WUR.. plocka isär.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

WUR.. plocka isär.

#1 Post by Photobystewe »

Min 931:a blir svårstartad, blir sur när motorn är varm. Var på en mindre bilträff igår och fick knappt igång de när jag skulle därifrån. Ska mäta avgaserna med en lamda men har ändå en huvud misstänkt innan, min WUR.... Warm Up Regulator. Har läst på lite grann om den och man ska väl helst inte röra den själv. Men ändå så verkar det som om man kan öppna den ganska enkelt och rengöra membranet. Är det dumt att göra ett försök?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: WUR.. plocka isär.

#2 Post by Cédric »

Har inte gjort det själv, kanske denna kan vara till häjlp? Även om wuren inte är exakt lika.

https://drive.google.com/file/d/0B3GfYn ... p=drivesdk" onclick="window.open(this.href);return false;

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

WUR.. plocka isär.

#3 Post by Photobystewe »

Tack för det tipset Céderic! Tror faktiskt jag ska prova att ta isär och rengöra den!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: WUR.. plocka isär.

#4 Post by Bathory »

Wheeler dealers på Discovery gjorde just det på en 924 häromdagen.
Går säkert att hitta om man söker men det är det nyaste avsnittet, inte det första.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

WUR.. plocka isär.

#5 Post by Photobystewe »

Tack för tipset Bathory!!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: WUR.. plocka isär.

#6 Post by peed »

Är du säker på att WUR är orsaken till dina problem? Vanligt med startproblem med K jet speciellt med varm motor. Porsche har ett flertal technical bulletin i ämnet från tiden då bilarna var aktuella. Jag har samma problem med min 931 som annars går bra och startar lätt med kall motor.
Finns många orsaker till problemet och söker du på 924 hot start problem får du många träffar.
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: WUR.. plocka isär.

#7 Post by QV_ »

Det går rätt bra att plocka isär WUR för rengörning, även bygga om dom så man kan justera trycket utifrån. Men utan att kontrollera bränsletrycket så kommer du bara att gissa på vad som är fel.

Skulle du sedan få den "rätt" men någon innan dig har varit och skruvat på COskruven så kommer du inte märka att den vart "rätt"

Det finns inga genvägar när det gäller K-Jet! Köp/låna/bygg en bränsletrycksmätare.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

WUR.. plocka isär.

#8 Post by Photobystewe »

Tack för svar Peed och QV! Jag är inte alls säker på att det är WUR som är problemet, men har den som en huvudmisstänkt. Det är alltså ett vanligt problem på turbon att den blir svårstartad. Jag tycker att den blir sämre också när den är riktigt varmkörd, går ojämnare. Idag tog jag en tur på ca 4,5 mil till Skruvat och klart träffen i Bollnäs. Gick omkring där i ca 1,5 timme och sen var den rejält svårstartad. Motorn var fortfarande jäkligt varm också. Gick på startmotor först utan gas sen efter ett tag tryckte jag ner gaspedalen flera gånger och då tände den till någon gång och sen igen och gick igång. Då är det som den verkar gå på tre cylindrar ett tag rycker och verkar riktigt sur, sen efter ca 10 sekunder börjar den gå renare. Jag vet inte hur bilen vart tidigare men jag har inte kört längre sträckor såhär med den. Gjorde en liknande tur i onsdags och då var det likadant. Men en sak som är lite konstigt är att den blir svårstartad efter ett tag, jag körde de 4,5 milen tillbaka och stängde av den och hämtade grabben på ett kalas. Efter 10 minuter när vi kom tillbaka var det bara att starta och åka. Jag är inte säker på att jag har rätt bränsletryck och måste verkligen kolla upp det också. Det hänger två lösa sladdar vid bränslepumpen så någon har helt klart gjort något där. Funderar på om man mixtrat med pumpen som sitter i tanken och kopplat ur den (för visst är det väl två pumpar?). Känns som om jag ofrivilligt utbildar mig till bilmekaniker den hårda vägen här. Men det är ju ganska kul också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: WUR.. plocka isär.

#9 Post by QV_ »

Det låter som det klassiska värmeproblemet som finns på 924 NA.

Att accumulatortanken som skall hålla bensintrycket uppe medan motorn kallnar är trasig.
Då startar motorn lätt när den är kall, när den är varm typ 5-10 minuter efter man stoppat. Men har den stått 45 minuter så har bensinen förångat sig i rören fram till spridarna och man måste göra många startförsök innan man får fram flytande soppa till spridarna.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

WUR.. plocka isär.

#10 Post by Photobystewe »

Stort tack för det svaret QV_! Det där är ju helt klart en huvudmisstänkt! Läste lite om dom och de brukar ju gå sönder genom åldrande. Dyra rackare de där. Måste skaffa en.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: WUR.. plocka isär.

#11 Post by Borken »

Vore det inte enkelt att skapa en krets eller knapp som kör bränsle pumpen typ 5-10 sekunder innan start?
Den där accumulatorn verkar vara lite befängd....

Jag håller på att konvertera till megasquirt å funderar på å dumpa skrotet, eller finns det nån fördel att behålla?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: WUR.. plocka isär.

#12 Post by Cédric »

Det verkar inte spela roll om man kör pumpen, det viktiga är att upprätthålla trycket medans allt är varmt. Finns å köpa ny för hyffsat rimliga pengar, löser oftast problemet. Men bäst som sagt är att mäta å se om trycket faktiskt hålls eller inte. Men det låter som att accumulatorn kan vara boven. EFI är ju en annan historia, då finns inte behovet på samma sätt.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

WUR.. plocka isär.

#13 Post by Photobystewe »

Om man har en bränsletrycksregulator inkopplad så bör man ju se på den om trycket sjunker. Eller hur?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: WUR.. plocka isär.

#14 Post by safe »

Borken wrote:Vore det inte enkelt att skapa en krets eller knapp som kör bränsle pumpen typ 5-10 sekunder innan start?
Den där accumulatorn verkar vara lite befängd....

Jag håller på att konvertera till megasquirt å funderar på å dumpa skrotet, eller finns det nån fördel att behålla?
Spelar liten roll, soppan förångar sig i ledningarna och spridarna öppnar på tryck, typ 5 bar, och om det är ånga i systemet så vill inte spridarna öppna sig så gärna.

EFI är bättre alla dagar i veckan... Om man installerat och byggt det korrekt, det är lätt att det bara blir en massa strul med det också när störningar från motorn ställer till det med triggersignaler osv.

Funderar också på en EFI konvertering, eller jag funderar inte så mycket principiellt, det ska bli så...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: WUR.. plocka isär.

#15 Post by safe »

Photobystewe wrote:Om man har en bränsletrycksregulator inkopplad så bör man ju se på den om trycket sjunker. Eller hur?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du ska koppla in en bränsletrycksmätare mellan bränslefördelare och WUR. Denna mätare ska också ha en ventil som kan stänga mellan mätaren och WUR. Då kan du mäta de tryck du behöver, inklusive "residual system pressure" som ska hållas uppe av ackumulator. Bla ackumulatorn ska man väl säga, finns en backventil också någonstans...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users