Mina spakar har blivit risiga så jag tänker byta. (har skrivit under Köpes).
Jag försökte plocka av mina spakar för att se om dom kunde räddas.
Plockade av ratt och lossade de 4 skruvar som håller spakarna.
Vad jag förstår så skulle jag kunna dra skaparna rakt mot mig,
men dom hänger fast i något (förmodligen kablar).
Hur ser det ut där bakom. Är lite rädd för att dra till och få
höra ett antal ploppljud från kablar som är omöjliga att få dit igen.
Min bil är en 931 -79.
MVH
Micke
Byte av blinkers & torkarspakar på 931
- Mikael Evertsen
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2004-07-18 23:18:18
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
- Location: Landskrona
- Contact:
Byte av blinkers & torkarspakar på 931
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
- Mikael Evertsen
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2004-07-18 23:18:18
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Byte av blinkers & torkarspakar på 931
Ingen vänlig och kunnig själ som har koll på detta?
Mitt helljus har ballat ur sedan jag pillade på spakarna.
Vore ytterst tacksam för ett tips.
MVH
Micke
Mitt helljus har ballat ur sedan jag pillade på spakarna.
Vore ytterst tacksam för ett tips.
MVH
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
-
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2004-04-23 17:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Tjena!
Jag är inte heller så kunnig på det här området, men jag har en blinker och torkarspaks-konsoll eller vad det nu ska kallas liggandes. På den är alla sladdar dragna till en stor kontakt under rattstången och det ser ut som om de ska sitta fast med en plast-läpp där. Mitt tips är att skruva bort plasten runt rattstången och försöka se hur det ser ut.
Den konsoll jag har passar inte på min N/A från 81, men den kommer troligen från en några år äldre bil, så den skulle kanske passa på din. Spakarna är iaf i metall, det är dom inte på min.
Hoppas att du får ut något av detta förvirrade försök till förklaring!
MVH
Calle
Jag är inte heller så kunnig på det här området, men jag har en blinker och torkarspaks-konsoll eller vad det nu ska kallas liggandes. På den är alla sladdar dragna till en stor kontakt under rattstången och det ser ut som om de ska sitta fast med en plast-läpp där. Mitt tips är att skruva bort plasten runt rattstången och försöka se hur det ser ut.
Den konsoll jag har passar inte på min N/A från 81, men den kommer troligen från en några år äldre bil, så den skulle kanske passa på din. Spakarna är iaf i metall, det är dom inte på min.

Hoppas att du får ut något av detta förvirrade försök till förklaring!
MVH
Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Det lättaste är nog att stoppa in huvet plus en ficklampa och spana på baksidan av plasten runt rattstången. Som Calle skriver så sitter det ett (eller två?) kontaktstycken där som är kopplade till spak-konsollerna.
Annars är det bara att lossa de 4 skruvarna på framsidan och lossa de två (jag tror det är två) platta kontaktstyckena på baksidan under rattkåpan. Lite pillrigt med kontaktstyckena men det går.
Mvh
Mangan
Annars är det bara att lossa de 4 skruvarna på framsidan och lossa de två (jag tror det är två) platta kontaktstyckena på baksidan under rattkåpan. Lite pillrigt med kontaktstyckena men det går.
Mvh
Mangan
- Mikael Evertsen
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2004-07-18 23:18:18
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
- Location: Landskrona
- Contact:
Tack för ditt svar Calle!
Skyddet runt rattstången är på min bil en rörbit vilket
förmodligen innebär att jag inte kan få bort den utan
att dra den över rattstången. Men det är kanske så det skall göras
Då får jag med mig rattlås och hela packetet.
Det skulle kunna vara spakar till en 931:a du har och i såfall
är det klart intressant. Dom är i metall och dom fästes i rattlåset
med fyra skruva som sitter i kvadrat.
Du får gärna skicka ett PM om det stämmer med skruvhålen.
Vidare tar jag gärna emot fler tips om hur spakarna är fästa
och vad som finns bakom.
MVH Micke
Skyddet runt rattstången är på min bil en rörbit vilket
förmodligen innebär att jag inte kan få bort den utan
att dra den över rattstången. Men det är kanske så det skall göras

Då får jag med mig rattlås och hela packetet.
Det skulle kunna vara spakar till en 931:a du har och i såfall
är det klart intressant. Dom är i metall och dom fästes i rattlåset
med fyra skruva som sitter i kvadrat.
Du får gärna skicka ett PM om det stämmer med skruvhålen.
Vidare tar jag gärna emot fler tips om hur spakarna är fästa
och vad som finns bakom.
MVH Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
- Mikael Evertsen
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2004-07-18 23:18:18
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
- Location: Landskrona
- Contact:
Mangan, jag han inte se ditt inlägg då jag samtidigt skickade mitt.
Jag har krupit in och kollat (de e f*n inget jobb för en fullvuxen
)
Jag såg två kontaktdon på baksidan. Dom var inte så svåra att få
av (när man väl kommit in) men det känns ändå som att spakarna
hänger i något. Jag skall kanske vara lite modigare och dra till
lite mer, men det känns lite osäkert.
Jag ger tråden några dagar till och ser om någon som bytt dom
eller har delarna isär svarar. Annars får det väl bli milt våld
Micke
Jag har krupit in och kollat (de e f*n inget jobb för en fullvuxen

Jag såg två kontaktdon på baksidan. Dom var inte så svåra att få
av (när man väl kommit in) men det känns ändå som att spakarna
hänger i något. Jag skall kanske vara lite modigare och dra till
lite mer, men det känns lite osäkert.
Jag ger tråden några dagar till och ser om någon som bytt dom
eller har delarna isär svarar. Annars får det väl bli milt våld

Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Jag fuskade: Skruva bort stolen och ratten och sen går det att ligga raklång på ryggen under instrumentpanelen... 
Det borde gå att lirka loss spakarna efter de två kontakterna... Kika här:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=01
Jag hittade ett gäng bilder på ett löst tändningslås och spakarna. Nån bild visar även baksidan, med en kontakt till tändningslåset och två (som inte är inkopplade) till spak-delarna.
Mvh
Mangan
PS
Min hemsida är otroligt seg just nu, hoppas du har tålamod att vänta...
DS

Det borde gå att lirka loss spakarna efter de två kontakterna... Kika här:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=01
Jag hittade ett gäng bilder på ett löst tändningslås och spakarna. Nån bild visar även baksidan, med en kontakt till tändningslåset och två (som inte är inkopplade) till spak-delarna.
Mvh
Mangan
PS
Min hemsida är otroligt seg just nu, hoppas du har tålamod att vänta...

DS
- Mikael Evertsen
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2004-07-18 23:18:18
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
- Location: Landskrona
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users