Nya stötdämpare till S2?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Nya stötdämpare till S2?

#16 Post by gegge »

Om det är 80% familjekörning så hade jag inte bytt bort originalgummi om standardfjädrar ändå ska behållas. Mycket jobb och de lila är inte "hårda" nog för en betydligt skarpare känsla. Gummi har en följsamhet PE inte har vilket påverkar komfort, ljud och underhåll. Byt i så fall styrarmar till de som inte är gummidämpade och i nästa steg PE i styrningen, kanske främre bärarmar.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

Re: Nya stötdämpare till S2?

#17 Post by TomasJ »

Ok, det tar jag till mig.

Jag tror att jag lutar åt att köpa ett coilover-kitt, men anledningen är inte att jag ska åka bana utanför att jag behöver byta standard dämparna, och jag håller med det som tidigare skrivits i tråden, det skulle kännas mycket bättre att byta ut allt, bara för att veta att man har fräscha grejer och samtidigt kunna få det lite bättre.

Men om man väljer mellan gummi, powerflex lila serie och powerflex svarta serie till familjeåkning tillsammans med coilovers, villken är då att föredra?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Nya stötdämpare till S2?

#18 Post by Maxx »

”Coilovers” eller ”coiloverkit” säger inget om hur hårda de är. En 924/944/968 har coilovers fram som standard.

Jag har ett coiloverkit från H&R med Nürburgringsättning.

”Nürburgring, då måste det vara stenhårt!” Det är snarare tvärtom, men klart fastare än standard. Perfekt om man vill köra ”inspirerade” söndagsturer på slingriga landsvägar, men inte lika bra för full attack på bana enligt mig ... förutom på den där gigantiska asfaltsslingan i tyska Eifelbergen, den banan är kitet riktigt bra på.

För söndagsturer med familjen tror jag det blir för hårt för alla utom den överentusiastiska pappan bakom ratten som antagligen kommer brista ut i ett glatt ”ÄR DET INTE FANTASTISKT!!?” medans passagerarna inte är riktigt lika glada och ångrar lite att de åt så mycket glass tidigare.

Man får prioritera.

(Mina två ören.)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Nya stötdämpare till S2?

#19 Post by maverick »

Jag är nöjd med mitt bilstein CS kit från Sanden (stavarna kvar).
Kör inte på bana utan 99% landsväg men de ska fungera ok på bana.

Är nog lite för mjuka för seriös bankörning men de är hårdare än original och passar perfekt på gatan.
MVH//Per

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]