Jag har elproblem på 968an
Efter banmötet på Gotland upptäckte jag att säkringen till torkarna gått. Ny säkring stack också omedelbart.
Efter att jag äntligen fått loss torkarmotorn, som var huvudmisstänkt visar det sig att det fortfarande brinner säkring och förbrukningssidan på säkringen (en 30A med nr 24) är kortsluten mot jord
efteråt hittade jag en oansluten kontakt i utrymmet bredvid fläkten. Den ser ut som den brunnit. Vet någon vad kontakten ska vara till, är det ett diagnosuttag?? Kan man helt enkelt kapa bort den och isolera ledarna.
Min andra misstanke är att något svetsat ihop i kontakterna i spaken, så nästa steg blir nog att ta bort den.
Alla kloka tips mottages tacksamt
Kortis.....
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-04 22:47:51
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Västerås
- Contact:
Kortis.....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS -93 maritimblau
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-04 22:47:51
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Kortis.....
Såg nu att jag frågade om kontakten för tre år sen och faktiskt fick förslaget strålkastarspolning.
Kan stämma då det inte finns på en CS. ligger också på den säkringen tror jag.
Kan stämma då det inte finns på en CS. ligger också på den säkringen tror jag.
968 CS -93 maritimblau
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-04 22:47:51
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Kortis.....
Nu har jag elschemat på papper.
Kontakten ser ut att vara avsedd för uppvärmda spolarmunstycken som aldrig funnits på min bil vad jag vet.
När jag kapat kabeln visar den sig helt ihopsmält inuti. Jag får nog vara glad att det inte brunnit...
Vet någon hur man kommer åt säkringsboxens undersida?
Kontakten ser ut att vara avsedd för uppvärmda spolarmunstycken som aldrig funnits på min bil vad jag vet.
När jag kapat kabeln visar den sig helt ihopsmält inuti. Jag får nog vara glad att det inte brunnit...
Vet någon hur man kommer åt säkringsboxens undersida?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS -93 maritimblau
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Kortis.....
Det sitter skruvar i två av hörnen på ”plattan” med säkringar och reläer. Om du lossar dem så ska du kunna lyfta upp alltihopa och komma åt kontakterna på undersidan.Björnson wrote:Vet någon hur man kommer åt säkringsboxens undersida?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-04 22:47:51
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Kortis.....
Tackar Maxx!
Det var inte så lätt som på bilderna att lyfta upp den. Det är inte mycket överlängd från kabelhärvan.
Nästa fråga : Hur hittar man anslutning L32?? Alla kontakter verkar inte tydligt märkta.
EDIT: Om man roterar plattan kommer den högre upp. Hittade kontakt L och har nu identifierat alla trådar som går till den. Lite läskigt att börja klippa i kabelhärvan...
Det var inte så lätt som på bilderna att lyfta upp den. Det är inte mycket överlängd från kabelhärvan.
Nästa fråga : Hur hittar man anslutning L32?? Alla kontakter verkar inte tydligt märkta.
EDIT: Om man roterar plattan kommer den högre upp. Hittade kontakt L och har nu identifierat alla trådar som går till den. Lite läskigt att börja klippa i kabelhärvan...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS -93 maritimblau
Who is online
Users browsing this forum: No registered users