Page 1 of 9

Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-11 00:09:57
by Jarlingar
Ja blir det det..?

Har en eaton m62 liggandes på hyllan.
Tänkte inte ladda någe våldsamt utan kring 0.5 bar och luftkyld ic.
Fixar original motronic-systemet det utan ingrepp?


Min första bil var en -84'as 944 med bur och en hel del väghållningsgodis, pippigul var den också.

Ända sen jag sålde den till Malmö, från Östersund, så har jag haft koll på den med tanken på att en dag köpa tillbaka den.
Sist var den i Göteborg när den blev stulen! :|

Så har nån en 944 äldre än -85 till salu för rätt kurs så hojta.

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-11 12:16:49
by Cédric
Finns många varianter genom åren, Google är din vän ;)


https://classicmotorsports.com/reader-rides/3120/

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-11 13:16:50
by Jarlingar
Fast där har dom ju gått full bananas med en m90 och annat tändsystem.

Jag är intresserad av hur det skulle funka med originalgrejer?

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-16 18:31:17
by Jarlingar
Är det någon som vet vad 2.5L 8v motorn har för kompressionsförhållande?

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-16 19:02:01
by Jarlingar
Enligt denna tråden: http://www.944sverige.com/viewtopic.php?f=9&t=11213
Så är det 10.6:1!

Det måste väl ändå vara statistikt kompressionsförhållande och inte dynamiskt...?

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-16 19:12:26
by Cédric

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-16 21:17:09
by Jarlingar
Hmm 10.6:1 är rätt högt...
USA modellen har 9.5:1 är det andra kolvar?

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-17 09:19:33
by safe
Jarlingar wrote: 2020-01-16 19:02:01 Enligt denna tråden: http://www.944sverige.com/viewtopic.php?f=9&t=11213
Så är det 10.6:1!

Det måste väl ändå vara statistikt kompressionsförhållande och inte dynamiskt...?
Det är alltid statiskt man uppger.

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-17 09:34:49
by Jarlingar
Ok! :)
Då finns det lite utrymme för extraluft iaf. :thumbsup:

Det är snart 20år sen jag hade en 944 sist så minnet sviker mig lite..
Var det k-jet insprutning och motronic tändning eller hur fasen var det?? :roll:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-17 09:52:54
by safe
Det är Motronic på på alla 944or. Jag tror inte du kan trycka in mycket mer luft utan ett nytt chip.

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-17 13:40:52
by Jarlingar
Då ska jag plugga på lite.
Frågan är vad som bli billigast? Nytt chip eller annat sprut..?

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-17 13:54:46
by safe
Tips: http://www.vems.ee/vemspnp/

Ett helt stand alone system ger ju andra möjligheter vid överladdning.

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-18 09:27:24
by Cédric

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-18 13:43:26
by Jarlingar
Hehe å hitta en lysholmare på budget... :mrgreen:
Sen ger den möjlighet, till skillnad från eaton, till riktigt höga laddtryck.

VEMS ger som sagt helt andra möjligheter än motronic, men målet är inte att ladda så kalsongerna fladdrar..

Målsättningen är ett moderat laddtryck kring max 0.5bar som både hård och mjukvara klarar av att hantera.

Motronic är inte helt dumt så det verkar gå att lura det till att funka bra med mindre laddning. :D

Bredbandslambda för injustering är nog minimumkrav..

Den Eaton m62 som jag har liggandes köptes faktiskt in i ren frustration då jag upptäckte att min gamla bil var stulen.. (RLY 610)
944'an har ju grymma vägegenskaper men jag tyckte att det saknades lite knuff..

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Posted: 2020-01-18 19:35:10
by Erol
Kolla med Fekzen, han har stor erfarenhet gällande chip till Motronic, många här på forumet har köpt chip både för bensin och E85 samt många turbokonverterade BMW har kört med hans program.

http://shop.fekzen.se


Mvh Jon