Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Jarlingar
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#46 Post by Jarlingar »

Man blir ju inte direkt mindre sugen på å börja bygga när man springer på nått sånt här! :) https://youtu.be/cTPjzInAphc

Jarlingar
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#47 Post by Jarlingar »

Kan ju ge en liten smygtitt... :#drool:

Hade oförskämt mycket tur när jag köpte kompressorn.
Auktion på ebay och med ett påbörjat portningsjobb så blev den billig, 108€ inkl frakt från UK :D
_20200125_172138.JPG
Teflonbelagda lober 8)
Hade flyt och fick tag på en renoveringssats för 22€ också :D
_20200125_172211.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#48 Post by safe »

Hur mycket luft flyttar en m62 per varv?
Sitter de original på någon bil.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Jarlingar
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#49 Post by Jarlingar »

Merca slk230 och även vissa c230.
62 betyder just 62cui så det blir 1016 ccm eller 1.016 liter / varv.
Så den passar perfekt till en 2.5l motor som vill ha 1.25l luft / varv vid 100% ve. :thumbsup:

Maxvarvet är 14,000rpm på kompressorn, kortare övervarv är ok.

Hittade ett kompressorkitt till 85b 944 som gav 220 vevaxelponnys vid 6psi utan IC och med original spridare och motronic!!

Blir spännande att börja labba med det här :)
Last edited by Jarlingar on 2020-01-31 09:07:44, edited 1 time in total.

claes
S2-Poster
Posts: 268
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#50 Post by claes »

Kul projekt!! Ge oss mer.... 😀
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Jarlingar
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#51 Post by Jarlingar »

Måste införskaffa en bil å skruva grejerna på först...
Har en på G men inget spikat så tips mottages tacksamt, 944 N/A kring +40,000:-

944_Driver
Addict
Posts: 2257
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#52 Post by 944_Driver »

Jarlingar wrote: 2020-01-22 22:58:06 Hehe jag tänkte på fördelarlocket som en gammal hederlig fördelare ala Volvo b20..
Möjligt att det går lösa på annat sätt, men att flytta på tdc-givaren med lufttryck är fullt möjligt :thumbsup:
Har du kollat var de två svänghjulsgivarna för databoxen sitter?
Lyckas du bygga en väl fungerande lösning för att flytta de båda till en mindre kostnad än att byt insprut är jag imponerad. På någon gammal bmw där triggerhjulet plus givaren sitter längst fram vid fläktremmen köper jag att du kan bygga något, men på det eländiga stället som det sitter på 944:an är en annan sak.

Ledsen att låta negativ här men grunden till framgång är oftast en lyckad förstudie.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Jarlingar
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#53 Post by Jarlingar »

Jodå det har jag koll på.
Vet att dom sitter trångt till...

Men är inte säker på rätt väg framåt än.
Maxxecu mini går loss på 5995:- och ska jag köra "manuellt" så kommer jag behöva btr och BB lambda med loggning, så priset kanske inte blir så mycket billigare...

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#54 Post by safe »

Jarlingar wrote: 2020-01-31 09:06:30 Maxxecu mini går loss på 5995:-
Har sett detta, verkar ganska prisvärt för ett köpesystem även om det tillkommer en del grejer.

Ibland dyker det upp begagnade grejer på blocket, rejsa etc. Även något som är 10 år gammalt är ju fullt användbart.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Jarlingar
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#55 Post by Jarlingar »

Har sett denna här på forat också: http://www.944sverige.com/viewtopic.php?f=6&t=34585
Men har inte läst in mig på om det är användbart i min applikation?..?

Jarlingar
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#56 Post by Jarlingar »

Är det någon som har eller kan ta nån bild på givarna.. ;)
Gärna nån lite mer övergripande bild också.
Samt vilken av dom som är tdc resp rpm.

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#57 Post by safe »

944an har skumma vevaxelgivare, åtminstone de tidiga, rätta mig om jag har fel. Samma som 911a 84-89. En givare som läser en konstant radda tänder (132??) och en som läser en ensam pinne. De sitter på en gemensam hållare och är av samma typ.
I princip finns det väl inga eftermarknadssystem som kan läsa detta och man behöver knåpa dit ett 60-2 eller 36-1 hjul.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Jarlingar
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#58 Post by Jarlingar »

Hittade vad jag letade efter här:
http://www.arnnworx.com/sensors.htm
DSC00343.jpeg
sensorspec.jpg
sensorspec2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Jarlingar
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#59 Post by Jarlingar »

Hämtade hem mitt lager av kvistfritt idag.. 8)
_20200201_164432.JPG
Har en hel del i 2" 2½" 3" å 4"...
Räcker nog till ett avgassystem också :D
Nån som har tips på extraktorgrenrör?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Jarlingar
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#60 Post by Jarlingar »

Håller på och plöjer igenom the hela internet om vad som finns skrivet om att överladda Porsche 944 och det finns väldigt mycket skrivet faktiskt. :)

Men det mesta är ju US modeller med 9.5:1 CR så helt relevant är det inte..
Men igår sprang jag på en S2'a med rotrex (10.9:1CR).
Han backade tändningen 4-5° så försvann knackningarna.
Så jag var inte helt fel ute med min initiala gissning på 3-5° :)

Ska tydligen gå fint å löda på en vanlig 3.5mm kontakt på en knacksensor då det i grunden är en mikrofon!
Så BB lambda med loggning och ny justerbar BTR och en knacksensor verkar man komma väldigt långt med vid moderata laddtryck.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users