Page 1 of 1

Luftmängdsmätare S2/968

Posted: 2019-12-12 22:20:58
by Ulf.L
Byter insug på en S2 till 968 insug men skulle vilja byta luftmängdsmätare till 968 ans men det är olika många stift i kontakterna någon som vet hur man kopplar
Mvh ulf

Re: Luftmängdsmätare S2/968

Posted: 2019-12-13 08:46:57
by safe
Funkar 968ans MAF med en S2 ecu?

Re: Luftmängdsmätare S2/968

Posted: 2019-12-13 17:33:16
by Ulf.L
Det skall gå frågan är hur man kopplar kontakten då der är olika många stift i dom
Mvh Ulf

Re: Luftmängdsmätare S2/968

Posted: 2019-12-13 18:40:42
by safe
Alltså S2an har väl fortfarande "flärp-mätaren"? Mycket skeptisk till att det går enkelt, gjorde det det så skulle alla ha gjort det redan istället för att köpa MAF-kit från olika eftermarknads tillverkare. En enkel googling skulle ge dig svaret.

Det är inte bara att koppla sladdarna på rätt pinne. De drivs av olika spänning 4 mot 5 volt om jag kommer ihåg rätt och utsignalen är helt annorlunda. Algoritmen i boxen för att räkna ut rätt värden är inte samma.
Köp ett färdigt kit eller ett helt nytt stand alone system.

Re: Luftmängdsmätare S2/968

Posted: 2019-12-13 19:29:32
by Ulf.L
Byter som sagt insug och vill ha en bättre MAF, var finns det färdiga kit att köpa? Försöker få lite bättre fart i en bil som vi kör långlopp med tänkte göra ett bra ventiljobb samt ev portning och lite planing av toppen. Hur mycket kan man plana utan att riskera driftsäkerheten 1mm.

Re: Luftmängdsmätare S2/968

Posted: 2019-12-13 22:49:19
by safe
tex http://www.vitesseracing.com/html/performance_kits.html Finns säkert fler.

Som alternativ finns också kompletta VEMS kit från Peep i Estland, plug-n-play för 944, då struntar man helt i MAF och kör på MAP och TPS. Då har du ett helt programmerbart sprut för kommande modifieringar. https://www.facebook.com/vemsporsche/

Ingen aning hur mycket du kan plana, kan inte 944 så bra, mät upp vilken kompression du har original i verkligheten och räkna på vad du kan få med 1mm mindre.