Bränslerelaterade frågor 924
Posted: 2018-09-13 09:58:49
Hejsan!
Dessvärre kom min 924:a lite i skymundan under sommaren på grund av diverse andra projekt och göromål.
En av anledningarna är också att jag inte fick den till att gå riktigt så bra som jag ville under våren. Symptomen är som följer:
Den startar lätt kall, tänder och startar men den startar med väldigt låg tomgång och rör man gasen under de första 2 minuterna vill den gärna dö. Låter man den stå och "luffa" med väldigt låg tomgång och, efter ett par minuter, börja "lirka" upp varvtalet så kommer den igång.
Tomgången stabiliseras och den går bra på tomgång.
Under körning går den ganska dåligt på låg- och mellanregister. Den hackar och vill inte riktigt vara med i stadstrafik. Den spikar lite och går liksom inte som den ska. När den får möjlighet att sträcka ut sig går den mycket bättre. Från 4000 varv och uppåt går den fint.
Har googlat runt och kollat lite youtube filmer om k-jetronic. Tänkte gå igenom trycken. Styrtryck och systemtryck, för att verkligen konstatera att det inte är problem där.
Plockade bort WUR igår och rengjorde och konstaterade att bimetallen fungerar. Den som sitter monterad i min bil ser inte ut att ha möjligheten att justera styrtrycket på (Boschnummer: 0438140011). Den saknar den mässingsdelen (?) som man ser att vissa har borrat hål i för att justera trycket med. Nu har jag inte kollat styrtrycket än, så justering kanske inte är nödvändig. Men OM det behöver justeras, är det bara att byta WUR då, eller kan man schimsa fjädern?
Har även sett här på forumet (och även youtube) att vissa förespråkar ultraljudstvätt av spridarna. Är det värt att investera i en dylik apparat? Sprutbilden ser okej ut vid fullast när man lyfter vågen och testar spridarna och de ger ganska lika i mängd (skiljer typ 5% mellan bästa och sämsta). När man inte lyfter vågen alls kommer inget bränsle ur spridarna, borde det inte göra det?
Såg någon film på youtube från en mercedesverkstad där han spolade spridarna baklänges. Det måste väl vara en bra idé? Men hur kan man spärra spridarna i öppet läge?
Tändningen är justerad
Nya tändstift
Nytt fördelarlock och rotor
Nytt bränslefilter
Nytt luftfilter
Är det någon som kan ge lite input?
Dessvärre kom min 924:a lite i skymundan under sommaren på grund av diverse andra projekt och göromål.
En av anledningarna är också att jag inte fick den till att gå riktigt så bra som jag ville under våren. Symptomen är som följer:
Den startar lätt kall, tänder och startar men den startar med väldigt låg tomgång och rör man gasen under de första 2 minuterna vill den gärna dö. Låter man den stå och "luffa" med väldigt låg tomgång och, efter ett par minuter, börja "lirka" upp varvtalet så kommer den igång.
Tomgången stabiliseras och den går bra på tomgång.
Under körning går den ganska dåligt på låg- och mellanregister. Den hackar och vill inte riktigt vara med i stadstrafik. Den spikar lite och går liksom inte som den ska. När den får möjlighet att sträcka ut sig går den mycket bättre. Från 4000 varv och uppåt går den fint.
Har googlat runt och kollat lite youtube filmer om k-jetronic. Tänkte gå igenom trycken. Styrtryck och systemtryck, för att verkligen konstatera att det inte är problem där.
Plockade bort WUR igår och rengjorde och konstaterade att bimetallen fungerar. Den som sitter monterad i min bil ser inte ut att ha möjligheten att justera styrtrycket på (Boschnummer: 0438140011). Den saknar den mässingsdelen (?) som man ser att vissa har borrat hål i för att justera trycket med. Nu har jag inte kollat styrtrycket än, så justering kanske inte är nödvändig. Men OM det behöver justeras, är det bara att byta WUR då, eller kan man schimsa fjädern?
Har även sett här på forumet (och även youtube) att vissa förespråkar ultraljudstvätt av spridarna. Är det värt att investera i en dylik apparat? Sprutbilden ser okej ut vid fullast när man lyfter vågen och testar spridarna och de ger ganska lika i mängd (skiljer typ 5% mellan bästa och sämsta). När man inte lyfter vågen alls kommer inget bränsle ur spridarna, borde det inte göra det?
Såg någon film på youtube från en mercedesverkstad där han spolade spridarna baklänges. Det måste väl vara en bra idé? Men hur kan man spärra spridarna i öppet läge?
Tändningen är justerad
Nya tändstift
Nytt fördelarlock och rotor
Nytt bränslefilter
Nytt luftfilter
Är det någon som kan ge lite input?