Page 1 of 2
Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-08-30 09:24:24
by johns
Ska gå igenom motorn i bilen under vintern och tänkte passa på att uppdatera den.
Har sökt en hel del men hittar inte riktigt någon bra information om jag vill få ut 400Whp i bilen och om hårdvaran håller för det.
Om jag tolkat Lindsey racing rätt håller originalmotorn för det då dom säljer ett kitt som ska leverera så mycket?
Motorn är idag bromsad på 300Whp då den gick i 8C tidigare. Har bränslesystem som klarar den önskade effekten och turbo gör också det, bilen går även på
E85 och har ett riktigt styrsystem så det är själva hårdvaran i motorn som topp, kolvar, vev, stakar mm som jag undrar över vad dom klarar och vad som bör uppdateras.
Tacksam för svar och gärna om ni har länkar till bra information om motorn och hur den kan byggas om.
Jag vill inte bygga en 3L maskin eller 2,7 utan ha kvar så mycket som möjligt av 2,5L motorn.
Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-08-30 16:25:20
by claes
Behöver DU fler hästkrafter?? Som redan har så många!
Jag är ingen motorexpert men vevstakarna behöver bytas om du skall över 300-gränsen.
/Claes
Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-08-30 17:32:22
by johns
Absolut det behöver jag
Jag har bilen bara som en leksak då jag inte har så mycket tid som behövs för att köra tävlingar med den. Tycker den var lite för slö i somras så vill få upp effekten mer.
Är du säker på stt stakarna inte klarar mer? Känns som väldigt lågt om bilen original har 250, däremot kanske inte bultarna orkar? Är den ”nya” motorn i min bil om det för någon skillnad.
Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-08-30 21:46:53
by DLS
Beror på om du har dom smidda rarst stakarna eller dom sämre sintrade stakarna som kom i dom sena turbo.
Dom smidda ska tåla en bit över 400hk strecket även om dom är tunga o det finns bättre o lättare H profil stakar o köpa fast dom kostar ju en del. Sen beror det mycket på mappningen och att du har en bra turbo som inte skapar en massa mottryck.
Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-08-31 07:23:50
by claes
Hehe, rätt svar, John!

Och jag håller med dig om att om stakarna är dimensionerade för 250hk så borde de klara betydligt mer än 300hk... Porsches delar brukar ju generellt klara mer än vad de är dimensionerade för. Det vore jättebra om någon kunde reda ut det som du efterfrågar. Vad behöver bytas ut om man skall köra med mycket effekt?
/Claes
Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-08-31 18:16:15
by johns
Ok får se vilka stakar som är i när jag plockar isär motorn. Om jag förstått det rätt är alla RARST stakar smidda och står det något annat är det gjutna stakar. Motorn är ombyggd någon gång så ev kan ”rätt” stakar finns i motorn även fast blocket är nyare.
Är det något annat förutom stakarna som ska bytas mot eftermarknadsdelar?
Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-08-31 18:35:32
by DLS
Rarst stakar o kolvar funkar men är onödigt tunga.
Viktiga är fräsch motor med bra topp packning o sen rätt mappning på e85 så är nog inte 400+ omöjligt om du har rätt turbo o avgassystem samt portad topp o vassare kam.
Problemet är våra foder som inte har tillräckligt stabilitet upptill och kan börja röra sig, en del löser det med att betongfylla blocket en bit. En av anledningarna till att 3l blocket är bättre är att fodrena sitter ihop bättre än på 2,5l blocket.
Jag skulle satsa på arp bult i toppen och sen plana block och topp för en cometic stålpackning.
Det en del brukar göra är en modifikation av smörjningen till vevlagrena för att inte få för lite smörjning till dom vid bankörning och höga varv ( sök på Michael Mount på rennlist).
Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-09-01 18:50:40
by johns
Tog av tråget idag för stt se hur ser såg ut under. Vill inte olika ur vev, kolvar, stakar om jag inte måste. Underifrån ser allt väldigt fint ut. Vet att motorn byggts om för ca 6-7 år sedan och sedan har bilen mest stått still. Enligt tidigare ägare har Sanden byggt botten men inget jag kan verifiera.
Ska kolla upp hur man ser om smörjningen modefierats. Detta ska enligt utsago vara gjort på denna motor.
Det sitter RARST stakar i bilen vilket känns bra. Veven är även viktad och stakarna också. Nästa blir att titta vilken kam som sitter i. Vet att den är bytt men inte mot vad.
Det ser ljust ut att våga gå för 400Whp i bänken till våren men ska få igenom resten av motorn först.
Toppen är inte portad i alla fall inte på insugssidan. Däremot ser ventilerna (från denna sida) helt nya ut.
Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-09-01 19:12:48
by Cédric
Bra att tänka på användningsområdet när det pratas sånt här och när du jämför med hur hårt andra kör. Ska man bara fräsa runt på gata vs bankörning är ju väldigt olika, på gata kommer man undan med en hel del som kanske innebär motorras på bana. Jah skulle försöka satsa på en riktigt bra turbo för att få ut effekten med lite lägre laddtryck och därmed lite snällare mot motorn. E85 kan ju potentiellt bli rätt elakt mot stakarna, ta det lugnt med tändningen. Ska bli kul att se hur det slutar

Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-09-02 07:42:00
by DLS
Som Cedric säger.
Det är skillnad på att få 400whp att hålla på bana jämfört med till gata. Räkna med o renovera oftare på bana

Kolla Björn Nilssons bil, skulle tro han var närmare 400whp när han ladda som bäst. Nu bygger ju han 16v maskin istället.
Även Eckan fick ut en del ur sin innan han sadla om o började bygga 3l.
Ett krav lär i allafall vara portad topp och en riktigt bra flödande turbo.
Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-09-02 12:34:13
by johns
Absolut. Min är en ren tävlingsbil och går inte en meter gata så motorn måste hålla för hårda tag.
Det svåra är som jag skrev i första inlägget att hitta information om motorn och vad som behöver uppgraderas för stt få detta driftsäkert.
Jag vill ha kvar denna motor i bilen i alla fall under nästa år. Efter det lutar det åt någon annan tillverkare än Porsche under huven för att öka effekten men det får bli i ett senare skede.
Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-09-02 16:05:37
by Cédric
Kör man bana är det ju också mycket runt omkring som styr tillförlitligheten när man börjar ladda på, så det är ju bra om vattenkyl, oljekyl, IC mm följer efter när effekten ökas, samt att mappningen är gjord av någon som är riktigt duktig, ett bra sprut med vettiga skyddsfunktioner kan också vara en bra räddning. Ta ett snack med Revline Gurra eller någon annan som gjort det här länge, då borde du få ett bra svar på ungefär vad som behövs.
Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-09-02 16:12:53
by Karl Birgander
Ska du bara köra nästa år med den motorn så hade i alla fall inte jag ändrat på något om det nu funkar.
Inte helt ovanligt att man får en del barnsjukdomar och problem med att ens komma till banan, än mindre kunna köra på den.
Ska du köra hårt o snabbt, så fokusera på att utnyttja det du har åtminstone nästa år så kan dra nytta av en annan motor sen (LSX?

)
Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-09-02 18:26:49
by johns
Jag måste ändra på triggerlösningen och jag måste mappa om bilen.
Triggern är idag 2 på veven och 1 på kammen. Efter att ha uppdaterat boxen så den funkar med min DASH2 och DL1 har det inte funkat 100%igt då programvaran numera är lite annorlunda i VEMS.
Därför ska jag ska bygga 36-1 trigger nu istället. Utöver det har jag ett LR kitt för att ta bort balansaxlarna som ska på. Så kändes lika bra att plocka motorn och gå igenom den så allt är fint inför mappningen. Sen blir det ju inte alltid som man tänkt sig så kanske blir fler år med denna motor. 400Whp känns som en bra effekt för denna bil då allt annat redan är rejält uppdaterat.
Vill inte köra V8 så lutar mer åt en Audi 5a, 1,8t eller F20C (om man får drömma

.
Har ett 931 svep liggandes så en Audi 5a blir klart enklast. Men när jag väl sätter fart ska jag bygga nya motorn vid sidan om så jag kan köra bilen under tiden. Om som alla vet kan ett motorbygge ta sin tid

Re: Svaga punkterna 944 turbo motorn?
Posted: 2018-09-02 18:58:24
by Cédric
Personligen skulle jag inte bemöda mig ett motorbyte till någon av dom motorerna, känns inte värt besväret. Ett motorbyte drar ju med sig sjuhelsikes massa runtomkringjobb som kan ta lång tid att sortera ut. Isåfall nånting med stor slagvolym och fler cylindrar för att det ska vara värt mödan
Köp en BW EFR turbo och satsa lite flis i den maskinen du har nu, borde ju räcka långt till en rimlig arbetsinsats, DLS ovan hade ju några rimliga tips för att få bottendelen att hålla ihop bättre.