Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#1 Post by Jarlingar »

Ja blir det det..?

Har en eaton m62 liggandes på hyllan.
Tänkte inte ladda någe våldsamt utan kring 0.5 bar och luftkyld ic.
Fixar original motronic-systemet det utan ingrepp?


Min första bil var en -84'as 944 med bur och en hel del väghållningsgodis, pippigul var den också.

Ända sen jag sålde den till Malmö, från Östersund, så har jag haft koll på den med tanken på att en dag köpa tillbaka den.
Sist var den i Göteborg när den blev stulen! :|

Så har nån en 944 äldre än -85 till salu för rätt kurs så hojta.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#2 Post by Cédric »

Finns många varianter genom åren, Google är din vän ;)


https://classicmotorsports.com/reader-rides/3120/

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#3 Post by Jarlingar »

Fast där har dom ju gått full bananas med en m90 och annat tändsystem.

Jag är intresserad av hur det skulle funka med originalgrejer?

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#4 Post by Jarlingar »

Är det någon som vet vad 2.5L 8v motorn har för kompressionsförhållande?

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#5 Post by Jarlingar »

Enligt denna tråden: http://www.944sverige.com/viewtopic.php?f=9&t=11213
Så är det 10.6:1!

Det måste väl ändå vara statistikt kompressionsförhållande och inte dynamiskt...?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#6 Post by Cédric »


User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#7 Post by Jarlingar »

Hmm 10.6:1 är rätt högt...
USA modellen har 9.5:1 är det andra kolvar?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#8 Post by safe »

Jarlingar wrote: 2020-01-16 19:02:01 Enligt denna tråden: http://www.944sverige.com/viewtopic.php?f=9&t=11213
Så är det 10.6:1!

Det måste väl ändå vara statistikt kompressionsförhållande och inte dynamiskt...?
Det är alltid statiskt man uppger.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#9 Post by Jarlingar »

Ok! :)
Då finns det lite utrymme för extraluft iaf. :thumbsup:

Det är snart 20år sen jag hade en 944 sist så minnet sviker mig lite..
Var det k-jet insprutning och motronic tändning eller hur fasen var det?? :roll:

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#10 Post by safe »

Det är Motronic på på alla 944or. Jag tror inte du kan trycka in mycket mer luft utan ett nytt chip.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#11 Post by Jarlingar »

Då ska jag plugga på lite.
Frågan är vad som bli billigast? Nytt chip eller annat sprut..?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#12 Post by safe »

Tips: http://www.vems.ee/vemspnp/

Ett helt stand alone system ger ju andra möjligheter vid överladdning.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#13 Post by Cédric »


User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#14 Post by Jarlingar »

Hehe å hitta en lysholmare på budget... :mrgreen:
Sen ger den möjlighet, till skillnad från eaton, till riktigt höga laddtryck.

VEMS ger som sagt helt andra möjligheter än motronic, men målet är inte att ladda så kalsongerna fladdrar..

Målsättningen är ett moderat laddtryck kring max 0.5bar som både hård och mjukvara klarar av att hantera.

Motronic är inte helt dumt så det verkar gå att lura det till att funka bra med mindre laddning. :D

Bredbandslambda för injustering är nog minimumkrav..

Den Eaton m62 som jag har liggandes köptes faktiskt in i ren frustration då jag upptäckte att min gamla bil var stulen.. (RLY 610)
944'an har ju grymma vägegenskaper men jag tyckte att det saknades lite knuff..

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#15 Post by Erol »

Kolla med Fekzen, han har stor erfarenhet gällande chip till Motronic, många här på forumet har köpt chip både för bensin och E85 samt många turbokonverterade BMW har kört med hans program.

http://shop.fekzen.se


Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users