Röd glykol med tidigare blå...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Meddelande
Författare
Gunnarsson
NA-Poster
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Kontakt:

Röd glykol med tidigare blå...

#1 Inlägg av Gunnarsson » 2020-03-10 22:46:13

Hej!

Bytte vattenpumpen på 944:an i helgen och funderar lite på nya glykolen. Tänkte hälla på röd istället men har läst att man måste spola igenom systemet med vanligt vatten innan. Detta förstår jag men om vattenpumpen varit lös finns det väl inte något "gammal" glykol kvar i systemet och då kan väl hälla på röd glykol direkt? Eller tänker jag galet?..


Hälsningar Andreas

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4153
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#2 Inlägg av Cédric » 2020-03-11 20:17:00

Färgen är ingen garanti, är du osäker så flusha systemet. Finns en del guider om du googlar på kompatibiliteten mellan olika glykoler. Men vet du inte vad som är i systemet kanske det är bäst att ta det säkra före det osäkra, glykol bör ju egentligen bytas med jämna mellanrum, beroende på vilken typ det är.

Gunnarsson
NA-Poster
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Kontakt:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#3 Inlägg av Gunnarsson » 2020-03-11 21:54:34

Det har varit propylenglykol i dem och vill byta till etylen, så då kanske jag får försöka flusha den. Är lite rädd för topplockspackningen, ska motorn köras varm när man flushar den?

mojo158
Turbo-Poster
Inlägg: 567
Blev medlem: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Kontakt:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#4 Inlägg av mojo158 » 2020-03-13 09:38:58

Hej,

Den bör väl köras varm så att termostaten öppnar, annars kommer inte kylvätskan att cirkulera och all vätska kommer inte att bli bytt?

/Staffan

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 754
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#5 Inlägg av safe » 2020-03-13 11:14:12

Lätt off topic, men kollar man Youtube så i Jänkeland verkar man bara använda grön glykol. Vad är det för något egentligen?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 170
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#6 Inlägg av felix83 » 2020-03-13 11:16:31

En puckad fråga kanske; men vad är risken med att blanda propylen- och etylenglykol?

Edit: Hittade ett utförligt svar på Garaget:
Traditionella kylvätskor av typ MEG är formulerade när gjutjärnsinnehållet i motorer var högt. De är ofta mycket bra på att skydda gjutjärn och innehåller ibland nitrit för att ge ytterligare skydd åt gjutjärnet.
Ibland tillförs även SCA - Supplemental Coolant Additive för att ge extra skydd, detta är en vätska eller ett "kylvätskefilter" och innehåller ofta nitirit som en stor beståndsdel.
Traditionella kylvätskor är ofta blå eller gröna, exempel på sådana är BASF G48 och Havoline AFC. Dessa används eller har använts vid någon tidpunkt av hela europas fordonstillverkare.
Moderna kylvätskor av traditionell typ innehåller inte Nitrit för att det skadar aluminium. Nitrit tillförs om så behövs av fordons tillverkaren i form av SCA enligt fordonets skötselanvisning. (se ovan)

Något mer modern är kylvätsla av OAT typ, ex den röda kylvätskan av typ G12 eller G30, ger ett bättre skydd för aluminiummotorer. De kallas ibland slarvigt för "Volkswagen glykol" pga att VAG var bland de första att införa den på 90-talet. (Audi, Seat, Volkswagen, Skoda)
Man bör inte använda blå/grön kylvätska om det föreskrivs röd. Röd brukar ofta vara av typ "longlife" som ger förlängt bytesintervall. Man bör inte blanda röd och blå/grön i ett kylsystem.


Det man kan vara säker på är att om man blandar två kylvätskor med olika inhibitorsystem så kommer de till viss del ta ut varandra och inte ge så gott skydd mot korrosion och kavitation som en oblandad kylvätska hade gjort.

Kylvätska bör bytas enligt föreskrivna bytesintervall då inhibitorerna förbrukas, det är syftet med dem. Frostskyddet avtar aldrig men motorn har inte längre skydd efter ca 24 månader med traditionell kylvätska. Vid många körtimmar kan en normal kylvätska vara slut efter 1 år, ex fordon i fjärrtrafik eller generatoraggregat med 24 timmars drift.

OAT kylvätska ger skydd i upp till 5 år vid gynnsamma förhållanden men 3-4 år är vanligare bytesintervall.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4153
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#7 Inlägg av Cédric » 2020-03-13 14:36:46

Jänkeland har lite andra färgkodningar på olika fordonsvätskor, därför ser man ofta den gröna där men inte här. Att blanda propylen och etylenglykol är inte bra, då kan det bli en brun sludge i hela kylsystemet, och det vill man verkligen undvika. Kör den varm en gång med rent vatten, så är du säker på att du flushar ut den gamla kylvätskan.

Gunnarsson
NA-Poster
Inlägg: 40
Blev medlem: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Kontakt:

Re: Röd glykol med tidigare blå...

#8 Inlägg av Gunnarsson » 2020-03-13 17:26:20

Helt fantastiskt grymma ni är! :) Tack för alla svar, köpte etylenglykol idag!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare