Bromsar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

Bromsar

#1 Post by larsöstman »

Turbo cupen har väl 928 S4:ans bromsar fram? Fanns S4 -86?
Om den gjorde det så kan jag väl plocka skivor och ok från S4 till min
-86 944turbo. Det är väl i så fall samma offset så att det borde passa, eller? Fick den nya offseten tidigare?

Tänkte slippa bygga adapterkit, vad tror NI, vad har jag glömt?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Hur det är just med tidiga TurboCup är jag osäker på, men jag tror att dom är samma som vanliga turbo. Men med Turbo S kom större ok (och skivor) som är ärvda från just 928 S4. Men jag tror att spindlen var lite annorlunda (knappt 3 mm längre) för att passa till dom skivorna och oken.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

#3 Post by larsöstman »

Läste i tidningen Porsche ägaren igår kväll, där hade dom en artikel om just turbo cupen. Där skriver dom att den från början hade S4 bromsar men orginal effekt 220hk, vet inte om det är rätt eller fel.
Kan det vara en bra uppgradering eller ska man försöka få tag i något värre? Va ju på Mantorp igår & kokade bromsvätskan så det var ju bara till att vända hem. Bytte förra sommaren men nya PFC belägg och R däck blev det visst för mycket värme att ta hand om.
Det kanske räcket med bättre kylning samt byte till bromsvätska som tål lite mer värme? Vad tror ni? Hur bygger man i så fall bäst med slangar för bättre kylning, några ideer?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Ok, jag är som sagt osäker på okstorleken. Anders Hansson klargör det snart för oss tror jag.

Här är en bra metod för kylning
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... c&start=11

Själv kör jag med 944 N/A ok och skivor i min räserbil som är uppviktad till 1190 kg, och det funkar.

Har haft problem med 944 turbo med stora bromsar att beläggen (blå pagid) överhettade. Det var kolvtätningarna som var i dålig kondition så att dom inte drog tillbaka kolvarna när man släppte bromsen, resultat var att det inte blev ngn isolerande luftfilm mellan skivan och belägget med resultat att en massa värme kom in i belägget. Jag blev "beskylld" för att fjuttbromsa innan detta blev utrett.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#5 Post by Dan Hovang »

Jag tror på bättre kylning och att öva på att bromsa rätt. Originalbromsarna i turbon är bra (om dom inte är i behov av renovering som Pär påpekade).

Mina bromsar (stora oken) har också kokat, men då var det mitt eget fel (gick direkt i depå efter kanske 15 varv utan att köra ordentligt avkylningsvarv).

Det finns lite fler trådar på rejsa.nu om bromskylning ..
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11950
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6365
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6270
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2422

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]