Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Post by safe »

Jarlingar wrote: 2020-11-12 21:19:24 Om man använder vanlig gjutsand så hade jag varit benägen att hålla med dig safe, göra en plugg i mdf eller motsv.
Men PLA är så fiffigt att det går att värma upp så att det förångas helt.

http://youtu.be/HVgPM1ojyLw

Man gjuter helt enkelt in plasten i gips, hettar upp det tills plasten är borta och sen är det bara tillsätta alujumjum :D
Man kan göra väldigt komplexa former som skulle vara otroligt tidsödande att göra med vanlig gjutsand, och det är inte bara detta projekt som jag kommer ha nytta av att göra egna detaljer..
Smidigt!
Så det går att gjuta direkt i gips!
Skriver upp hemmagjuteri på villhöver listan!!! :)

Har två garage/verstäder, men tyvärr så tror jag inget av dem riktigt passar för detta, det ena ett garage under bostadsrätthus det andra på ett industriområde (oljehamn) där "heta arbeten" inte uppskattas....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 356
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Post by henca »

Jarlingar wrote: 2020-11-12 21:19:24 Ja jag tror jag kommer få pröva några försök innan jag får till utskrifterna som jag vill henca.. :oops:
Min erfarenhet efter att ha caddat och skrivit ut ett antal saker är att det brukar krävas ungefär 8 försök av justerat cad-underlag innan det blir bra. Det är alltid något som man glömmer bort att tänka på, ofta just det där "nej visst ja, det funkar ju inte att skriva ut i tomma luften". Ofta brukar jag också dela upp det som skall skrivas ut i flera delar som sedan skall sammanfogas och vid denna sammanfogning upptäcker man ofta att man måste justera måtten med ett par tiondels millimeter för att för att det skall passa efter utskriften. Även om det passar perfekt i cad-modellen så kan utskriften kräva lite toleranser. Om man har tur kan man få slicer-programvaran att få till de toleranser som krävs, men ibland är det enklare att gå in i cad-programmet och där "fila bort" de marginaler som behövs.

Exempelvis kan du i cad-programmet rita en cylindeder som passar exakt i ett hål, men när du sedan exporterar dessa delar till .stl-format ersätts runda former med triangel-meshar och när varken hål eller cylinder är exakt runda längre kommer det krävas lite toleranser för att de skall passa.

m v h Henrik
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Post by safe »

Ytan mot bädden blir oftast inte så snygg heller, så man brukar orientera utskrifterna att ha osynliga delar nedåt. Men jag misstänker att gjutprocessen inte blir perfekt heller utan kräver lite efterbearbetning för ytor som kräver precision?
Så det kanske handlar om att lägga till material på 3d utskriften som sedan bearbetas bort i den färdiga produkten.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Post by Cédric »

Ytan blir ju slät å fin mot plattan, eller struktur om man har pulverlackad platta. Har inte testat hur mycket överhäng det går att printa med max, men 70 grader nån stans går ofta bra. Men det är ju bra å ha det i åtanke både när man konstruerar och orienterar printern. Stödstrukturen tycker jag ofta är rätt enkel att plocka bort, men det blir ju lite pill. Verkar vara en del mer fippel med creality skrivarna, men som sagt, finns mycket dokumenterat!
Jarlingar
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Post by Jarlingar »

Låter som det finns en del stöd att få här på forat också när printandet k_kar ur.. :D
Och visst kommer aluminiumdetaljerna kräva en del bearbetning, men förhoppningsvis ganska lite..

Klart alla ska ha ett gjuteri hemma! Råkade jag nämna att jag snart har samlat på mig dom 50Kg mässing jag tänkte gjuta en salutkanon av också.. :lol:
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Post by Cédric »

Har du kikat på 2 stroke stuffin på Youtube? Han gjorde en väldigt avancerad gjutning i garaget av en egendesignad 2 taktscylinder. Med lost pla som metod.
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 832
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Post by safe »

Jarlingar wrote: 2020-11-13 19:54:22 Klart alla ska ha ett gjuteri hemma! Råkade jag nämna att jag snart har samlat på mig dom 50Kg mässing jag tänkte gjuta en salutkanon av också.. :lol:
Det hoppas jag du gör en liten projekttråd om eller youtubesnutt, har vi ingen offtopic avdelning?
50kg borde göra en hygglig salutkanon! Finns inga regler hur stor den får vara va?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Post by Cédric »

Ang hur bottenlagret ser ut, här är mitt nya kamerafäste till diagonalsträvan i bågen som printades idag. Känns onödigt bastant, men det är ju mest luft på insidan, blir sjukt styvt iaf :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jarlingar
S-Poster
Posts: 111
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Post by Jarlingar »

Salutkanonen ligger långt ner på priolistan, men när det blir dags så kan jag skapa en tråd i off topic.

Blev några timmars tittande på den kanalen Cédric.. Kul men ser också många misstag han gör med sin gjutning.

Sjukt bra finish på den utskriften! ABS el PLA?
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Post by Cédric »

Den är utskriven i PLA tills vidare, nästa steg är att bygga ett litet hus till skrivaren för att få upp lite temp, och lite jämnare temp. Den står i ett garage som är rätt svalt oftast, vilket ibland kan visa sig om man skriver ut stora grejer. Sen tänkte jag prova printa i PC, och då måste det bli varmt!

Gjuta alu hade varit kul, men det drar med sig så himla mycket prylar, så det blir svårt att hantera i ett litet garage :)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users