Page 1 of 1

Bilen dog under normal körning.

Posted: 2019-08-09 13:38:41
by newkie
Då var vi ett gäng till på forumet, inklusive mig som kör veteran. För mig har det resulterat i att bilen tagit sig genom besiktningen för första gången på länge inga tvåor alls. Tydligen försvinner avgaskraven som en avlöning för att bilen blev ett år äldre.

Detta har också resulterat i att bilen är till det närmsta gratis att äga. 1000kr per år i helförsäkring. Ingen skatt och sen tankar jag etanol.

Självklart blev glädjen inte långlivad. I sommar har jag avverkat 15 mil.

Det sista som hände var att jag körde en glasstur med dottern. Vid inbromsning till en kurva dör bilen. Jag märkte det inte ens utan blev förvånad att inget hände när jag skulle öka farten igen efter korsningen.

1. Ingen gnista
2. Ingen soppa
3. Ledtråd, laddtrycksmätaren hoppar inte till 0 när jag vrider på tändningen.
4. Säkring nr 7 löser så fort jag sätter i en ny (troligen orelaterat).

Vad tror panelen? DME-datorn verkar vara trasig eller utan ström är min gissning.

Re: Bilen dog under normal körning.

Posted: 2019-08-09 13:42:16
by newkie
Tillägg, ståendes vid vägkanten visar det sig att banjon till wastergaten skruvat ur sig. Trodde det var problemet först. Som av ett mirakel ligger den mellan två runners på plenumet, med kopparbrickorna kvar..

Re: Bilen dog under normal körning.

Posted: 2019-08-11 19:36:21
by newkie
Byglade KLR pinn 9 till pinn 16 och fick bilen att tända. Dock inte starta. Fortsätter att söka fel, antar att KLR har med saken att göra.

Re: Bilen dog under normal körning.

Posted: 2019-08-12 09:31:27
by DLS
Läste din tråd på rennlist om felet, vet inte om John mena att den skulle starta med byglad klr eller bara få gnista?
Klr boxen verkar ju klart misstänkt i alla fall.
Jag skulle riva isär den o kontrollera alla lödningar.

Re: Bilen dog under normal körning.

Posted: 2019-08-12 09:51:46
by newkie
DLS wrote: 2019-08-12 09:31:27 Läste din tråd på rennlist om felet, vet inte om John mena att den skulle starta med byglad klr eller bara få gnista?
Klr boxen verkar ju klart misstänkt i alla fall.
Jag skulle riva isär den o kontrollera alla lödningar.
Man ska kunna starta byglat. Det enda KLR gör att att backa tändningen om knacksensorn ger utslag.

Undersökte alla lödningar i båda boxarna igår. Tyvärr såg det oförskämt bra ut. Kan naturligtvis vara någon komponent som gått sönder också. Att få tag i en begagnad verkar kört. Dom på ebay kostar shortan.

Re: Bilen dog under normal körning.

Posted: 2019-08-12 10:21:22
by DLS
Kolla alla jordpunkter är också bra o göra.
Har du kollat att Speed o reference sensorerna är sjysta.
Värt är också o kolla att alla spridare funkar och kablarna till spridarna. Dom är kända för o gå av.

Re: Bilen dog under normal körning.

Posted: 2019-08-12 12:15:04
by newkie
DLS wrote: 2019-08-12 10:21:22 Kolla alla jordpunkter är också bra o göra.
Har du kollat att Speed o reference sensorerna är sjysta.
Värt är också o kolla att alla spridare funkar och kablarna till spridarna. Dom är kända för o gå av.
Jag har ingen givare som gått mer än 100 mil. Alla kabelhärvor som lindsey säljer och spridarna är i princip helt nya. Samma gälla speed/ref. givarna. Har tach bounce också. Däremot hoppar inte tryckgivaren till mitten när man vrider på nyckelng. Vilket är ett tecken på problem med KLR. Antingen ingen ström eller något trasigt.

Re: Bilen dog under normal körning.

Posted: 2019-10-15 18:44:59
by claves
Har inte läst rennlist tråden.

Har haft problem med att starta bilen vid ett tillfälle. Det är precis att det lyckas och var tvungen att hålla varvet med gasen. när den gick över 2500 varv dog bilen.
I mitt fall var det kontakten till LMM som oxiderat.

Om det känns igen kanske det hjälper dig en bit på vägen.

Felet är att man inte bromsar en Porsche inför en kurva, man bara svänger o hoppas att man överlever. ;)
Men med dotter i bil gjorde du helt rätt.

/Claves

Re: Bilen dog under normal körning.

Posted: 2019-10-15 19:40:02
by newkie
Hej tack för tipset. Måste dock erkänna att jag är dålig på att meddela i mina trådar när jag lagat fel. Vilket naturligtvis är lite dåligt då andra kanske vill läsa och lära av mina problem.

Hoppa över två stycken för den korta varianten... Jag köpte en KLR till förmånligt pris via forumets Facebooksida. Efter installation och lite ruckande och fixande med tändhattar får jag bilen att gå igen. Spänner fast dottern i barnstolen för en snabb tur upp till mitt vintergarage som ligger 500 meter bort. Bilen går fint hela vägen. Svänger in och kliver ur för att öppna porten. Bilen börjar gå som en Volvo igen. Till sist dör den innan jag hinner få in den i garaget. Tilläggas bör att det är en ca 8 cm kant upp till mitt garage. Jag kan alltså omöjligen få upp den för ramperna själv. Klockan är 20:00 på kvällen, dags för dottern att sova. Jag ska med ett plan 06:00 dagen efter för att ta mig till Oktober fest och har inte hunnit packa. Får ringa till hyresvärden där jag hyr garaget och kolla om det är OK att bilen står utanför över helgen.

Efter en blöt helg i Tyskland (Stuttgart porsches hemstad, såg en Taycan för övrigt). Åker jag upp och tittar på bilen då jag lovat att köra in den i garaget så snabbt det går. Skruvar loss kamaxelkåpan för att kolla att kamremmen sitter kvar och det ställabara drevet inte justerat om sig. Allt stämmer. På väg in till kamremmen inser jag att fördelarens nedre skruv lossnat. Jag har i mörkret inte sett att den lutat 4-5 mm uppåt. Denna lilla detalj har tillsett att bara en cylinder fått gnista. Jag monterar tillbaka fördelaren och bilen går som en klocka igen.

För att sammanfatta. Efter byte av KLR hoppar turbotrycksmätaren till 0 igen. Bilen startar. Jag märker sen att fördelaren också hoppat loss.

Of topic: För övrigt anser jag att det inte är Wastegaten till porsche 944 turbo som är porsches sämsta prestation hittills. Det är valet av födelare som är sämst. Den där satans fördelaren är i princip omöjlig att montera utan att ta bort skyddet för kamdrevet, montera fördelaren och sen skruva tillbaka allt igen.

Re: Bilen dog under normal körning.

Posted: 2019-10-15 19:40:03
by newkie
Hej tack för tipset. Måste dock erkänna att jag är dålig på att meddela i mina trådar när jag lagat fel. Vilket naturligtvis är lite dåligt då andra kanske vill läsa och lära av mina problem.

Hoppa över två stycken för den korta varianten... Jag köpte en KLR till förmånligt pris via forumets Facebooksida. Efter installation och lite ruckande och fixande med tändhattar får jag bilen att gå igen. Spänner fast dottern i barnstolen för en snabb tur upp till mitt vintergarage som ligger 500 meter bort. Bilen går fint hela vägen. Svänger in och kliver ur för att öppna porten. Bilen börjar gå som en Volvo igen. Till sist dör den innan jag hinner få in den i garaget. Tilläggas bör att det är en ca 8 cm kant upp till mitt garage. Jag kan alltså omöjligen få upp den för ramperna själv. Klockan är 20:00 på kvällen, dags för dottern att sova. Jag ska med ett plan 06:00 dagen efter för att ta mig till Oktober fest och har inte hunnit packa. Får ringa till hyresvärden där jag hyr garaget och kolla om det är OK att bilen står utanför över helgen.

Efter en blöt helg i Tyskland (Stuttgart porsches hemstad, såg en Taycan för övrigt). Åker jag upp och tittar på bilen då jag lovat att köra in den i garaget så snabbt det går. Skruvar loss kamaxelkåpan för att kolla att kamremmen sitter kvar och det ställabara drevet inte justerat om sig. Allt stämmer. På väg in till kamremmen inser jag att fördelarens nedre skruv lossnat. Jag har i mörkret inte sett att den lutat 4-5 mm uppåt. Denna lilla detalj har tillsett att bara en cylinder fått gnista. Jag monterar tillbaka fördelaren och bilen går som en klocka igen.

För att sammanfatta. Efter byte av KLR hoppar turbotrycksmätaren till 0 igen. Bilen startar. Jag märker sen att fördelaren också hoppat loss.

Of topic: För övrigt anser jag att det inte är Wastegaten till porsche 944 turbo som är porsches sämsta prestation hittills. Det är valet av födelare som är sämst. Den där satans fördelaren är i princip omöjlig att montera utan att ta bort skyddet för kamdrevet, montera fördelaren och sen skruva tillbaka allt igen.

Re: Bilen dog under normal körning.

Posted: 2019-10-21 10:42:28
by claves
Gött att det löste sig!
//Claves

Re: Bilen dog under normal körning.

Posted: 2020-05-13 17:44:06
by newkie
Problemet verkar ha kommit tillbaka. Bilen står i skrivande stund utanför burgerking. Fick gå hem i väntan på bärgning..

Re: Bilen dog under normal körning.

Posted: 2020-05-13 19:34:32
by newkie
Efter ca 90 minuter åkte jag ned till burgerking igen. Bilen startade och gick fint. Verkar som ett varmstartsproblem.