Page 1 of 2
Byta Variocam kejda/drev 968
Posted: 2005-04-25 19:40:55
by Rothman
Är det nån som gjort det själv???
Vet nån vad en sats med drev/kedjor/glidskenor kostar???
Sanden skulle ha 3500 bara för jobbet...
Jag är spekulant på en bil med slitnadrev.....
Posted: 2005-04-26 08:38:31
by vello
Perrys gjorde det på mn 944S, kedjan är inte så dyr inte spännaren heller, men hela jobbet med kamremmar kedja och kedjespännare gick på 13' (3500 måste vara ett bra pris). Obs att dreven på kammarna kan vara slitna, då blir det dyrt har jag hört....
Posted: 2005-04-26 08:41:29
by Pär Hylander
Alltså, kugghjulen är integrerade i kamaxlarna. Så är dom slitna får man alltså byta hela kammarna.
Jag har hört, har dock ej fått det bekräftat, att kuggarna på kammarna till 944S har ett material/värmebehandling som inte gör dom helt slitagefria. Detta lär ha blivit förbättrat till S2-maskinen så att slitageproblemet i stor utsträckning försvunnit.
Posted: 2005-04-26 09:05:52
by Highway
Här finns en beskrivning om hur man kontrollerar slitage
http://www.968forums.com/index.php?showtopic=7
Posted: 2005-04-26 10:00:19
by Rothman
Den där beskrivningen var klockren... tackar...
Priset på 3500 var alltså bara jobbet för att byta kedjor och glidskenan, inget material inräknat!!!
Det var ju inte så bra att dreven är integrerade så att man inte kan byta dem separat, sanden tar visst 5000 för en begagnad kamaxel med ny kedja och glidskena!!!
Posted: 2005-04-26 16:21:44
by Bodens Svarta 944 S2
Efterlys del på
www.bildelsbasen.se och
www.laga.se
Det kan hända att nån demontering har nåt...
Se upp för kammar från tidigare 968:or (-92:or) då dessa enligt hörsägen hade problem med just härdningen på kammarna..
Vet inte om det var samma fenomen på -93 oxå...
Men om jag var dig skulle jag satsa på kammar från 94-95års modeller.
Kom på en till grej.. Kan Area 951 ha kammar liggande kanske ?..
I så fall kan du kanske få dom till rätt peng..
"Och byt båda kammarna då det lär bli samma sak på den andra
om det inte redan är det.."
/Janne
Posted: 2005-04-26 16:35:17
by Bodens Svarta 944 S2
Rothman skrev:
Det var ju inte så bra att dreven är integrerade så att man inte kan byta dem separat, sanden tar visst 5000 för en begagnad kamaxel med ny kedja och glidskena!!!
OBS! SAXAT FRÅN SANDENS HEMSIDA:
Kamaxlar 968
insug & avgas, felfria. Tänder i gott skick.
Inklusive ny kedja & glidskenor
Pris: 5000:-
Kamaxlar.. Inte kamaxel..
Det är nog riktigt snorbilligt.. Dvs 5000:- för 2 kamaxlar till en 968...

Det är väl bara att slå till... Billigare kommer du nog inte undan..
Men om du känner dig osäker på priset så kan du ju ringa PC...
/Janne
Posted: 2005-04-26 16:50:04
by Rothman
Hmmm... Ja d priset kanske är för båda kamaxlarna!!!! Ska ringa MR Sanden å kolla för säkerhets skull!!!!
Posted: 2005-04-26 21:51:10
by Anders Larsson
Återigen ser man vilka läskiga skillnader det är på verkstadspriserna
3500:- för arbetet låter rätt OK för att vara på välrenomerad Porscheverkstad,är ju en hel del plock med detta trots allt..
Undrar vad Porschecenter tar då..20 000?

Posted: 2005-04-27 18:29:57
by Rothman
ringde sanden idag för att få veta exakta priser... följande svar fick jag...
2st glidskenor + kedja = 500kr
arbetskostnad för byte av kedja, glidskenor och i & ur montering av kamaxlar blir 2500 kr
2 st beggade kamaxlar med nya glidskenor och en ny kedja = 5000kr
Mycket bra priser!!!!!!!!!!!!
SANDEN ÄR BÄST!!!!!!
Posted: 2005-04-27 19:47:14
by Bodens Svarta 944 S2
Det är nog inte ens hälften av vad PC hade tagit....
Ett kamremsbyte kostar ju mer...
Det är bara att slå till...
Måste ringa till Sandén senare o höra om han har fått in
undre glidskenor till S2:an...
Lycka till...
/Janne
Posted: 2005-05-02 19:30:54
by Rothman
Nu är 968:an köpt å jag ska lyfta kamkåpan snarast möjligt å se hur dreven ser ut!!!
Återkommer med lite bilder förhoppningsvis........
Posted: 2005-05-05 13:53:38
by Rothman
Nu är kamkåpan bortskruvad!!!
Det såg ut precis som befarat
Bara å beställa nya kamaxlar!!!!!!!!
Posted: 2005-05-05 14:12:30
by Highway
Rothman wrote:Nu är kamkåpan bortskruvad!!!
Det såg ut precis som befarat
Bara å beställa nya kamaxlar!!!!!!!!
Trist,, hur märkte du av det?
tog du några bilder?
Magnus
Posted: 2005-05-05 14:53:28
by Rothman
Den rasslade till vid ca 2000varv när jag torrvarvade från motorrummet....
1 bild finns i garaget, som synes på dreven så är det dåliga tänder både på avgas samt insugs kammen...