Eget mothållsstag på växellådan....
Posted: 2019-09-04 14:31:34
Genom åren har jag sett (här bland annat) att man ersätter mothållsstaget i växellänkaget på lådan med stag gjorda av två vinkellänkar (med kulled) och en bit gängstång. Syftet är att minska glapp och ge en tajtare känsla.
En fråga till er som gjort detta: Gör man det nya staget exakt lika långt som original, eller finns det lite "short shift"-effekt att hämta om man gör det lite kortare? Har för mig att detta nämndes i ett Wheeler Dealers-avsnitt där man fixade till en 924:a (ett ganska färskt avsnitt för det var med Ant Anstead). I och med vinkellänk/gängstång-konstruktionen så får man ju möjlighet till en viss längdjustering på plats, men det är ju väldigt bökigt att komma till, så enklast är ju att köra med rätt längd från början.....
Hälsningar,
Peter
En fråga till er som gjort detta: Gör man det nya staget exakt lika långt som original, eller finns det lite "short shift"-effekt att hämta om man gör det lite kortare? Har för mig att detta nämndes i ett Wheeler Dealers-avsnitt där man fixade till en 924:a (ett ganska färskt avsnitt för det var med Ant Anstead). I och med vinkellänk/gängstång-konstruktionen så får man ju möjlighet till en viss längdjustering på plats, men det är ju väldigt bökigt att komma till, så enklast är ju att köra med rätt längd från början.....
Hälsningar,
Peter