K&N, erfarenheter

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Skriv svar
Meddelande
Författare
Peter O
S2-Poster
Inlägg: 245
Blev medlem: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Ort: Helsingborg
Kontakt:

K&N, erfarenheter

#1 Inlägg av Peter O » 2020-03-30 21:20:11

Köpte för några år sedan ett K&N-filter till min 951, ett sånt som passar istället för original i boxen. Har dock inte kommit mig för att sätta i det, bl a för att jag läst här och där att inoljade filter och LMM inte är ngn höjdarkombo....

Så frågan till expertisen: Vad finns det för erfarenheter här av att använda ett sådant filter?

Hälsningar,
Peter

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 726
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: K&N, erfarenheter

#2 Inlägg av safe » 2020-03-31 09:00:23

951 har ingen MAF om du inte byggt om bilen. "Flärp-mätaren", luft mängds mätaren i 944 är ganska okänslig för olja.

En MassAirFlow, luft masse mätare, hettråd / varmfilm mätare är dock känslig. Alltså en spänningssatt metall tråd som kyls av förbipasserande luft och där man mäter vilken ström som går åt för att hålla tråden vid en viss temperatur. Blir den skitig så påverkar det avläsningen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: K&N, erfarenheter

#3 Inlägg av DLS » 2020-03-31 09:55:58

Som sagt med original afm är det inget problem och det är inget problem när man har maf heller om man bara inte över oljar filtret.
Har kört med både jr och kn filter på diverse bilar med maf utan problem.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 726
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: K&N, erfarenheter

#4 Inlägg av safe » 2020-03-31 10:01:49

Sen tror jag inte att originalfiltret begränsar något vid effektuttag ett original turboaggregat kan prestera.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: K&N, erfarenheter

#5 Inlägg av DLS » 2020-03-31 10:17:47

Nä ett nytt pappfilter är bra mycket bättre än ett oljefilter.
Enda fördelen är att det är återanvändningsbart.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4141
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: K&N, erfarenheter

#6 Inlägg av Cédric » 2020-03-31 10:28:47

Körde KN insatsfilter som jag hade liggande på hyllan (på min 931) när jag var i rototesten och bromsade bilen för några år sedan, såg ju inte så vackert ut, körde multipla report med samma resultat. Sen kan man vilja ha det av andra anledningar, som ljud eller nåt :)

Röd är grundmotorn och ska jämföras med gröna soom är med KN filter. Den blåa är en annan tändbox så den behöver vi inte titta på, effekten är på navet.

HP (1).png
Nm.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 726
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: K&N, erfarenheter

#7 Inlägg av safe » 2020-03-31 10:36:57

Jag delade nyss en länk på klubbens hemsida, ett test jag såg av en slump på youtube (nja, inget är väl en slump av vad som kommer i flödet där).
https://www.youtube.com/watch?v=mc9c07q ... e=youtu.be
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4141
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: K&N, erfarenheter

#8 Inlägg av Cédric » 2020-03-31 12:37:06

Har sett den, alltid intressant med eftermarknadsprylar, allt är inte alltid så genomtänkta tyvärrr, men det finns ju mycket pengar att tjäna. Lite synd att han inte mätte trycket å bara temp, skulle varit intressant, samt att referensen var ett gammalt skitigt filter.

Hursom bör man generellt bör ha i åtanke att moderna styrsystem som jobbar momentstyrt fungerar helt olika mot gamla bilar/eftermaknadsstyrsystem. Den kan ofta korrigera så att oavsett hur bra grejer du slänger på så får du ungefär samma moment ut, beroende på hur sofistikerat styrsystemet är förstås.

Kan någon se mina bilder eller är det jag som har problem?

Peter O
S2-Poster
Inlägg: 245
Blev medlem: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: K&N, erfarenheter

#9 Inlägg av Peter O » 2020-03-31 12:42:00

Hej alla och tack för svar. Jag har ju filtret, det verkar som om det funkar med LMM, det är snart dags för vårservice, så jag får väl helt enkelt stoppa i det och ev njuta av 2 till 3 extra hk....

Cédric: Jag kan inte se dina bilder. Trodde först det berodde på att jag inte var inloggad, men det blev ingen skillnad.

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 726
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: K&N, erfarenheter

#10 Inlägg av safe » 2020-03-31 12:46:44

Cédric skrev:
2020-03-31 12:37:06
Kan någon se mina bilder eller är det jag som har problem?
Jag såg dem förut, men inte nu.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare