Förarstolen sitter fast

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
jon_back
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2017-07-01 07:51:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Förarstolen sitter fast

#1 Post by jon_back »

När jag köpte bilen så hade det enligt förre ägaren varit en riktig tungviktare som provkört bilen, när han slog ned arselet med en duns så hände något med förarstolen som gör att den inte går att skjuta fram och tillbaka. :lol:

Nu tänkte jag att jag skulle ta ur stolen, dels för att fixa själva stolen men även för att komma åt och spänna handbromswiren. Men eftersom det är stört omöjligt att skjuta stolen i någon riktning så kommer jag inte åt fästena som stolen sitter med i golvet. Eftersom jag inte vet riktigt hur fästena ser ut så är det svårt att veta vad det är som gått sönder. Tittar man in under stolen så ser det ut som staget som löper på höger sida sett bakifrån inte rör sig. Vänster sida respektive mellan vänster och höger rör sig när jag drar i handtaget.
Med tanke på alla stag så antar jag att det sitter en spärr i varje hörn av stolen? och att kanske höger bak är den som inte kopplar loss.

Jag vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga för att lösa detta så jag vädjar efter erfarenheter och idéer! :#pray:

User avatar
jon_back
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2017-07-01 07:51:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Förarstolen sitter fast

#2 Post by jon_back »

Går det inte med våld så får man ta till lite mer! Visade sig efter att jag nästan vridit huvudet av mig för att komma åt att se att spärrarna fungerade på båda sidorna. Så jag tog ett mässingsdorn och en liten slägga och började slå på skenorna som då sakta och motvilligt började röra på sig. Fick till slut ur stolen och det visade sig att största felet troligen är att den högra skenan var ganska så rostig, konstigt med tanke på att golvet ser fint ut.. :mrgreen:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users