till lampan så var det inte där felet låg, utan likt förbannat var det dålig jord från lampan. Jag drog en ny jordkabel från lampan till jordpunkten i chassibenet och nu funkar det. Tack till alla som kommit med inspel!