Page 1 of 1

Värmen slutade funka.

Posted: 2018-10-23 23:45:12
by matsen
I korta drag. Jag vann en auktion. For från Åre 04:30 och med flyget ner för en dags möte i stockholm. Satte mig på tåget till Norrköping. Hämtade en bil jag köpt men aldrig kört.
SUPERPOSITIV att bildernas välvårdade intryck stämde (bild kommer i en tråd kanske?). Hopp in. Tåget går. Iallafall den avställda Porsche 924 från 76. Förhoppningsvis alla 83 mi hem. Allt gick bra. Bilen tuffade på på 2950 varv. Ladulampan började lysa ytterst svagt när helljuset var tänt men jag knep med skinkorna och hoppades det gick. Största problemet är att bromsarna ligger i lite. Så fort jag bromsade var det 7 minuters surr, slit och ryck i ratten innan de släppte. Det blev planerad körning och två blixtrar för att slippa bromsa : = 0
Men jag klarade mig. I Bräcka slutade dock värmen plötsligt att ge den där mysiga jag-mår-bra känslan. Sakta men säkert kröp tempen ner tills vattnet i knäna frös till is.

Min något långa intro till min ganska enkla fråga är såldes: Nån som har tips? Finns det nån säkring? Är det som på 944 att det syns mot torpedväggen och kan ha släppt helt plötsligt???

Detta ska bli min vinterpulka 2.0 eller popmobilen om du så vill.

Re: Värmen slutade funka.

Posted: 2018-10-24 05:50:11
by spirou944t
Vågat köp, och resa..
944an har väl en ventil som sitter bakom motorn och som styr vattnet in i kupen.
Den är nog styrd av vakum.

924an verkar ha samma .Pos 2, men styrd av vajer.
http://www.utzon.se/diagram/004081300

Eller denna. Hittar dock inget pos-nummer.
http://www.utzon.se/diagram/004081320

Har den pajat, vajern har hoppat, eller den har fastnat, så skulle det kunna resultera i dålig värme.
Känn på slangarna runt ventilen.

Re: Värmen slutade funka.

Posted: 2018-10-24 06:20:37
by henca
Den där vajer-styrda ventilen tycker jag verkar vara väldigt lik konstruktionen på min gamla VW Golf från 1975. På den bilen har jag också problem med vajern, men det problemet yttrar sig så att ståltråden blivit knäckt så att den inte längre förmår att förmedla skjutkraft. Därför kan man bara förmedla dragkraft med ståltråden för att slå på värmen, sedan går inte värmen att stänga av igen inifrån kupen.

Min lösning på detta problem har varit att koppla loss ståltråden från ventilen (det är en sommarbil) och därmed alltid köra utan värme. Jag tror att ventilen behåller sitt läge om man inte drar i den, så om jag skulle vilja ha värme skulle jag kunna kliva ur bilen, öppna motorhuven och bända lite på ventilen med en skruvmejsel.

Om värmen försvinner mitt under körning skulle jag i första hand befara andra förklaringar till att cirkulationen av varmvatten upphör. Kanske är systemet igensatt av skräp, kanske är det låg kylvatten-nivå eller dålig vattenpump. Det otäcka med några av dessa farhågor är att de även skulle innebära att motorn kanske inte kyls så som den borde. Verkade motor-temperaturmätaren fungera och visade den OK värmenivå på motorn?

m v h Henrik

Re: Värmen slutade funka.

Posted: 2018-10-24 09:08:21
by matsen
Inser att jag var rätt trött när jag skrev inlägget (1:30).
Glädjande nog var motortempen straxt under mitten HELA resan. Jag stirrade på den många timmar så thats a fact. Så det är bara fläkten vi pratar om. Satt till sist i dunjacka uppdragen över öronen : )
Fläkten går men det blåser kallt. Får dyka in i den där ventilen bakom motorn tror jag. Börjar där.

Re: Värmen slutade funka.

Posted: 2018-10-24 11:57:02
by safe
Om värmen slutar när det är mekaniska ventiler så beror det på dålig cirkulation. Jag skulle misstänka vattenpumpen eller kanske topplockspackning så det kommit luft i systemet. Förhoppningsvis är det så enkelt att det är en ventil eller liknande.

Man ska inte lita blint på tempmätaren, visar den rätt så kan den ändå bara visa temperaturen där den sitter.

Re: Värmen slutade funka.

Posted: 2018-10-24 14:20:37
by matsen
Sluta skrämmas ; )
Vattenpump topplock låter väl inte så bra. Jag som är svinnöjd med bilen...

Re: Värmen slutade funka.

Posted: 2018-10-24 14:26:34
by matsen
Om jag inte ser någon uppenbart fel på ventilen framför torpedväggen. Vad ska jag felsöka/undersöka då?
Tycker tempmätaren skulle gå upp i temp när man kör sakta om pumpen hade pajat.
Den hoppade till några gånger men annars låg den stadigt i 83 mil. Får kolla lite i kväll.

Re: Värmen slutade funka.

Posted: 2018-10-24 14:32:23
by safe
Äh, så farligt är det inte att byta en topplockspackning om det skulle vara fallet. :)

Testa att lufta systemet. Det kan vara lite lurigt så om någon som inte är van har varit där och bytt kylarvätska.

Re: Värmen slutade funka.

Posted: 2018-10-25 07:45:52
by krasse
I min 944 slutade också värmen att fungera. Det visade sig att det bara var vajern som släppt och den kom jag lätt åt bakom en plastkåpa under instrumentpanelen.
Det var lättfixat!

Re: Värmen slutade funka.

Posted: 2018-10-25 07:52:20
by matsen
Kollade snabbt ute på gatan innan jag tuffade hemåt med bilden.
Såg vajern till någon slags ventil bakom motorn men kunde inte rubba den???
Vet inte om den ska gå lätt. Känns som nåt som inte stämmer mer än vajern. Vattenslangarna känns "tomma".
Inte helt lätt o veta om det är vattenpumpen. När motorn hade fått upp 25% av sitt föredragna 50% på mätaren var vattnet i expantionskärlet knappt ljummet? Vissa slangar, tex de fram till kylaren var varma dock.
Mer undersökning krävs. Tankar nu.
1. Ska ventilstyrningen vara så trög?
2. Hur ser jag bäst om vattenpumpen är keff?

Fortsättning följer.

Re: Värmen slutade funka.

Posted: 2018-11-04 21:57:42
by skipper
Du har troligen luft i systememet! Prova att lufta, och fylla på kylarvätska.