Byta Variocam kejda/drev 968

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Rothman
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-03-29 22:16:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

Byta Variocam kejda/drev 968

#1 Post by Rothman »

Är det nån som gjort det själv???

Vet nån vad en sats med drev/kedjor/glidskenor kostar???

Sanden skulle ha 3500 bara för jobbet...

Jag är spekulant på en bil med slitnadrev.....
Andreas Rothman
PCS 6538
Katrineholm

968 driver

vello
S-Poster
Posts: 154
Joined: 2004-04-27 10:10:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#2 Post by vello »

Perrys gjorde det på mn 944S, kedjan är inte så dyr inte spännaren heller, men hela jobbet med kamremmar kedja och kedjespännare gick på 13' (3500 måste vara ett bra pris). Obs att dreven på kammarna kan vara slitna, då blir det dyrt har jag hört....

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Alltså, kugghjulen är integrerade i kamaxlarna. Så är dom slitna får man alltså byta hela kammarna.

Jag har hört, har dock ej fått det bekräftat, att kuggarna på kammarna till 944S har ett material/värmebehandling som inte gör dom helt slitagefria. Detta lär ha blivit förbättrat till S2-maskinen så att slitageproblemet i stor utsträckning försvunnit.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#4 Post by Highway »

Här finns en beskrivning om hur man kontrollerar slitage

http://www.968forums.com/index.php?showtopic=7
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Rothman
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-03-29 22:16:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#5 Post by Rothman »

Den där beskrivningen var klockren... tackar...

Priset på 3500 var alltså bara jobbet för att byta kedjor och glidskenan, inget material inräknat!!!

Det var ju inte så bra att dreven är integrerade så att man inte kan byta dem separat, sanden tar visst 5000 för en begagnad kamaxel med ny kedja och glidskena!!!
Andreas Rothman
PCS 6538
Katrineholm

968 driver

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#6 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Efterlys del på www.bildelsbasen.se och www.laga.se

Det kan hända att nån demontering har nåt...
Se upp för kammar från tidigare 968:or (-92:or) då dessa enligt hörsägen hade problem med just härdningen på kammarna..

Vet inte om det var samma fenomen på -93 oxå...

Men om jag var dig skulle jag satsa på kammar från 94-95års modeller.

Kom på en till grej.. Kan Area 951 ha kammar liggande kanske ?..

I så fall kan du kanske få dom till rätt peng..

"Och byt båda kammarna då det lär bli samma sak på den andra
om det inte redan är det.."


/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Rothman skrev:
Det var ju inte så bra att dreven är integrerade så att man inte kan byta dem separat, sanden tar visst 5000 för en begagnad kamaxel med ny kedja och glidskena!!!
OBS! SAXAT FRÅN SANDENS HEMSIDA:
Kamaxlar 968
insug & avgas, felfria. Tänder i gott skick.
Inklusive ny kedja & glidskenor

Pris: 5000:-
Kamaxlar.. Inte kamaxel..

Det är nog riktigt snorbilligt.. Dvs 5000:- för 2 kamaxlar till en 968... :D
Det är väl bara att slå till... Billigare kommer du nog inte undan..


Men om du känner dig osäker på priset så kan du ju ringa PC...

/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Rothman
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-03-29 22:16:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#8 Post by Rothman »

Hmmm... Ja d priset kanske är för båda kamaxlarna!!!! Ska ringa MR Sanden å kolla för säkerhets skull!!!!
Andreas Rothman
PCS 6538
Katrineholm

968 driver

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#9 Post by Anders Larsson »

Återigen ser man vilka läskiga skillnader det är på verkstadspriserna :shock:

3500:- för arbetet låter rätt OK för att vara på välrenomerad Porscheverkstad,är ju en hel del plock med detta trots allt..

Undrar vad Porschecenter tar då..20 000? :roll:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Rothman
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-03-29 22:16:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#10 Post by Rothman »

ringde sanden idag för att få veta exakta priser... följande svar fick jag...

2st glidskenor + kedja = 500kr

arbetskostnad för byte av kedja, glidskenor och i & ur montering av kamaxlar blir 2500 kr

2 st beggade kamaxlar med nya glidskenor och en ny kedja = 5000kr

Mycket bra priser!!!!!!!!!!!!

SANDEN ÄR BÄST!!!!!!
Andreas Rothman
PCS 6538
Katrineholm

968 driver

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Det är nog inte ens hälften av vad PC hade tagit....

Ett kamremsbyte kostar ju mer... :D

Det är bara att slå till... :D


Måste ringa till Sandén senare o höra om han har fått in
undre glidskenor till S2:an...


Lycka till...


/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Rothman
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-03-29 22:16:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#12 Post by Rothman »

Nu är 968:an köpt å jag ska lyfta kamkåpan snarast möjligt å se hur dreven ser ut!!!

Återkommer med lite bilder förhoppningsvis........
Andreas Rothman
PCS 6538
Katrineholm

968 driver

Rothman
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-03-29 22:16:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#13 Post by Rothman »

Nu är kamkåpan bortskruvad!!!

Det såg ut precis som befarat :cry:

Bara å beställa nya kamaxlar!!!!!!!!
Andreas Rothman
PCS 6538
Katrineholm

968 driver

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#14 Post by Highway »

Rothman wrote:Nu är kamkåpan bortskruvad!!!

Det såg ut precis som befarat :cry:

Bara å beställa nya kamaxlar!!!!!!!!
Trist,, hur märkte du av det?

tog du några bilder?

Magnus
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Rothman
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-03-29 22:16:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#15 Post by Rothman »

Den rasslade till vid ca 2000varv när jag torrvarvade från motorrummet....

1 bild finns i garaget, som synes på dreven så är det dåliga tänder både på avgas samt insugs kammen...
Andreas Rothman
PCS 6538
Katrineholm

968 driver

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]