Hjulvinklar med sänkt chassis

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#31 Post by toyrace »

Eddie Varvstopp wrote:
safe wrote: .massa bra tips ...
Mätningen kan man nog reda ut om man är lite noggrann och dina tips är kalasbra. Vad jag är orolig för är bakvagnen och själva justeringen. Det är den de flesta går bet på. Och givetvis har jag specialverktyget.

En annan relaterad fråga är om höjdjusteringen på svärden påverkar vinklarna?
Du mäter på backen, höjer upp å justerar, sänker ner och mäter, osv :#cheers:
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#32 Post by Eddie Varvstopp »

Ok, då gäller det att man tar god tid på sig :D . Jag tror jag vågar att ge mig på det :wink:

Som en sidnot så är min räser exemplarisk för däckfirmor, skruvarna har rört på sig frekvent och sen är det inte mycket som är gummiledat. Har dock en erfarenhet där hjulfirman inte kunde ställa bakvagnen :( . Efter en timme gav de upp och de sa att de antagligen behövde mer tid. Men å andra sidan behövde jag inte betala något vilket jag tyckte var bra hanterat av dem.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#33 Post by safe »

Om man lyfter bilen så rulla den fram och tillbaka och gunga på den ordentligt innan mätning.
Det är iofs alltid bra att rulla på bilen innan mätningom inte hjulen står på glidplattor, vilket man kanske inte har hemma....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#34 Post by Cédric »

Tycker det är svårt det där, krävs ofta en del för att bilen ska sätta sig ordentligt. Blir tidsödande att iterera sig fram. Finns ju olika trick man kan ta till dock.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#35 Post by Janne J »

Jag kör med den här setupen:
944-1.1.jpg
Rätskivor på pallbockar med snören mellan. Mäter mot hjulnaven för att få det i rätt läge och sedan är det bara att mäta toe med tumstock mot fälgkanten och snöret.
Camber mäter jag med ett digitalt vinkelpass.
Har även glidplattor om jag vill kolla caster, vilket inte är så ofta, max caster brukar vara det jag vill ha.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#36 Post by Nahpets »

Vad säger ni, ska de få en ny chans?

Jag påpekade problemet med toevinklarna och de sade kom tillbaka så provar vi igen.

Jag har skickat dem infon kring bakvagnen: https://rennlist.com/forums/racing-and- ... p-car.html" onclick="window.open(this.href);return false; .

Och frågat om de läst ock förstått.
Svaret jag fått är i korthet: "Svårt att veta ifall vi kan komma till önskat resultat (läs toe), det beror på hur sliten justerbrickan är".

Justerbricka ... på svärden. Det finns väl inga sådana?!

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#37 Post by Nahpets »

Hej,
Någon som kan bekräfta?

Justerbricka ... på svärden. Det finns väl inga justerbrickor på våra svärd?!

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#38 Post by safe »

Nahpets wrote:Hej,
Någon som kan bekräfta?

Justerbricka ... på svärden. Det finns väl inga justerbrickor på våra svärd?!
Han menar säkert excenter skruven.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

Hjulvinklar med sänkt chassis

#39 Post by JonasD »

Jag själv lämnar alltid in bilen till tyresö gummi, Hasse som jobbar där är väldigt duktig på framvagnsinställningar och har jobbat med det i säkert 30 år. Jag vet att det är många som håller på med rally, dragracing och banracing lämnar in sina bilar där.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#40 Post by mojo158 »

Hej,

Tyresö kan vara ett bra alternativ om de också göra bakvagnsinställningar? Det är där det brukar fallera.

Angående Skanstulls däck. På ovanstående diskussion med tappade hjulinställningar och tappade bakvagnsdelar så låter det mer som slarv än okunskap. Någon som pratat med dem om det?

/Staffan

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#41 Post by JonasD »

Ja, dom gör 4 hjulsinställningar.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#42 Post by safe »

mojo158 wrote: låter det mer som slarv än okunskap.
Skulle det på något vis vara bättre?

På min bil så tappade jag hjulinställningen, då kände jag på skruvarna de satt halvhårt, kunde med enkelhet dra dem alla hårdare med en blocknyckel, satt väl med kanske max 50 Nm om jag ska gissa, behövde inte ta i mycket för att dra dem ca 90 grader.
Jag gick tillbaka till dem, förklarade inställningarna har rubbats, skruvarna var inte dragna ordentligt. Det är M12 10.9 det ska dras hårt (~100 Nm).
Jag hade kört 1 banmöte och lite gata. Då var det förklaringar som att: "ja, men kör man bana så ändras det och man måste efterdra när man kört....". Vad hjälper det att efterdra när det redan rubbats? Dessutom konstigt att det under mina 10 år med bilen på bana så har aldrig inställningarna rubbats.

De gjorde om inställningen i alla fall, inte gratis men till reducerat pris i alla fall. Då åkte jag direkt till mitt garage och drog alla skruvar som ALLA var för lösa igen. Så det hjälpte inte att påtala att de drog dem för löst förra gången.

Alla som skruvat med en bil vet väl hur det känns när man drar en skruv lite lagom tajt med en vanlig blocknyckel? M8 med en 13 nyckel eller M12 med en 19, när det "stumnar till" är man ofta nära rätt moment för en vanlig 8.8. Men här var det inte så och dessa skuvar ska dras hårdare än så, man behöver ta i rejält!

Så om han som gjorde jobbet var slarvig, okunnig eller mekaniskt obegåvad, det vet jag inte och inte spelar det någon större roll, resultatet var det samma.


Kompisen körde längre efter inställningen och där så lossnade camber eller toe excentern och trillade bort. Det är ju kul för den kostar ju typ 700 spänn att köpa ny också, utöver att man gjort en värdelös hjulinställning...


Men det är klart, de kan ju ställa in bakvagnen (på en 911a) i alla fall, om man kan köra hem försiktigt och dra åt skruvarna till rätt moment efteråt... Men då borde man får rabatt på jobbet....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#43 Post by safe »

Jag föredrar ett ställe där man kan boka en tid och vara med under hjulinställningen för att kunna påverka värden och i många fall visa hur man gör.
Även ställen som inte kan dessa bilar utan bara kör Svensson-bilar kan göra en inställning om man är med och visar, kanske ha med sig verktyg som man vet att man kommer åt med, det kan ju vara trångt och knepigt.
Det viktigaste är att det är någon som har ett intresse för sitt jobb.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#44 Post by mojo158 »

Hej,

Min tanke var att slarv är lättare att åtgärda än att verkligen lära sig något nytt, men då krävs också att man är beredd att lyssna och åtgärda. Så tycks dock inte vara fallet.

/Staffan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#45 Post by Nahpets »

safe wrote:
Nahpets wrote:Hej,
Någon som kan bekräfta?

Justerbricka ... på svärden. Det finns väl inga justerbrickor på våra svärd?!
Han menar säkert excenter skruven.
Kan denna bli så pass sliten att det inte går att justera?
Det är nämligen så denne resonerade: att beroende på hur sliten den är går det mer eller mindre bra att justera...?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users