Erfarenheter av kamaxelbyte 944 N/A

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Pidde
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2004-04-23 14:44:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

Erfarenheter av kamaxelbyte 944 N/A

#1 Post by Pidde »

Hej
Någon som har erfarenhet av byte till vassare kam på N/A motorer?

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Erfarenheter av kamaxelbyte 944 N/A

#2 Post by Lilja »

Trodde inte ens det fanns vassare kammar att köpa, iallafall inte som lirar med orginal motorstyrning
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Erfarenheter av kamaxelbyte 944 N/A

#3 Post by Cédric »

Fanns en här på forumet som körde pcsr med en 8 ventilate med vassare kam, och kanske e85, minns inte exakt. Tror det finns en biltråd här tom, får se om den går att gråva upp.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Erfarenheter av kamaxelbyte 944 N/A

#4 Post by gegge »

Sedan var det någon som plastade igen kanalerna rejält för ett betydligt bättre mellanregister utan att tappa topp. Tror även det var i kombination med vassare kam.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

Erfarenheter av kamaxelbyte 944 N/A

#5 Post by JonasD »

Utzon säljer en vassare kam. Om man portar toppen och slipar om kammen eller byter kam så borde man kunna få nästan 200 hk ur en n/a. Lite omprogramering av chippet kan också behövas. Och ställa upp max varvet lite.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Erfarenheter av kamaxelbyte 944 N/A

#6 Post by 944_Driver »

Jag stoppa i en vassare kam i min 944-83 jag hade för några år sedan. Tyvärr satte jag inte dit något justerbart kamdrev samtidigt vilket nog hade behövts. Motorn kändes starkare i mellanregister men trött på höga varv, troligen hade ett justerbart drev fått register att hamna lite högre upp och gjort det roligare. Testade både med original sprut och med VEMS och utlevde samma förändring.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users