Page 1 of 1

Torsion bar delete

Posted: 2018-08-27 13:16:29
by 911flyer
Är i planerna att slänga på coilovers på bilen och behöver ta bort torsionstaven.

Finns nån bra punkt för punkt lista som man kan följa och finns det en inköpslista för vad som mer behövs utöver coilovers?

Om nån har delar på hyllan som behövs så är jag en köpare.

Mvh

Edward


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Torsion bar delete

Posted: 2018-09-10 16:42:33
by bergodalvana
Är egentligen inte så mycket att behöva tänka på när du tar bort torsionstaven, jag har för mig att du behöver borra i skärmen före bakre hjulhuset för att få igenom staven.
Sen är det bra att ha ett spett och gott om plats runt om för att slå ut staven med spettet.

Lycka till :)

Re: Torsion bar delete

Posted: 2018-09-10 19:21:12
by Lilja
Jag antar att du inte vill borra i karossen på en turbo så det bästa är att bara vinkla ner bakvagnen, plocka av aluminiumhubben och plocka ut staven samt sätta ihopa den igen.
Behöver göra en hjulinställning efter men det lär du göra ändå med coilovers.

Torsion bar delete

Posted: 2018-09-16 07:05:45
by JonasD
Jag kapade bort dom, dra ut dom så långt det går sen är det bara ta kapen. Tror att det blev 4 bitar av dom. Då slipper du lossa bakvagnen eller borra hål i karossen.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Re: Torsion bar delete

Posted: 2018-09-16 16:27:54
by Lilja
JonasD wrote:Jag kapade bort dom, dra ut dom så långt det går sen är det bara ta kapen. Tror att det blev 4 bitar av dom. Då slipper du lossa bakvagnen eller borra hål i karossen.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Hur får du bort locken? Samt hur får du ut stavarna :P

Re: Torsion bar delete

Posted: 2018-09-17 08:40:45
by mojo158
Hej,

Jag har hört talas om operationen som Jonas beskriver förut. Vad jag förstår så kapas ändan på tuben/tornet som stavarna sitter i också, sedan används en polygrip eller dylikt för att dra ut stavarna. Har dock inte gjort denna operation själv. Enkelheten i detta låter lockande men besiktningen efter en sådan operation oroar. Tänker att så länge locken sitter på tuberna/tornen så kan man hävda att spiralfjädrarna bara är hjälpfjädrar, om besiktningsmannen skulle bråka.

/Staffan

Re: Torsion bar delete

Posted: 2018-09-17 09:06:02
by Cédric
Glöm inte bort alternativet att faktiskt ta ner bakvagnen, så kan du passa på att bytal lite bussningar här och där. Det är faktiskt inte ett så stort jobb.

Re: Torsion bar delete

Posted: 2018-09-17 10:28:33
by mojo158
Ja, det är förmodligen väldigt bytelsefullt att byta alla gamla bussningar, men jag har stor respekt för bakvagnen och skulle gärna skjuta detta på framtiden.

/Staffan

Torsion bar delete

Posted: 2018-09-20 23:22:07
by JonasD
Jag kapade ändan, sen var det bara att dra ut, cirka 1 dm i taget.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk