Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#91 Post by safe »

Finns ombyggda original regulatorer som är ställbara. Vet inte vart, men en kompis har det på sin turbomotor.

Innan du trycker dit okända begagnade spridare, få dem uppmätta och rengjorda.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#92 Post by Jarlingar »

BTR finns i drivor att välja på, så bara köpa där.

Och helt enig i att gamla beggade spridare är inget man hinkar i utan att kontrollera först. Så just därför håller jag på å bygga en spridartestare.. :D

Fick man ju en ursäkt för å köpa en ultraljudstvätt ocskå... :lol:
Faktum är att det blir ungefär samma peng för å bygga en riktigt testrigg som å få fyra spridare uppmätta och tvättade.

Kan jag ju testa originalspridarna med :thumbsup:

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#93 Post by Jarlingar »

Löjligt roligt det här.. :D
DSC_0493.JPG
DSC_0495.JPG
DSC_0499.JPG
Men just denna kommer jag nog inte använda då det går att göra ännu bättre mot just 944'an. Men kommer gjuta av den å sälja iaf då dom flesta vill ha anslutningen rakt fram.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#94 Post by Jarlingar »

Jaha.. Då blev man karantänad i en vecka... minst.. Testade positivt i morse.
Lite rinnande näsa och lätt tryck i bihålorna, så håller det sig på den nivån så kan man ju CAD-nörda vidare! :)

Har börjat skissa på insug till kompressorn också:
Insug 3.jpg
Insug 3 2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#95 Post by Cédric »

Hur har du tänkt göra bitarna? Allt bearbetat, gjutet? eller bara utloppet ?

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#96 Post by Jarlingar »

Tanken är att göra alla bitar i gjuten aluminium, fästen och rörmokeri.
CAD - 3D print - gjuta :)

Börjar tycka att Fusion 360 är lite för roligt nu... :lol:
Render 2 SCS.jpg
Render 3 SCS.jpg
Render 4 SCS högre.jpg
Render 6 SCS.jpg

Sjukt praktiskt att prova ut passform digitalt, ser tex direkt att bypass-ventilen måste placeras bättre :thumbsup:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#97 Post by Cédric »

Kul med framsteg! Ska du gjuta själv med typ lost PLA? Låter väldigt ambitiöst, har du gjort det förr?

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#98 Post by Jarlingar »

3" insug och 2,5" utblås borde räcka till bra på en Eaton M62'a tycker jag.

Sist jag pysslade med CAD så var det Autocad, och det hade mer gemensamt med MS Dos än Fusion 360.... :lol:
Det går riktigt fort att lära sig, jag har nog inte mer än 8 timmar för å få ihop det på bilderna :)


Ja jag kommer gjuta bitarna själv. Har gjutit lite alu tidigare, mest bara svarvämnen dock..

Har inte bestämt mig för exakt gjutteknik än. Antingen blir det en variant av lost PLA, men man bränner ur plasten före gjutning, eller så blir det traditionell sandform.
Får prova mig fram helt enkelt.. Båda formerna har sina fördelar.
Mercas rörbitar till kompressorn är sandgjuten iaf.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#99 Post by Cédric »

Var fick du tag på 3D för bypassventilen? Ciprian som gjorde 924 kitet undrade, visade lite av dina bilder :)

Spännande att gjuta själv, har kikat en del på Youtube på diy gjutning, men det blir lite för mycket prylar man behöver skaffa sig :)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#100 Post by Jarlingar »

Ritade upp den själv i Fusion 360, den och kompressorn...
Flänsen är 100% men det finns vissa mått som inte är exakt på den. Vissa grejer kan vara lite större då jag gjorde den bara för utprovning.
Tror jag kan dela den på GrabCad om han vill ha den?

3D skrivaren har du väl redan.. ;)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#101 Post by Jarlingar »

Har även införskaffat bredbandslambda och laddtrycksmätare, valet föll på Glowshift av den enkla anledningen att det var dom enda jag kunde hitta som har gula siffror :thumbsup: 8)
https://www.glowshiftdirect.com/tinted- ... tio-gauge/
Hade EGT mätaren varit metrisk och inte imperial..... så hade jag köpt den också.

Men iaf så måste jag ju få in mätarna någonstans.
Extra mätare i diverse hållare alá fjortis ser i mina ögon vidrigt ut....
Men har en idé som jag tror kan bli ganska bra faktiskt :)
Galler.JPG
Centerkonsoll rend.png
Centerkomsoll 2.jpg
Centerkomsoll 1.jpg

Har aldrig skrivit ut i något annat än PLA i skrivaren, men både ASA och ABS verkar ju kunna klara uppgiften:
https://www.youtube.com/watch?v=QdAKd_YbsjI

Det går att klämma in tre mätare i konsolen, men då blir det endast 2 mm mellan dom.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#102 Post by Jarlingar »

Var bara tvungen å göra en rendering med mätare å.. :oops: :lol: 8)
Centerkonsol gauges.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#103 Post by Cédric »

Du kan även prova PEtG om du tycker att abs materialen slår sig eller på annat sätt är bökigt. Ett tag fanns det faktiskt en mätahållare att köpa för att sätta där. För en herrans massa år sen gjorde jag hål i min standardgrill för två 52mm mätare, och klädde den i tunnplåt och sedan vinyl, det funkar det också. Idag hade jag printat en dock :)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#104 Post by Jarlingar »

Printar en i PLA för utprovning nu, sen blir det å pröva ASA då PETG inte riktigt klarar temperaturerna på instrumentbrädan..

Cura har en funktion som heter Fuzzy skin som ger en rolig effekt som jag tror kan funka riktigt bra för ändamålet, speciellt med en svart ASA, annars klär jag in den i vinyl med en aluplåt i mätardelen.

Det var inte helt enkelt att mäta upp högtalargallret med skjutmått... :D

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#105 Post by Jarlingar »

Assumption is the Mother of all fuck up's...

Hört den förut?
Det har jag, men tydligen så är jag inte tillräckligt smart för att lära mig det.. :roll:
DSC_0508.JPG
Misstog vilken yta som var vart. Men jag kunde iaf kontrollera vissa mått och toleranser, så nu kan jag rita en ny.

Ser ut som det kommer passa bra med mätarna där iaf :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]