Page 1 of 1

Eget mothållsstag på växellådan....

Posted: 2019-09-04 14:31:34
by Peter O
Genom åren har jag sett (här bland annat) att man ersätter mothållsstaget i växellänkaget på lådan med stag gjorda av två vinkellänkar (med kulled) och en bit gängstång. Syftet är att minska glapp och ge en tajtare känsla.

En fråga till er som gjort detta: Gör man det nya staget exakt lika långt som original, eller finns det lite "short shift"-effekt att hämta om man gör det lite kortare? Har för mig att detta nämndes i ett Wheeler Dealers-avsnitt där man fixade till en 924:a (ett ganska färskt avsnitt för det var med Ant Anstead). I och med vinkellänk/gängstång-konstruktionen så får man ju möjlighet till en viss längdjustering på plats, men det är ju väldigt bökigt att komma till, så enklast är ju att köra med rätt längd från början.....

Hälsningar,
Peter

Re: Eget mothållsstag på växellådan....

Posted: 2019-09-04 16:55:05
by claes
Nä, jag tror inte att ett kortare stag ger kortare lägen... Om jag har förstått rätt så kommer ett kortare stag bara att göra så att växelspaken lutar mot passagerarsidan i stället för att stå rakt upp. Men detta får gärna bekräftas av någon på detta eminenta forum som är mer insatt i växellänkagens funktion.
/Claes

Re: Eget mothållsstag på växellådan....

Posted: 2019-09-05 10:26:24
by Peter O
Det verkar ju logiskt när man funderar på det. När jag tänker efter så var det nog så att Ant förlängde "tungan" som staget fäster i på växelmekanismen, vilket borde resultera i mer rörelse där bak när man för spaken åt höger eller vänster jfrt med original. Det kanske är så "short shift" funkar.....

Re: Eget mothållsstag på växellådan....

Posted: 2019-09-05 11:55:20
by JonasD
Jag har byggt en sådan lösning på min bil. Jag har inte tagit så många bilder men npgon finns det under min tråd

Re: Eget mothållsstag på växellådan....

Posted: 2019-09-05 14:25:40
by Peter O
Tack, det var informativa bilder tycker jag.