Kylfläktarna går inte trots hög temp - 951 -86

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Vidde
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2013-09-24 20:30:24
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Malmö
Contact:

Kylfläktarna går inte trots hög temp - 951 -86

#1 Post by Vidde »

Håller på att felsöka kylfläktarna som inte vill gå även om tempmätaren går över det övre vita strecket. Stänger då av bilen då jag inte vill att den ska gå in på det röda.

Har gått efter Clarks garage felsökningsguide och fläktarna går som de ska om man byglar kontakten till thermo switchen på kylaren.

Har bytt:

Thermo switch 2ggr
Termostat
Kylarvästska
Vattenpump

Felsökt:

Kylfläktsrelä - Omlöddat.
Resistorer

Kör man ACn går fläktarna igång en stund i högsta läget och går sen ner i låg fart och verkar altunera så. Vet inte om det är normalt?

Nästa steg är att prova thermo switchen vid sidan av i varmt vatten. Kan iaf se om det slår i från vid 92gr, 102gr blir jobbigare. Får kolla det på annat sätt.

Någon som har haft något liknande problem? Kan det vara fel på flera thermo switchar? Har känt på slangarna in och ut ur kylaren och dom är varma, har också värme i kupén så det verkar finnas cirkulation i systemet.

Har avluftat systemet så gott det går enligt verkstadshandboken.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

User avatar
jon_back
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2017-07-01 07:51:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Kylfläktarna går inte trots hög temp - 951 -86

#2 Post by jon_back »

Har du kollat i säkringslådan? Det finns ett ganska stort relä där som sköter fläktarna. Jag hade också problem men det var åt andra hållet så när fläktarna väl startat så slog de inte av. Ryckte då reläet för att få stopp på fläktarna. Blev så några gånger men det rättade till sig själv :)

User avatar
Vidde
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2013-09-24 20:30:24
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Malmö
Contact:

Re: Kylfläktarna går inte trots hög temp - 951 -86

#3 Post by Vidde »

jon_back wrote:Har du kollat i säkringslådan? Det finns ett ganska stort relä där som sköter fläktarna. Jag hade också problem men det var åt andra hållet så när fläktarna väl startat så slog de inte av. Ryckte då reläet för att få stopp på fläktarna. Blev så några gånger men det rättade till sig själv :)
Relä och säkringarna är kollade enligt felsökningsguiden på Clarks Garage.com, de funkar som det ska. Tack för tipset! :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Guest

Re: Kylfläktarna går inte trots hög temp - 951 -86

#4 Post by Guest »

Har nu kollat termo-kontakten på kylaren och den verkar fungera, dock verkar kylaren inte bli varm trots att slangarna till och från kylaren blir varma. Imorgon ska jag montera bort kylaren från bilen och lämna in den för spoling och flödesmätning.

Ska passa på att byta termostaten (trots att den är ny) då jag tycker att det tar lite väl lång tid för ena slangen att bli varm som sitter mellan kylare och termostat.

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: Kylfläktarna går inte trots hög temp - 951 -86

#5 Post by Raukman »

Jag var med om två gånger efter sig att en ny termostat öppnar för sent. Provkokade dock dom innan montage
Så det var inte så mycket extrajobb iallafall...
Vet du att tempmätaren visar rätt? Jag hade nåt tokigt elfel ett tag på min 951:a, så att tempmätaren kunde gå upp trots att tempen var normal.

Peder

User avatar
Vidde
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2013-09-24 20:30:24
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Malmö
Contact:

Re: Kylfläktarna går inte trots hög temp - 951 -86

#6 Post by Vidde »

Raukman wrote:Jag var med om två gånger efter sig att en ny termostat öppnar för sent. Provkokade dock dom innan montage
Så det var inte så mycket extrajobb iallafall...
Vet du att tempmätaren visar rätt? Jag hade nåt tokigt elfel ett tag på min 951:a, så att tempmätaren kunde gå upp trots att tempen var normal.

Peder
Jag har också provkokat dom jag har hemma nu och dom verkar öppna runt 84-85grader. En av termostaterna är något snabbare än den andra.

Vet faktiskt inte hur korrekt tempmätaren är, har bytt tempgivaren nu i vintras så rent teoretiskt skulle den nya kunna vara felaktig då jag inte hade dessa bekymmer innan.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

User avatar
Vidde
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2013-09-24 20:30:24
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Malmö
Contact:

Re: Kylfläktarna går inte trots hög temp - 951 -86

#7 Post by Vidde »

Det löste sig. Visade sig vara en kombination av mycket luft i systemet (trots att jag luftat efter metoderna som står i Clarks garage) och jordfel så tempmätaren visar ungefär 10 grader mer än vad den ska. Ska prova att koppla på en startkabel mellan blocket och jordpunkt.

Den sista luften fick jag ut genom att köra bilen till normal temp, stänga av motorn och öppna "luftningsskruven" tills det slutade pysa. Repeterade det momentet 10 ggr sen gick fläktarna.

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

Re: Kylfläktarna går inte trots hög temp - 951 -86

#8 Post by michael rasmussen »

Smidigast på en 944 är Biltemas kylvätskepåfyllare, 19-1364.
Då slipper du luft och det går fort.

User avatar
Vidde
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2013-09-24 20:30:24
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Malmö
Contact:

Re: Kylfläktarna går inte trots hög temp - 951 -86

#9 Post by Vidde »

michael rasmussen wrote:Smidigast på en 944 är Biltemas kylvätskepåfyllare, 19-1364.
Då slipper du luft och det går fort.
Tack för tipset! Kommer att använda en sådan från och med nu.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users