Page 1 of 2

Verkstad-924

Posted: 2020-02-19 14:32:52
by Solopointer
Söker en verkstad eller mekaniker jag kan vända mig till med min 924-81. Bilen hackar när man ger gas ,har byt och försökt fixa mycket, lämnade in till en verkstad här i Norrland men de gjorde allt sämre , rena katastrofen. Fick bogsera 14 mil till annan verkstad där man gjorde ett seriöst och bra jobb , så nu går den men den hackar fortfarande vid belastning . Bilen står nu i Skåne /Falsterbo .
Finns det någon här som kan rekommendera en seriös och bra verkstad eller mekaniker i Skåne som är kunnig och intresserad av äldre bilar. Bilen är i mycket gott skick och har dokumenterade mil.
Snälla hjälp mig att rädda min bil som jag tycker bättre om än den modernare Porschen som jag annars kör.

Tack på förhand/Niels-Peter Nyström

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-02-19 20:48:53
by henca
I Helsingborg finns JTI som åtminstone verkar ha mycket erfarenhet av 944
I Lund finns Motorkonsult, borde ha åtminstone lite vana av transaxel-bilar då de på sin hemsida säger sig ha sålt ett par 928or.
I Tomelilla finns Myggan som är bra på äldre Porsche, men jag vet inte säkert om han jobbat med just 924.
Sen har vi JMT i Vellinge som dock inte har någon hemsida så jag vet inte precis deras specialitet.

Min kompletta lista finns på
http://poolhem.se/porsche/

m v h Henrik

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-02-23 21:19:25
by Mattias 924
Se först till att tändningen funkar perfekt och byt alla delar, lock, rotor, kablar o.s.v. Det är ingen idé att justera sprutet om tändningen inte är rätt.

Hackar den fortfarande så är det insprutningen som felar.

Det är K-jetronic i din bil så leta efter en mekaniker som har utrustning och kunskap om det sprutet. 944 har elektronisk insprutning.

Mekanikern du söker är nog minst 60 år gammal och jobbade troligen på en verkstad för Saab eller Volvo på andra halvan av sjuttiotalet och åttiotalet.
De märkena och några till använde samma insprutning.

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-02-25 16:17:52
by Solopointer
Tack för era svar . Skall kolla med verkstäderna Henrik, Toppen.
Mattias: Du har helt rätt det skall vara äldre mekaniker med kunskap om Kjetronic, hade bilen hos en Saab verkstad i Norrland och de lyckades rätt bra men det kvarstår en "hackning" när den belastas eller om man ger för kraftig gas. Har i princip varit genom allt, men har ju inte rätt instrument och kunskaper för att vara helt säker i felsökningen , bytt alla standard delar typ fördelar lock , tändkablar, tändstift, tändspole. tändkontrollenheten. på bränsle sidan styrtrycksregulatorn, bränslefördelare kallstartspjället, samtliga insprutare byta, kalstartsinprutaren kontrollerad.
Körde bilen ner till Skåne/Falsterbo med mkt försiktig gas. nu står den uppställd där. och jag håller på att bli tunnhårig av att slita mitt hår, tycker därför det kan vara dags för ett proffs om jag bara kan hitta Hen.
Med vänlig hälsning/Peter

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-02-25 16:53:22
by gegge
Har du kollar bränsletrycken, dvs ca 5 resp. 3 bar? Kan vara att den går något snålt på mer än 3,5bar. Annars kan det vara vacuumförinställnnigen på fördelaren som inte fungerar som det ska, den borde inte hacka utan bara vara lite trött i mellanregistret. Rätt fördelare? Står kammen rätt, dvs känns den pigg på alla varv?

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-03-01 17:30:56
by Solopointer
Tack Gegge . tror du är inne på rätt spår, men jag har inte rätt mätinstrument . Motorn varvar villigt genom hela registret så länge den är i friläge, det är först i växel den hackar , man kan nästan undvika hackandet om man ger gas extremt försiktigt.
Tack för alla svar , men på onsdag åker den in på verkstad igen. äldre mekaniker med mindre hemmaverkstad, hoppas på det bästa

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-03-11 14:08:11
by felix83
Vi håller tummarna! Återkoppla gärna hur det gick och vilket felet var.

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-04-07 13:16:25
by Solopointer
Så var det kört igen 3:e verkstaden som kastar in handduken. Senaste misstänkte fördelaren var felaktig , gick genom den bytte någon del, ingen förbättring. bytte tändspole ( något de alla vill göra trots att till och med jag kan mäta mig till att de fungerar) ingen förbättring . Alla insprutnings ventiler kollade inkl kallstartsventilen utan anmärkning , (jag har ju bytt alla). Motorn spinner på fint, men vid gaspådrag eller belastning "hostar/hickar" den till .
Inget kul, renovering står ju och faller med att "hjärtat" i bilen är ok.
Skall försöka få in den till någon ny verkstad, men den står ju i Skåne och jag sitter i Lappland så det blir lite knepigt framöver.
Tacksam för alla tips och ideer.
Bästa hälsningar till alla /NP

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-04-07 18:31:49
by henca
I Åstorp i nordvästra Skåne finns TS Motorsport. Jag har inte med dem i min lista eftersom de inte direkt är inriktade på Porsche. Dock har de gott rykte när det kommer till felsökning av kluriga fel.

http://www.tsmotor.com/

m v h Henrik

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-04-07 21:16:06
by Cédric
Får den bränsle under belastning? Är filter och pump bytta/mätta, samt kollad matning av ström? Borde finnas någon som har lite grundläggande koll på kjet som kan gå igenom bränsletrycken åtmisntone.

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-04-08 19:05:20
by Solopointer
Det mesta är kollat och och filter bytta, bränsle systemet K-jet. servat och alla membran,packningar bytta , nya insprutare ,flöde och mängd kollat. styrtrycksregulatorn (WUR) servad, dock ej kunnat mäta trycket ordentligt , har ej rätt utrustning för det.
Nu testar vi TS motorsport, tid bokats så 4:e Maj får ni gärna hålla tummarna. De lät optimistiska ,så vi får väl se.
Tack för alla tips och tankar, Glad påsk på er alla/NP

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-04-08 19:13:49
by Cédric
TS har garanterat en bredbandslamba, då borde dom iaf kunna mäta om det är rätt blandning när du kör med hög last. Vet man det är det lättare att jobba vidare.

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-04-09 10:47:53
by safe
Solopointer wrote: 2020-04-08 19:05:20 dock ej kunnat mäta trycket ordentligt , har ej rätt utrustning för det.
Detta är A och O, MÅSTE mäta trycket innan ni gör något annat!!! Trycket styr allt. Inte byta en massa delar innan man vet vad som är tokigt.

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-05-06 18:38:56
by Solopointer
Måndagen 4 Maj lämnades bilen in till TS Motorsport i Åstorp, spänd väntan började, i vanliga fall kunde det ju gå veckor ,ibland månader,innan jag fick något besked från verkstaden. 2 dagar senare Besked från TS att nu är bilen klar går fint och lämnar 125HK (som ny )vid mätning.
Var nog inställd på ytterligare ett negativt besked, så det var näst lite av en chock. Efter fem verkstäder och 15-20K fattigare.-Otroligt skönt att det finns Proffs som kan hjälpa en. Vad var felet då? Flera mindre fel i bränsle styrtryck i kombination med en glappande kortis i tändboxen (pga en tidigare hemmagjord eldragning,inte av mig) .Ts hade utrustning för att kunna mäta korrekta värden och kunskap för bygga om den felande tändboxen. Alla övriga verkständer har velat väl men sitter fast i dagens elände med att man byter delar tills felet försvinner,vilket bevisligen inte fungerar alltid.
Vad återstår nu?- Nu när hjärtat i bilen är ok kan fortsatt renoveringsarbete fortskrida närmast är det dämpare och fjädring som behöver bytas.
Till alla som gett bra tips och stöd ett massivt stort tack och kan bara hålla med om att TS motorsport i Åstorp kan det här, rekommenderas varmt :D :#944burn:
Med vänlig hälsning/Niels-Peter Nyström

Re: Verkstad-924

Posted: 2020-05-06 18:50:34
by safe
Solopointer wrote: 2020-05-06 18:38:56 Måndagen 4 Maj lämnades bilen in till TS Motorsport i Åstorp, spänd väntan började, i vanliga fall kunde det ju gå veckor ,ibland månader,innan jag fick något besked från verkstaden. 2 dagar senare Besked från TS att nu är bilen klar går fint och lämnar 125HK (som ny )vid mätning.
Var nog inställd på ytterligare ett negativt besked, så det var näst lite av en chock. Efter fem verkstäder och 15-20K fattigare.-Otroligt skönt att det finns Proffs som kan hjälpa en. Vad var felet då? Flera mindre fel i bränsle styrtryck i kombination med en glappande kortis i tändboxen (pga en tidigare hemmagjord eldragning,inte av mig) .Ts hade utrustning för att kunna mäta korrekta värden och kunskap för bygga om den felande tändboxen. Alla övriga verkständer har velat väl men sitter fast i dagens elände med att man byter delar tills felet försvinner,vilket bevisligen inte fungerar alltid.
Vad återstår nu?- Nu när hjärtat i bilen är ok kan fortsatt renoveringsarbete fortskrida närmast är det dämpare och fjädring som behöver bytas.
Till alla som gett bra tips och stöd ett massivt stort tack och kan bara hålla med om att TS motorsport i Åstorp kan det här, rekommenderas varmt :D :#944burn:
Med vänlig hälsning/Niels-Peter Nyström
Svalle är Kung!
Han kan mäta och felsöka, något som verkar ovanligt bland meckar idag..