Page 3 of 9

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-21 21:34:55
by Jarlingar
Vi får se vad det digitala slutar i.
Grannen gillar å pilla på gamla vw golfar och har något polskt? Sprut som tydligen funkar riktigt bra. Billigt var det också.
Ena bilen har han en vr6'a på 700 ponnys :shock:

Men så långt det är möjligt ska jag försöka få motronic å lira.
Eftersom jag inte kan backa tändningen digitalt själv så får jag göra det pneumatiskt..
Om det blir fördelarlocket eller tdc givaren får visa sig när jag kan kolla på vad som blir enklast helt enkelt.

Men hur många grader ska man sikta på? 2 - 5° nånstans på fullt ladd??
Skulle haft en BB lambda med EGT så ser man ju lite där iaf.

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-21 22:59:00
by safe
Jarlingar wrote: 2020-01-21 21:34:55 Men hur många grader ska man sikta på? 2 - 5° nånstans på fullt ladd??
Bra fråga, det är inget jag gått in på ännu. Mappning överlåter jag till proffsen!

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-22 08:07:28
by Cédric
Är ju inte van med 944or, men det låter väldigt sent. BB lambda är ju minimum, men har man inte råd med någon något knacksystem så kan vanliga "det cans" vara en lösning, många använder fortfarande den typen av lösningar när dom mappar motorer.

https://www.youtube.com/watch?v=mPau_BrALI4

Gjorde en extremt snabb googling, finns ju ett antal 944 n/a tändmappar där ute som man kan börja kika på. Hittade en utläsning från 944 turbo orginalsprut. Kan ju också vara en startpunkt.
dmei.jpg

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-22 12:47:03
by Jarlingar
Faktiskt inte säker på hur jag ska utläsa tändningen ur det där...

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-22 13:03:00
by safe
Gissar att det du ser på Full throttle är att den backar av tändningen drygt 3 grader när man mösar på långt ned där turbon börjar ladda. Sen när motorn kommer upp i varv lite högre kan man lägga på tändning igen. Men det måste vara ganska beroende av turbon och hur snabbt den den kommer upp i ladd och hur högt ladd den har. Min erfarenhet av moddade turbobilar är att de inte gillar när man ligger på 2000 varv på 5an och ger fullgas.

Med en kompressor gissar jag att du behöver en annan kurva, du kommer inte att kunna ligga på ett varvtal låta belastningen bygga laddtryck. Lite osäker på hur en Eaton funkar, men den ger kanske ett laddtryck som är proportionerligt mot varvtalet? Mer av en sugmotorkurva, kanske?

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-22 15:52:46
by Jarlingar
Ja en eaton är egentligen värdelös på att komprimera luft men bra på att flytta luft.
Så övertrycket är ganska konstant över registret med en mindre linjär ökning med mer varv då intern förlust minskar.

Tror faktiskt det, om det behövs, blir bra med pneumatisk backning av tändningen.
Trycket jobbar mot en fjäder som är förspänd till säg 0.3bar.
Över 0.3bar och uppåt så backas tändningen successivt med 2-3° tills maxtryck uppnås.
En fjäderbelastad kolv som antingen flyttar tdc-givaren eller vrider fördelarlocket.
Tror mer på att flytta givaren då locket har ganska stort överlapp..

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-22 16:24:27
by safe
Har 944an en fuel quality switch tro? På en 911 så finns detta.
https://www.911chips.com/fuelsys.html
Backa av 2.8 grader över 4000 varv låter som vad du vill göra.

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-22 19:01:58
by Jarlingar
Fiffig lite grej det där :thumbsup:
Måste kika om det finns på 944'an också.

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-22 21:44:55
by 944_Driver
Jarlingar wrote: 2020-01-22 15:52:46 Ja en eaton är egentligen värdelös på att komprimera luft men bra på att flytta luft.
Så övertrycket är ganska konstant över registret med en mindre linjär ökning med mer varv då intern förlust minskar.

Tror faktiskt det, om det behövs, blir bra med pneumatisk backning av tändningen.
Trycket jobbar mot en fjäder som är förspänd till säg 0.3bar.
Över 0.3bar och uppåt så backas tändningen successivt med 2-3° tills maxtryck uppnås.
En fjäderbelastad kolv som antingen flyttar tdc-givaren eller vrider fördelarlocket.
Tror mer på att flytta givaren då locket har ganska stort överlapp..
Du kan väl ändå inte uppnå något vettigt genom att vrida locket bara...? Möjligen dålig eller ingen gnista om du vrider mycket.

Bit i det sura äpplet och byt ut motronicen till något du kan jobba med.

// Magnus

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-22 22:58:06
by Jarlingar
Hehe jag tänkte på fördelarlocket som en gammal hederlig fördelare ala Volvo b20..
Möjligt att det går lösa på annat sätt, men att flytta på tdc-givaren med lufttryck är fullt möjligt :thumbsup:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-23 17:37:23
by Jarlingar
Har kikat lite på tändningstabeller men dom är ju för jänkebilen med 9.5:1 kompression..
Ska snoka upp någe till eurobilen, det borde säga mer.

I övrigt så damp det ner ett paket på lådan idag, kunde inte minnas vad jag köpt..?

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-23 21:21:52
by Jarlingar
Ja alltså jag hade inte glömt vad det är för pryl.. Hade inte väntat mig att den skulle komma så fort, väntade mig liksom inget paket från Tyskland just nu..
Hursom så tror jag att ni känner igen en bypassventil.

Note to self:
Bosch 280150804. 337cc @3bar 2.4ohm
Bosch 0280150201. 260cc @3bar 2.7ohm (original)
Bosch 0280150803. 380cc @3bar 4.6ohm

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-24 17:58:44
by Jarlingar
Visst har 944'an smidda kolvar 83-85?

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-24 18:16:17
by safe
Tveksamt. Men tidiga 944or brukar ha bra vevstakar. Samma som turbon hade sen, kanske?

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-24 19:26:48
by Jarlingar
Det var nån kolv som inte gillade effektökning alls..
Men det kanske var jänkekolvar med 9.5:1 cr?