Bränslerelaterade frågor 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Kliffordsson
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2018-01-10 17:34:35
Telefon: 0761152290
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Hofors
Contact:

Bränslerelaterade frågor 924

#1 Post by Kliffordsson »

Hejsan!
Dessvärre kom min 924:a lite i skymundan under sommaren på grund av diverse andra projekt och göromål.
En av anledningarna är också att jag inte fick den till att gå riktigt så bra som jag ville under våren. Symptomen är som följer:
Den startar lätt kall, tänder och startar men den startar med väldigt låg tomgång och rör man gasen under de första 2 minuterna vill den gärna dö. Låter man den stå och "luffa" med väldigt låg tomgång och, efter ett par minuter, börja "lirka" upp varvtalet så kommer den igång.
Tomgången stabiliseras och den går bra på tomgång.
Under körning går den ganska dåligt på låg- och mellanregister. Den hackar och vill inte riktigt vara med i stadstrafik. Den spikar lite och går liksom inte som den ska. När den får möjlighet att sträcka ut sig går den mycket bättre. Från 4000 varv och uppåt går den fint.
Har googlat runt och kollat lite youtube filmer om k-jetronic. Tänkte gå igenom trycken. Styrtryck och systemtryck, för att verkligen konstatera att det inte är problem där.
Plockade bort WUR igår och rengjorde och konstaterade att bimetallen fungerar. Den som sitter monterad i min bil ser inte ut att ha möjligheten att justera styrtrycket på (Boschnummer: 0438140011). Den saknar den mässingsdelen (?) som man ser att vissa har borrat hål i för att justera trycket med. Nu har jag inte kollat styrtrycket än, så justering kanske inte är nödvändig. Men OM det behöver justeras, är det bara att byta WUR då, eller kan man schimsa fjädern?
Har även sett här på forumet (och även youtube) att vissa förespråkar ultraljudstvätt av spridarna. Är det värt att investera i en dylik apparat? Sprutbilden ser okej ut vid fullast när man lyfter vågen och testar spridarna och de ger ganska lika i mängd (skiljer typ 5% mellan bästa och sämsta). När man inte lyfter vågen alls kommer inget bränsle ur spridarna, borde det inte göra det?
Såg någon film på youtube från en mercedesverkstad där han spolade spridarna baklänges. Det måste väl vara en bra idé? Men hur kan man spärra spridarna i öppet läge?

Tändningen är justerad
Nya tändstift
Nytt fördelarlock och rotor
Nytt bränslefilter
Nytt luftfilter

Är det någon som kan ge lite input?

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Bränslerelaterade frågor 924

#2 Post by taxiande »

För att veta måste du mäta trycket. Har du försökt att skruva upp tomgången?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bränslerelaterade frågor 924

#3 Post by safe »

Mät styrtrycket och systemtrycket för den delen.
Med lite tur kan du modda wuren för att justera det.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Kliffordsson
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2018-01-10 17:34:35
Telefon: 0761152290
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Hofors
Contact:

Bränslerelaterade frågor 924

#4 Post by Kliffordsson »

Vad jag förstår så ska bränslemätaren kopplas in enligt bild. Image

Stämmer det eller har jag kopplat fel?

När jag kör pumpen via bygling får jag ett väldigt konstigt värde!
Image

Detta är när bilen är kall! Har inte varit igång sedan igår och utan ström till WUR!

Så frågan är: har jag gjort fel eller är WUR kass?

//Pelle


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bränslerelaterade frågor 924

#5 Post by safe »

~4,6 bar vore ok om det var systemtrycket, men nu har du kranen öppen (eller?) och då mäter du kontrolltrycket. Då är det på tok för högt, speciellt för kall motor. 2-2.5 vore mer typiskt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Bränslerelaterade frågor 924

#6 Post by taxiande »

Om du har så högt kontrolltryck är det stopp i wur. Eller stopp på retursidan tillbaka till tanken. I mitt fall hade jag ett veck på returen vid bakaxeln

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bränslerelaterade frågor 924

#7 Post by safe »

taxiande wrote:Om du har så högt kontrolltryck är det stopp i wur. Eller stopp på retursidan tillbaka till tanken. I mitt fall hade jag ett veck på returen vid bakaxeln
Jag hade lika högt, men det satt (sitter fortfarande) i WUR, enkelt att prova, öppna retur ledningen från WUR lite. Det kommer rinna ut soppa på golvet, men om motorn är kall är det ingen fara.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Kliffordsson
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2018-01-10 17:34:35
Telefon: 0761152290
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Hofors
Contact:

Bränslerelaterade frågor 924

#8 Post by Kliffordsson »

Plockade isär WUR igår och gjorde rent. Blåste ren silen bakifrån på tillopp och konstaterade öppen passage på returen, så stopp i WUR kan jag nog utesluta. Stopp i returen är det inte heller. Kanske lite mottryck då bilen står ute i en liten nerförsbacke. Lossar jag på kopplingen till returen under huvudcylindern rinner det bensin från tanken (tackvare motlutet). Kollade precis på Wheeler Dealer avsnittet då de gjorde iordning en 924 från senaste säsongen. Där mätte han styrtrycket men kopplade in direkt på WUR. Jag har bara lossat på muttern från bränslehuvudet och skarvat på slang med T-koppling. Det innebär att jag inte kopplat förbi solenoid ventilen som sitter vid sidan av bränslehuvudet/luftburken. Kan det ha med det konstiga värdet att göra?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bränslerelaterade frågor 924

#9 Post by safe »

Du har kopplat rätt.
Justera WURen.
https://www.youtube.com/watch?v=65-03E4UXWg" onclick="window.open(this.href);return false;
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Kliffordsson
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2018-01-10 17:34:35
Telefon: 0761152290
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Hofors
Contact:

Bränslerelaterade frågor 924

#10 Post by Kliffordsson »

Va nice! Man kan knacka in hela axeln/skruven! Fränt! Då ska jag prova med det! Tack som fasen!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Bränslerelaterade frågor 924

#11 Post by taxiande »

Det är lite märkligt att du får bilen att starta med så högt kontrolltryck! Trycket styr motståndet för luftvågen. Lågt tryck vid kall motor= luftvågen höjer sig mer och bilen får mera soppa.
Enligt Haynes: kontrolltryck vid kallstart 1,35-1,75 beroende på utetemp.
Kontrolltryck vid uppvärmd motor. 3,4
Systemtryck(stängd ventil på mätaren) 4,8-5,2

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Bränslerelaterade frågor 924

#12 Post by taxiande »

En annan tanke.. du skriver att du blåst silen från baksidan. Antar att du har skruvat bort plattan som håller aluminiummembramen över hålen? Det är två membran. Det bakre som sitter mot plattan har ett hål som ska sitta över inloppshålet. Har du vridit den fel, så kan membranet inte flexa och då får för högt tryck. I mitt fall hjälpte inte att blåsa/tvätta silen. Blev inte bra förens jag gjorde ett hål i silen, men det är inget jag rekommenderar..

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bränslerelaterade frågor 924

#13 Post by safe »

taxiande wrote:Det är lite märkligt att du får bilen att starta med så högt kontrolltryck! Trycket styr motståndet för luftvågen. Lågt tryck vid kall motor= luftvågen höjer sig mer och bilen får mera soppa.
Enligt Haynes: kontrolltryck vid kallstart 1,35-1,75 beroende på utetemp.
Kontrolltryck vid uppvärmd motor. 3,4
Systemtryck(stängd ventil på mätaren) 4,8-5,2
Min gick också samma höga kontroll tryck. Som en påse skit iofs... Funkade inte över 4000 varv.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Kliffordsson
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2018-01-10 17:34:35
Telefon: 0761152290
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Hofors
Contact:

Re: Bränslerelaterade frågor 924

#14 Post by Kliffordsson »

En annan tanke.. du skriver att du blåst silen från baksidan. Antar att du har skruvat bort plattan som håller aluminiummembramen över hålen? Det är två membran. Det bakre som sitter mot plattan har ett hål som ska sitta över inloppshålet.
2 membran?!? Det var bara ett membran av aluminium/stål i min WUR. Skruvarna var också halvt rund-dragna, så någon har tidigare varit där och pillat! När du skriver två membran börjar jag undra om någon har slarvat bort/förstört det ena... Det satt bara ett tunt metall-membran där och det hade inget hål i sig! Ska se om jag hittar en sprängskiss på en WUR. Går det att renovera en WUR? Såg att de är okristligt dyra att köpa nya...

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bränslerelaterade frågor 924

#15 Post by safe »

Jag hittade bara 1 membran i min WUR också. Tror ingen varit inne i den tidigare.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users