Är i planerna att slänga på coilovers på bilen och behöver ta bort torsionstaven.
Finns nån bra punkt för punkt lista som man kan följa och finns det en inköpslista för vad som mer behövs utöver coilovers?
Om nån har delar på hyllan som behövs så är jag en köpare.
Mvh
Edward
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Torsion bar delete
-
- S-Poster
- Posts: 155
- Joined: 2016-10-01 21:41:02
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Contact:
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Torsion bar delete
Är egentligen inte så mycket att behöva tänka på när du tar bort torsionstaven, jag har för mig att du behöver borra i skärmen före bakre hjulhuset för att få igenom staven.
Sen är det bra att ha ett spett och gott om plats runt om för att slå ut staven med spettet.
Lycka till
Sen är det bra att ha ett spett och gott om plats runt om för att slå ut staven med spettet.
Lycka till
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Torsion bar delete
Jag antar att du inte vill borra i karossen på en turbo så det bästa är att bara vinkla ner bakvagnen, plocka av aluminiumhubben och plocka ut staven samt sätta ihopa den igen.
Behöver göra en hjulinställning efter men det lär du göra ändå med coilovers.
Behöver göra en hjulinställning efter men det lär du göra ändå med coilovers.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Torsion bar delete
Jag kapade bort dom, dra ut dom så långt det går sen är det bara ta kapen. Tror att det blev 4 bitar av dom. Då slipper du lossa bakvagnen eller borra hål i karossen.
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Torsion bar delete
Hur får du bort locken? Samt hur får du ut stavarnaJonasD wrote:Jag kapade bort dom, dra ut dom så långt det går sen är det bara ta kapen. Tror att det blev 4 bitar av dom. Då slipper du lossa bakvagnen eller borra hål i karossen.
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Torsion bar delete
Hej,
Jag har hört talas om operationen som Jonas beskriver förut. Vad jag förstår så kapas ändan på tuben/tornet som stavarna sitter i också, sedan används en polygrip eller dylikt för att dra ut stavarna. Har dock inte gjort denna operation själv. Enkelheten i detta låter lockande men besiktningen efter en sådan operation oroar. Tänker att så länge locken sitter på tuberna/tornen så kan man hävda att spiralfjädrarna bara är hjälpfjädrar, om besiktningsmannen skulle bråka.
/Staffan
Jag har hört talas om operationen som Jonas beskriver förut. Vad jag förstår så kapas ändan på tuben/tornet som stavarna sitter i också, sedan används en polygrip eller dylikt för att dra ut stavarna. Har dock inte gjort denna operation själv. Enkelheten i detta låter lockande men besiktningen efter en sådan operation oroar. Tänker att så länge locken sitter på tuberna/tornen så kan man hävda att spiralfjädrarna bara är hjälpfjädrar, om besiktningsmannen skulle bråka.
/Staffan
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Torsion bar delete
Glöm inte bort alternativet att faktiskt ta ner bakvagnen, så kan du passa på att bytal lite bussningar här och där. Det är faktiskt inte ett så stort jobb.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Torsion bar delete
Ja, det är förmodligen väldigt bytelsefullt att byta alla gamla bussningar, men jag har stor respekt för bakvagnen och skulle gärna skjuta detta på framtiden.
/Staffan
/Staffan
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Torsion bar delete
Jag kapade ändan, sen var det bara att dra ut, cirka 1 dm i taget.
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
Who is online
Users browsing this forum: No registered users