Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#106 Post by Cédric »

Hehe, händer ibland, tur att PLA är hyffsat billigt när man har sina tankevurpor. PETG blir mjukt vid typ 85 grader, tror inte du når upp till det i kupén, det är nog ett av dom vanligaste materialen som folk printar interiördetaljer med, men asa funkar ju det också.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#107 Post by Jarlingar »

Kollade du videon jag länkade på förra sidan?


Han testar just det, 3D print på instrumentbrädan under 10 soliga dagar, minns inte om det var Bulgarien eller Ungern, men södrare delarna av Europa iaf.
STöd.jpg
Nu hade han en mutter som belastning, så egenvikt hade PETg kanske klarat?
Men känns dumt å chansa, så det blir ASA för mig om jag får till printen.. Det är ju en ganska elak bit med de plasterna det här...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Jarlingar on 2022-02-11 08:32:37, edited 1 time in total.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#108 Post by Cédric »

Jarlingar wrote: 2022-01-31 19:53:31 Ritade upp den själv i Fusion 360, den och kompressorn...
Flänsen är 100% men det finns vissa mått som inte är exakt på den. Vissa grejer kan vara lite större då jag gjorde den bara för utprovning.
Tror jag kan dela den på GrabCad om han vill ha den?

3D skrivaren har du väl redan.. ;)
Han ville gärna ha ventilen i cad om det gick, för att få sin modell av alltihop komplett.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#109 Post by Jarlingar »

Nu har jag delat modellen av bypassventilen på Grabcad :thumbsup: :)
https://grabcad.com/library/1522235

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#110 Post by Cédric »

Schysst!

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#111 Post by Jarlingar »

Nu blev det åt rätt håll iaf.
DSC_0517.JPG
DSC_0518.JPG
Första gången jag testar fuzzy skin i Cura, måste nog skruva ner det från Hasse å Tage nivå till lite mer Ronny å Ragge.. :mrgreen:

Men passar bra gör den, en bonus med den större främre ytan är att nu finns det plats för tre mätare om man vill :thumbsup:

Så nu när det kritiska stämmer så kan jag leka lite med former innan jag skriver ut en "riktig" i ASA.

Den är lite för kantig för min smak ännu..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#112 Post by Jarlingar »

Måste plocka ut högtalaren för att den ska få plats med mätarna i.
Tror det får bli en bit anodiserad aluplåt bakom mätarna så kommer detta bli bra :thumbsup:
DSC_0523.JPG
DSC_0524.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#113 Post by Cédric »

Kul,ser ju ut att blir bra, har du en bra inneslutning till skrivaren?

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#114 Post by Jarlingar »

Njae.. Det är en vanlig öppen Creality Ender 3 V2.
De tips jag stött på som gör att det kanske kommer gå bra att printa ASA iaf är "draft shield" där Cura skriver ut en enkelvägg runt objektet som effektivt innesluter värmen från bädden.
Det andra tipset är att fysiskt skydda printen från läckande luft från hotend fläkten. Så det blir nog intressant att börja med ASA/ABS, PLA har jag justerat in bra men nu blir det väl å lära om igen..

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#115 Post by Jarlingar »

Letar ett bra mattsvart ASA filament, hittills så står det mellan ApolloX och PrimaSelect, ska försöka hitta bilder på lite printade detaljer innan jag bestämmer mig, ApolloX verkar ju fixa uppgiften med bravur iaf:

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#116 Post by Jarlingar »

Och appropå mätarna så saknades det naturligtvis en kabel till lambdamätaren.. :evil:

Skickade klagomål via Amazon igår, så hoppas dom återkommer under dagen..

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#117 Post by Cédric »

Jarlingar wrote: 2022-02-11 08:27:40 Njae.. Det är en vanlig öppen Creality Ender 3 V2.
De tips jag stött på som gör att det kanske kommer gå bra att printa ASA iaf är "draft shield" där Cura skriver ut en enkelvägg runt objektet som effektivt innesluter värmen från bädden.
Det andra tipset är att fysiskt skydda printen från läckande luft från hotend fläkten. Så det blir nog intressant att börja med ASA/ABS, PLA har jag justerat in bra men nu blir det väl å lära om igen..
Innan jag byggde min inneslutning så körde jag gettolösning med kartonger och ett vindruteskydd som jag staplade ihop. Funkade bra för att bygga upp temperatur (printern står i ett garage som oftast är kallt).

Har inga bra tips på injustering, kör prusa och tillhörande profiler rakt av. Borde finnas mycket printprofiler för ender 3+asa att snegla på.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#118 Post by Jarlingar »

Ja det är nästan det bästa med Creality att den är så otroligt vanlig att det finns mycket info att få om kan sortera bort "bruset".. Herregud vissa borde inte tillåtas att köpa en 3D-skrivare... :roll: :mrgreen:
Blev en beställning på en rulle ApolloX, fanns profil att ladda ner direkt från dom också :thumbsup:
Men det blir nog lite finjustering ändå för att paasa min skrivare misstänker jag.

Och kabeln till lambdamätaren var det jag som hade lagt ur kartongen.... :oops:

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#119 Post by Jarlingar »

Nu hade den där rullen med ASA legat tillräckligt länge för att jag skulle samla mod..

Gjorde något riktigt dumt... Inget temp tower, inge Flow test eller e-steps, bara mata in rullen å kör igång en 35 timmars utskrift.. :lol:

245 extruder och 100 på plattan så spottade den ut denna:
DSC_1409.JPG
DSC_1410.JPG
DSC_1411.JPG
En del warp men fullt användbar iaf :thumbsup:

Form Futura ApolloX ASA
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#120 Post by Cédric »

Nice, så gör jag alltid med min prusa, fram med rullen, välj färdig profil i prusa slicer å kör :) du kan ju bygga en enkel inbyggnad å se om det blir bättre, men den ser ju klart användbar ut!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users