Har plockat ihopp min 944 turbo efter några år på pallbockar men får nu ingen gnista.
Har kontrollerat kablage, rotor, fördelare, jordkablage. Bytt sesor, stift, bypassat DME-relä...men ingen gnista.
Kan det vara styrboxen? Ser inget uppenbart fel på/i den.
Har orginallarm + eftermonterat larm med startspärr, men den går att köra på starten, och bränslepump mm funkar, vilket inte borde gå om larmet var aktiverat.
Vill någon testköra min styrbox i sin bil?
944 turbo saknar gnista = KLR-boxen.
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 turbo saknar gnista = KLR-boxen.
Last edited by spirou944t on 2018-11-20 12:17:09, edited 1 time in total.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 turbo saknar gnista = Styrboxen?
Har bytt stybox av denna anledning, dock så startade bilen ibland med den trasiga boxen.
Många år senare råkade ut för liknande problem igen, när min bil stått en längre tid. Hade ingen gnista när jag körde på startmotorn, men bilen gick att knuffa/bogsera igång.
Visade sig att det var nån halvkortis i startmotorn, när den byttes fungerade allt som vanligt.
Många år senare råkade ut för liknande problem igen, när min bil stått en längre tid. Hade ingen gnista när jag körde på startmotorn, men bilen gick att knuffa/bogsera igång.
Visade sig att det var nån halvkortis i startmotorn, när den byttes fungerade allt som vanligt.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 turbo saknar gnista = Styrboxen?
Hej och tack för svar.Erol wrote:Har bytt stybox av denna anledning, dock så startade bilen ibland med den trasiga boxen.
Många år senare råkade ut för liknande problem igen, när min bil stått en längre tid. Hade ingen gnista när jag körde på startmotorn, men bilen gick att knuffa/bogsera igång.
Visade sig att det var nån halvkortis i startmotorn, när den byttes fungerade allt som vanligt.
Får kanske testa att baxa ned den och försöka rulla igång den.
Startmotorn funkar som den ska annars.
Ska byta spole bara för att utesluta den.
Kan man kolla att spolen får signal på något sätt?
Eller att den blir jordad, för det är väl vad som händer när knistan blir till.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
-
- NA-Poster
- Posts: 37
- Joined: 2018-08-06 18:56:19
- Telefon: 0708974700
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 turbo saknar gnista = Styrboxen?
Hade samma fel på en 9 turbo jag racade med , knacka man på boxen
Gick den, lämnade in den boxen men svårt hitta felet.
Bytlåna en box stalltips
Gick den, lämnade in den boxen men svårt hitta felet.
Bytlåna en box stalltips
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 turbo saknar gnista = Styrboxen?
Jag har boxar till 951 -86 som du kan få låna för att testa med om du vill. Finns i Linköping.
Skicka ett pm isf, är inte på forumet så ofta som jag skulle vilja nu för tiden.
Skicka ett pm isf, är inte på forumet så ofta som jag skulle vilja nu för tiden.
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 turbo saknar gnista = Styrboxen?
Strålande, jag skickar PM.fälgen wrote:Jag har boxar till 951 -86 som du kan få låna för att testa med om du vill. Finns i Linköping.
Skicka ett pm isf, är inte på forumet så ofta som jag skulle vilja nu för tiden.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 turbo saknar gnista = Styrboxen?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 turbo saknar gnista = KLR-boxen.
Jag skrev seriöst just ett inlägg om detta. Samma fenomen men min bil dog under körning. Ska prova att bygla klr-boxen så får vi se.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users