Super cap "batterier"

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Super cap "batterier"

#1 Post by skipper »

Jag provat att bygga att super capacitor start batteri! Funkar utmärkt!

Varför vill man ha ett sånt, undrar nog många, Jo en super cap är inte ett batteri utan en behållare för elektroner, dvs om ett batteri är en långdistans löpare så är en super cap en sprinter. Ett batteri är en kemisk process, det är inte super cap.
Den tar laddning snabbare än ett batteri, och avger dom oxså snabbare. Ett konventionelt batteri klarar några hundra cykler, om man inte djupurladdar. Djupurladdar man dom brukar dom tappa mycket kapacitet och paja i förtid.

En super cap klarar 10 tusental cykler, och tål att djupurladdas ner till 0v utan att ta skada. Den super cap jag har byggt väger ca 1kg! Temp mässigt klarar dom +65c ner till -40c. storleksmässigt ca 1/4del av ett vanligt batteri, lite beroende på hur mycket kapacitet man vill ha ur dom.

Nackdelar då? Jo den har såklart inte samma kapacitet som ett batteri så ska man stå vid korvmojen och poppa musik i timmar med motorn av, är det inte rätt grej.

Den har relativ hög själv urladdning, en bil som står längre en ett par veckor lär inte starta , men att ladda upp tar några minuter.

Byggkostnad för en super cap start batteri, ligger som ett agm batteri Ungifär. Livslängden på en super cap är lång, borde vara bilen ut.

Lasse

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Super cap "batterier"

#2 Post by henca »

Intressant! Jag googlade lite och hittade denna youtube-video:

https://www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM" onclick="window.open(this.href);return false;

Han har ett riktigt litet bygge och vid hans test håller det åtminstone att stå över en helg i något som verkar vara motsvarande sommar-väder. Det håller också för att ha radion igång i en halvtimma.

Du får gärna berätta mer om ditt bygga när du testat det ett tag.
:thisthread:

m v h Henrik

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Super cap "batterier"

#3 Post by Borken »

Kan du inte berätta hur du byggde den?

skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Re: Super cap "batterier"

#4 Post by skipper »

IMG_20180708_114415.jpg
Det är lätt, man bygger dom som batterier, varje cell klarar ca 2,7v. Så det är bara att seriekoppla till den spänning man villha, 6st till 12v. Super capasitors finns på rs-online tex. Mera kapacitet, paralell koppla en bank till.

Tänkte lägga upp en bild, men bildhanteringen suger verkligen...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Re: Super cap "batterier"

#5 Post by skipper »

Den här banken klarar att starta bilen, men kylfläkten tömde banken när den gick igång, så i dethär utförandet är den för liten. Den väger bara 1/2kg.... Kan nog få till en som funkar med en vikt på ett par kg.

Finns färdiga att köpa, kostar bara 14t....

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Super cap "batterier"

#6 Post by henca »

skipper wrote:men kylfläkten tömde banken när den gick igång
Du menar att kylfläkten gick igång av termostaten efter att motorn stängts av? Ungefär hur lång tid tog det för kylfläkten att tömma?

Vad skall du ha anslutningarna för banankontakter till?

m v h Henrik

skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Re: Super cap "batterier"

#7 Post by skipper »

Japp, ett par minuter? Bananisarna är till för att ladda kondingarna, jag misstänkte att dom inte skulle räcka så länge!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Super cap "batterier"

#8 Post by Cédric »

2kg ungefär väger mitt lipo batteri, antagligen lite dyrare, men man kan cranka lääänge innan det tsr slut. Intressant bygge, gillar när man snickrar själv, går ju ofta bygga saker billigt då, och det är kul :)

skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Re: Super cap "batterier"

#9 Post by skipper »

Lithium batterier är det bra knuff i. Nackdelen är att dom kan gå i termiskrusning. Om det händer går dom inte att släcka så lätt. Vid brand skapar dom sitt eget syre, giftiga gaser blir det ochså.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Super cap "batterier"

#10 Post by Cédric »

Jo absolut,dock verkar lifepo4, järnfosfat batterierna väldigt stabila, har inte läst om någon som fått några större problem i bilapplikationer som det här. Men absolut är det ju alltid en risk, kan ju hända. Överladdning tex är ju rätt dåligt..

skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

Re: Super cap "batterier"

#11 Post by skipper »

Tjapp!

Efter lite provning så är slutsatsen att supercondingarna ger bra med ström, inga problem att starta bilen, dom tar laddning snabbt, typ en sekund! Livslängden är lätt bilen ut, tål djupurladdning, är temperatur tåliga upp till 60C

kapaciteten i Ah är liten typ 1,5Ah, vikten är låg under kilot för dom 6st som jag har på bild. Kostar ca 100:- per konding.
i kombination med ett litet typ MC batteri som ger lite kapacitet för kylfläktar mm funkar det utmärkt! (eller så bygger man ut med flera kondingar)

Men jag hittade dessa på nätet; https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
till bra pris!

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Super cap "batterier"

#12 Post by safe »

Något jag lärt mig av att ha entusiastbilar är att ha bra batterier med rimlig kapacitet. Om inte bilen har en sjuk driftsäkerhet i alla lägen, som typ en modern standardbil, så kommer man hamna i lägen där man behöver nöta lite på startmotorn, k-jet är paradexemplet. Men även om man har ett modernt sprut med EFI så krävs bra batteri, sjunker spänningen för lågt kanske inte boxen går i gång eller så öppnar inte spridarna.

I en ren trackday/race bil som går på släp och där man kan ha extra extern försörjning, ja där kan man spara de sista kilona på batteriet. Man kan gå åt andra hållet också, bättre batteri och skippa generatorn...

Sen är jag lite skeptisk till bara kondensatorer, hur funkar de egentligen med generatorn och regulatorn? Bilens batteri är inte bara ett energilager, med sin interna resistans ser det också till att spänningsregleringen fungerar som det ska. Det filtrerar bort strömspikar, AC-strömmar och annat rippel.
Kopplar man loss ett batteri från en bil som går så kan man få mycket märkliga symptom. Spänningen börjar variera upp och ned beroende på varvtal (typ 10-18 volt, vilket inte är speciellt bra), dioderna i generatorn ligger också pyrt till.
Så bara för att man testat att det "fungerar" och att någon på Youtube gjort likadant betyder inte att det funkar i längden eller är en bra idé.

Att en köpevariant kostar 14.000, ja det kanske har sina orsaker.... Det är nog mer prylar än bara 6 kondingar i dem.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users