Torsion bar delete

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
911flyer
S-Poster
Posts: 155
Joined: 2016-10-01 21:41:02
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Contact:

Torsion bar delete

#1 Post by 911flyer »

Är i planerna att slänga på coilovers på bilen och behöver ta bort torsionstaven.

Finns nån bra punkt för punkt lista som man kan följa och finns det en inköpslista för vad som mer behövs utöver coilovers?

Om nån har delar på hyllan som behövs så är jag en köpare.

Mvh

Edward


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Torsion bar delete

#2 Post by bergodalvana »

Är egentligen inte så mycket att behöva tänka på när du tar bort torsionstaven, jag har för mig att du behöver borra i skärmen före bakre hjulhuset för att få igenom staven.
Sen är det bra att ha ett spett och gott om plats runt om för att slå ut staven med spettet.

Lycka till :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Torsion bar delete

#3 Post by Lilja »

Jag antar att du inte vill borra i karossen på en turbo så det bästa är att bara vinkla ner bakvagnen, plocka av aluminiumhubben och plocka ut staven samt sätta ihopa den igen.
Behöver göra en hjulinställning efter men det lär du göra ändå med coilovers.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

Torsion bar delete

#4 Post by JonasD »

Jag kapade bort dom, dra ut dom så långt det går sen är det bara ta kapen. Tror att det blev 4 bitar av dom. Då slipper du lossa bakvagnen eller borra hål i karossen.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Torsion bar delete

#5 Post by Lilja »

JonasD wrote:Jag kapade bort dom, dra ut dom så långt det går sen är det bara ta kapen. Tror att det blev 4 bitar av dom. Då slipper du lossa bakvagnen eller borra hål i karossen.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Hur får du bort locken? Samt hur får du ut stavarna :P
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Torsion bar delete

#6 Post by mojo158 »

Hej,

Jag har hört talas om operationen som Jonas beskriver förut. Vad jag förstår så kapas ändan på tuben/tornet som stavarna sitter i också, sedan används en polygrip eller dylikt för att dra ut stavarna. Har dock inte gjort denna operation själv. Enkelheten i detta låter lockande men besiktningen efter en sådan operation oroar. Tänker att så länge locken sitter på tuberna/tornen så kan man hävda att spiralfjädrarna bara är hjälpfjädrar, om besiktningsmannen skulle bråka.

/Staffan

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Torsion bar delete

#7 Post by Cédric »

Glöm inte bort alternativet att faktiskt ta ner bakvagnen, så kan du passa på att bytal lite bussningar här och där. Det är faktiskt inte ett så stort jobb.

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Torsion bar delete

#8 Post by mojo158 »

Ja, det är förmodligen väldigt bytelsefullt att byta alla gamla bussningar, men jag har stor respekt för bakvagnen och skulle gärna skjuta detta på framtiden.

/Staffan

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

Torsion bar delete

#9 Post by JonasD »

Jag kapade ändan, sen var det bara att dra ut, cirka 1 dm i taget.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users