Page 1 of 1

Någon som byggt kompressorkit till s2?

Posted: 2019-09-19 12:31:49
by johan_lkpg
Hej!

Jag undrar om någon här byggt en s2 motor med kompressorkit till? Vad kan man förvänta sig att det ger i effekt på en s2 motor?

Vad är er uppfattning om vad original drivaxlar och växellåda håller för i HK/NM?

Mvh Johan

Re: Någon som byggt kompressorkit till s2?

Posted: 2019-09-19 15:50:28
by safe
Ja, det finns någon här som gjort det. Men jag kommer inte ihåg vem det var, jag var hemma hos honom och hämtade lite grejer år en kompis. Bilen hade han inte kvar, men den finns hos en PCS medlem i Sävsjö.

Re: Någon som byggt kompressorkit till s2?

Posted: 2019-09-19 18:15:35
by claes
Jodå, det finns info. Jappe har gjort en fin byggtråd om sin 968 CS -94 som du kan läsa. Han fick fina 300hk på hjulen.
Jag håller på att samla grejor (och tid) för att överladda min 944 ( som har S2 motor). Jag tror säkert att både låda och axlar håller för 300hk. Men det beror ju även på vilka däck man har och hur man behandlar bilen.
Det går ju att köra sönder grejor med orginal effekt och 205:or....
/Claes

Re: Någon som byggt kompressorkit till s2?

Posted: 2019-10-19 07:06:51
by B_2
Finns några riktigt intressanta trådar på Rennlist om ämnet. Är väl lådan som är begränsningen på våra bilar, finns lite skillnader som jag förstått.
Skruvkompressorer verkar på många sätt vara det bästa.Vill ha! :P :#944burn:
https://www.gardnerdenver.com/en-us/kno ... ompressors

Re: Någon som byggt kompressorkit till s2?

Posted: 2019-10-20 08:46:36
by safe
Kompressorer levererar sin "effekt" högt i varvtals registret, de smäller inte på sitt moment långt ner som en turbomotor, så de är nog snällare mot växellåda och koppling.

Jag har flera gånger blivit lite sugen på en kompressor, ganska enkelt att bulta på osv. Men varje gång kommer jag fram till samma sak, för dyrt för nyttan, "makear ingen sense". Undantaget en konstantvarvtalsmotor (som en flygplansmotor) eller genom huven på en V8 (för coolhetsfaktorn).

Re: Någon som byggt kompressorkit till s2?

Posted: 2019-10-21 07:48:11
by TomasJ

Re: Någon som byggt kompressorkit till s2?

Posted: 2019-10-21 18:49:34
by Cédric
Centrifugal eller skruvkompressor är ju helt olika typer. Med en skruvkompressor har man ju fullt ös från inga varvtal alls utan väntan, inte så snällt mot växellådor osv. Centrifugalkompressorn är ju tvärt om då laddtrycket ökar med motorvarv, vilket är mycket snällare mot hela drivlinan. Men ger mer sugmotorkataktär.

Bäst hade kanske varit en lysholm, såg en sådan 944a på time attack festivalen förra året, riktigt snygg installation. Tyvärr svårt att hitta ny för tiden.

Re: Någon som byggt kompressorkit till s2?

Posted: 2019-11-22 23:20:26
by JM_S2
Jag hadde en S2 med procharger. Jag tyckte att den var helt okej, men kunde ha gått lite bättre. Med 0,5bar laddtryck den gav lite över 300hk. Supercharger började fungera från 3000r. Efter det hade jag hela tiden 0,5bar laddtryck. Jag hade lite problem med bältet som började slippa i mellan. Nu jag har sålt den bort och har 1.8T i motorrummet. Det är en helt annorlunda odjur :D Den börjar ladda från 3500r och ger lite över 400hk /475nm. Jag skulle inte köpa en supercharger ju mera, hellre en turbo. Centrifugal supercharger är lite som en astmapipa, hjälper lite men ganska snart du börjar undra att mera skulle vara bättre :lol:
Image

Re: Någon som byggt kompressorkit till s2?

Posted: 2019-11-25 01:09:23
by 964RS
JM_S2 wrote: 2019-11-22 23:20:26 ...och har 1.8T i motorrummet.
Nu blir det trådkapning.

Berätta mera om konverteringen till 1.8T. Har du en byggtråd eller liknande? Hur löste du det med plats för tråget och oljepumpen mot framvagnsbalken? Vad gjorde du i motorn? Vevstakar, kolvar, kompression etc.

/A

Re: Någon som byggt kompressorkit till s2?

Posted: 2020-01-16 11:54:03
by JM_S2
Tyvärr har jag ingen byggtråd. Motorn är 1.8T AEB med 1.8 ADR topp och kamaxlar. Motorblock måste vara 058 (AEB,APU,AJL eller motsvarande)

Lista om delar:
RWD-motorspor "bell housing" med 1" kortare transaxel
Clutchmasters Svänghjul med RS4 B5 koppling med sachs race engineering kopplingsplatta
Howe hydraulisk trycklager (T5)
Tecomotive Tiny CWA controller och Pierburg CWA400 vattenpump. Original vattenpump ryms inte.
Ecumaster Classic ecu


Största delen av delar är själv gjorda. Bäst tipps är att kolla inte vad motorwerksracing har gjort. Troligtvis största delen av delar kommer inte att passa på samma sätt i din projekt. De har modifierat deras bilar mera än det syns på bilder. Till exempel insug var omöjligt att montera på min bil. Det är trångt i varje plats fast motorn är inte så stor. Motorhuv sitter så lågt att den är helatiden på väg.