Hej,
Jag behöver borra mitt block.
Cylinder 3 är repig och cylinder 2 är "på gång".
Vilka kombinationer av ytbehandlingar och kolvar fungerar?
Mvh
Anders
Borra block. Nikasil, Alusil. Vilka kolvar
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Borra block. Nikasil, Alusil. Vilka kolvar
944 Turbo -86
The shrimp who believe he is a hummer
The shrimp who believe he is a hummer
- safe
- Addict
- Posts: 1419
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Borra block. Nikasil, Alusil. Vilka kolvar
Finns två alternativ jag skulle använda.
1. Nikasilbehandling.
2. Stålfoder.
Alla kolvar funkar, ringar är jag lite osäker på, men kontaktar du tex Total Seal så kommer de nog förklara för dig.
Det är dock mycket viktigt att du först skaffar kolvar, sedan bearbetar blocket till rätt specifikation för dessa kolvar.
1. Nikasilbehandling.
2. Stålfoder.
Alla kolvar funkar, ringar är jag lite osäker på, men kontaktar du tex Total Seal så kommer de nog förklara för dig.
Det är dock mycket viktigt att du först skaffar kolvar, sedan bearbetar blocket till rätt specifikation för dessa kolvar.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Borra block. Nikasil, Alusil. Vilka kolvar
Min kompis hade samma problem, repor i en cylinder.
Loppet borrades hos http://www.wallensmotor.se/" onclick="window.open(this.href);return false; i Göteborg, de kan göra alusilbehandlingen som är original i blocket.
Aluminiumet i blocket är blandat med kisel, behandlingen är lite som en honing med en speciell pasta så att aluminiumet i loppet poleras bort och lämnar en yta av kisel, lite av ett molekylärt pyssel.
Sedan monterades en överdimensionskolv som var viktjusterad för att stämma med de andra som fortfarande var original.
Loppen blir otroligt hårda och uppvisar i stort sett inget slitage i normalt bruk, inga vändkanter efter 25000 mil eller så.
Problemet är bara att om kisellagret skavs bort blottas aluminiumet och reporna är ett faktum.
Loppet borrades hos http://www.wallensmotor.se/" onclick="window.open(this.href);return false; i Göteborg, de kan göra alusilbehandlingen som är original i blocket.
Aluminiumet i blocket är blandat med kisel, behandlingen är lite som en honing med en speciell pasta så att aluminiumet i loppet poleras bort och lämnar en yta av kisel, lite av ett molekylärt pyssel.
Sedan monterades en överdimensionskolv som var viktjusterad för att stämma med de andra som fortfarande var original.
Loppen blir otroligt hårda och uppvisar i stort sett inget slitage i normalt bruk, inga vändkanter efter 25000 mil eller så.
Problemet är bara att om kisellagret skavs bort blottas aluminiumet och reporna är ett faktum.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]