Page 4 of 4

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-15 07:45:39
by safe
Nää, det är väl om det är rostigt och oxiderat i hålen så det blir glappt.
På 911oa har jag sett excenter skruvar som man lagt en liten svets på och slipat till för att kunna trycka armen lite mer.

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-15 22:49:41
by gtBen
safe wrote:
Nahpets wrote:Hej,
Någon som kan bekräfta?

Justerbricka ... på svärden. Det finns väl inga justerbrickor på våra svärd?!
Han menar säkert excenter skruven.
Kan denna bli så pass sliten att det inte går att justera?
Det är nämligen så denne resonerade: att beroende på hur sliten den är går det mer eller mindre bra att justera...?
Han vet nog inte hur det funkar där bak, utan tror att det är något liknande det som sitter fram där det är en bricka som sitter excentriskt på den översta bulten.

Skruvarna kan ärga fast otroligt hårt i aluminiumet i bärarmarna, mina gick inte att rubba innan jag gjorde i ordning bakvagnen. Det är på ont och gott, de har troligen inte flyttat sig under årens lopp.

Bengt

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-15 23:15:19
by Nahpets
Hej, tack för svaren.
Då har jag fått det bekräftat. Det finns inga justerbrickor. Man använder sig av excentriska bultar och liknande specialverktyg som "drar i svärden" förhållande till varandra (krasst sagt).

Med andra ord så har de inte tagit till sig infon jag bad de göra (länkar till bakvagnen)...

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-15 23:31:48
by gtBen
visa honom de här två korta filmerna istället, det är samma vare sig det är stål- eller aluminium-bärarmar:
toe-justering, där du behöver ett specialverktyg - https://www.youtube.com/watch?v=V3jNpthbtWI" onclick="window.open(this.href);return false;
camber-justering - https://www.youtube.com/watch?v=xz97KfsI7HE" onclick="window.open(this.href);return false;

det tredje som går att justera är finjustering av höjden, även om det inte är aktuellt för dig så talar det om vilka bultar på spring-plate:sen som är till det - https://www.youtube.com/watch?v=lmabOzJBZEk" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag rekommenderar att du läser på och är med när de gör hjulinställningen, ha filmerna framme i telefonen ...så kan det inte misslyckas

Bengt

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2021-06-16 07:41:56
by Nahpets
Hej!

Har försökt söka lite men går bet.

Det var ett tag sedan man var i "hetluften" :D .

Tacksam för ifall någon känner till verkstäder som kan våra bakvagnar?
Vill göra en hjulinställning.
Gärna norrort :) .

Levinsracing känner jag till.

Mvh
Stephan

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2021-06-16 08:07:01
by safe
"A blast from the past" :)
Jag nämnde visst Bandhagensdäck i tråden, jag var där sedan gjorde hjulinställning och corner weight på 911an. Ett par år sedan nu, men blev nöjd.

Negativ camber med toe out brukar inte bara vara otrevligt, brukar slita däck också.

Som Bengt skrev är det bra att vara med. Brukar vara det för min 911 med coilovers på. När man har coilovers så jobbar bilens vikt emot en jämfört med torsionsstavar. Det kan behövas en extra person med koben eller spett för att tvinga hjulupphägningen att flytta på sig dit man vill, excentern klarar det inte.

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2021-06-17 17:29:54
by Nahpets
😊

Kommer ge NB Gummi i Stockholm förtroendet…