Page 2 of 9

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-19 17:12:26
by Jarlingar
Har pluggat lite mera nu och originalspridarna flödar 260cc @3bar...
Det räcker ganska exakt till dom 163 ponnysarna som bilen kom med från fabrik.

Så jag tror att jag testar att fultrimma först.. Progressiv btr helt enkelt.

Vilka tryck kan soppapumpen leverera?

Annars blir det större spridare och nytt styrsystem mm mm mm mm...... = $$$...

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-19 21:59:12
by safe
Jarlingar wrote: 2020-01-19 17:12:26 Har pluggat lite mera nu och originalspridarna flödar 260cc @3bar...
Det räcker ganska exakt till dom 163 ponnysarna som bilen kom med från fabrik.

Så jag tror att jag testar att fultrimma först.. Progressiv btr helt enkelt.

Vilka tryck kan soppapumpen leverera?

Annars blir det större spridare och nytt styrsystem mm mm mm mm...... = $$$...
Det jag vet, pga en trasig btr, är att spridarna slutar öppna vid 4-5 bar.

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-20 00:38:14
by Jarlingar
Intressant minst sagt!
Så pumpen kan leverera trycket iaf, kanske med lite förkortad livstid..

Hur vet du att spridarna slutade öppna vid just 4-5bar?

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-20 06:56:22
by safe
Vi körde den med en bränsletrycksmätare inkopplad.
Spridarna får svårare att öppna när trycket ökar, om det var så att de till slut inte orkade öppna, eller om det var en strömbegränsning i ECUns drivsteg vet jag inte. Tror det sista då bilen behövde Vila lite innan den startade upp igen fast trycket försvann.

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-20 07:03:46
by safe
964 och 993 har liknande Motronic, de har en variabel BTR som höjer trycket från 3.2 till 3.8 bar vid fullgas (vacuum), tvärt emot vad du vill men det kanske är en bra riktlinje. Jag vet inte vad 944 har för tryck från början, det behöver inte vara 3bar.

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-20 12:35:30
by Jarlingar
Spridarna är specade till 260cc @3bar men om det är 3 bar på 944'an vet jag inte.
Men att mäta är att veta :)

Har sett att 944 turbospridarna används vid överladdning, vill minnas att dom är på 380cc @3bar, det bör räcka till, men då är dom på 4.5 - 5 ohm och original på 2.5 - 3 ohm...
Ohm fritt ur minnet.. Så det kanske inte var exakt dom siffrorna..

Fasen det lutar mer å mer åt att en annan styrning måste till..

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-21 09:32:54
by Jarlingar
Om siffran stämmer så är det 2.5bar original bränsletryck.
Btr från Saab turbo kanske..?

Ju mer jag läser så tror jag att jag ska räkna teoretiskt på 0.5bar överladdning för att i realitet hamna på 0.3 - 0.4bar.

Motronic har ju ingen knacksensor....

Någon som vet måtten på intercoolern till turbo 944?

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-21 10:17:16
by safe
260cc@3bar räcker till 200hk vid 90%, borde gå att driva dem till 3.5 bar i alla fall.

Hamnar du på 0.3-0.4 bar så är det väl gränsfall till att det behövs en intercooler, kompressorn värmer ju inte som en turbo. Jag skulle börjat utan och hålla koll på insugstemp innan och efter kompressorn (det kanske kväver ett sprut å andra sidan för att logga).

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-21 14:17:09
by Jarlingar
En eaton värmer tillräckligt... :mrgreen:

Anledningen till att hålla nere tempen är att hålla sig på den säkra sidan av spikningar...

Siktar på ~225 ponnysar. Eller egentligen så är inte ponnysarna det viktiga. Det är den brutala vridmomentsökningen som en kompressor ger. :#944burn:

Turbo-btr'en ska tydligen vara på 3.5bar!? :D

Det blir lite prova sig fram i det här projektet, har mest troligt fått tag i en -83 944 i fint skick iaf :D

Letar tändkurvorna för både 944 och turbomodellen.
Håller nämligen på å klurar på ett sätt att backa tändningen under övertryck men skulle behöva veta hur många grader ungefär.

Om det visar sig övermäktigt att klara sig med original motronic så faller ju målet lite..
Med nytt sprut så kan jag lika gärna gå all in å skaffa större kompressor och kompsänka mm mm..

Initial provning blir teoretiskt +0.5bar ladd med intercooler och ställbar progressiv btr.
Maxar spridarna så blir det till å testa turbospridarna om ingen har en annan att rekommendera?
Kommer spikningarna innan det blir roligt så blir det en egenkonstruerad tryckjusterad backning av tändningen.

Fasen det här skulle ju vara ett enkelt projekt... :lol:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-21 14:30:53
by safe
Nyfiken, hur hade du tänkt backa tändningen?

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-21 14:35:28
by safe
Nytt sprut, större spridare, intercooler, större kompressor, E85 och 300 hjulhästar!
Sen har du lagt bilens inköpspris på motoruppgradering.

LSD, skalstolar, coilovers, bur..... :D

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-21 14:54:09
by Cédric
Man kan köpa ett färdigbyggt speeduino för rätt små pengar om man vill hålla det rimligt. Den dyraste varianten som är rätt schysst kan du kika på här. Man jobbar i tunerstudio precis som megsquirt. Så sprut behöver inte bli så dyrt, men det kräver ju lite jobb med givare kablage osv.

https://diy-efi.co.uk/product/speeduino_ua4c_ecu

Finns några som gjort en pnp variant för bmw moronic, men det är nog lite överkurs.

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-21 15:36:28
by safe
Cédric wrote: 2020-01-21 14:54:09 Man kan köpa ett färdigbyggt speeduino för rätt små pengar om man vill hålla det rimligt. Den dyraste varianten som är rätt schysst kan du kika på här. Man jobbar i tunerstudio precis som megsquirt. Så sprut behöver inte bli så dyrt, men det kräver ju lite jobb med givare kablage osv.

https://diy-efi.co.uk/product/speeduino_ua4c_ecu

Finns några som gjort en pnp variant för bmw moronic, men det är nog lite överkurs.
Det är inte så tokigt för något enklare.
Själv vill ha inbyggd drivning av bredbandslambda, EGT givare, flexifuel och knackreglering, helst antilag också (coolt).
Det blir förstås dyrare, men det är alltid dyrt att bygga motor. Är i tagen att beställa JE kolvar till min 924a, sen bearbeta block och andra motordelar, det drar iväg...

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-21 16:02:00
by Cédric
AFR och EGT får man ha separat, AFR har ju diskuterats, men slutsatsen blir ofta att en extern är lättast att ha en eftersom alla vill ha olika och det skiljer så enormt i hur folk använder den. Många kör en billig och smidig variant typ 14point7 spartan controller. Men antilag (av typ lauch control) flatshift och flexifuel finns stöd för. Knackreglering håller jag med om, Josh har jobbat rätt länge på en knackmodul, hoppas att den kommer under året. Tycker projektet är intressant och har följt det ett tag, gillar open source och det är verkligen kul att se hur det utvecklas och allt kul folk gör med den som bas, samt att man kan gräva runt i koden och se hur saker är uppbyggt.

Är man ännu fattigare kan man köra en enklare kompaktare variant som heter NO2C, men den är 2 kanalers så man får kör sekventiell insprut/tädning på en radfyra, inte för att det har någon betydelse i praktiken. Men då kommer man undan billigt, kräver dock att man fixar ett eget case osv.

https://wtmtronics.com/product/no2c-v0-2-x/

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-21 16:49:12
by safe
Har en lös Innovate bredbandslambda till mitt Emerald i Targan. Tycker det suger med en extra enhet, är ju iofs gammal och klumpig nu....Spartan ser smidigare ut. Men smidigare om ECUn har ett inbyggt drivsteg, tycker jag (som VEMSet). Framför allt vill jag inte bygga något själv, det ska vara färdigbyggt. Inte för att jag inte kan, men för att jag ska kunna slå någon i huvudet med det om det skulle strula. Mitt Emerald har rullat på nu i snart 11 år utan större problem (tempsensorn gick sönder för något år sedan). Jag vet också att jag kommer låta någon slutmappa det och då ska någon jag litar på vilja hantera systemet. Men det är mina preferenser :)