Bränsleledningarna till/från filtret
-
- S2-Poster
- Posts: 208
- Joined: 2016-08-13 08:35:08
- Bilmodell: 944 -85b N/A
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Bränsleledningarna till/från filtret
Kommer inte åt bilen för att kolla själv tyvärr, tänkte höra om nån vet på rak arm.
Behöver byta bensinfilter på min bil 944 85b na, ser inte ut att vara bytt nån gång... Ledningarna som ansluter till filtret såg väldigt risiga ut, tror inte de överlever ett filterbyte. Kan man byta båda dessa utan att ta ner tanken? Dumt nog kollade jag inte detta själv.
Behöver byta bensinfilter på min bil 944 85b na, ser inte ut att vara bytt nån gång... Ledningarna som ansluter till filtret såg väldigt risiga ut, tror inte de överlever ett filterbyte. Kan man byta båda dessa utan att ta ner tanken? Dumt nog kollade jag inte detta själv.
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bränsleledningarna till/från filtret
Inget svar på din fråga, men jag har aldrig bytt bränslefilter på någon bil jag haft. Det behövs ju sällan också så länge man inte fått något skit i tanken, eller att tanken är rostig.
Har du inte problem med flödet kanske du ska låta en sovande björn sova...
Har du inte problem med flödet kanske du ska låta en sovande björn sova...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S2-Poster
- Posts: 208
- Joined: 2016-08-13 08:35:08
- Bilmodell: 944 -85b N/A
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Bränsleledningarna till/från filtret
Måste tyvärr dit och peta. Ska byta växellådsfästet och då måste jag lossa på filtret. Slangarna ser risiga ut både i gummi och rördelen, så jag förbereder mig på det värsta dvs läckage om jag börjar bända i prylarna. Trycket har jag inte mätt upp men bilen går inte riktigt som den ska så jag utesluter gärna igensatt filter genom att byta.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Bränsleledningarna till/från filtret
Tror inte du behöver ta ned tanken, däremot kommer du såklart behöva tömma tanken. Slangen från tanken går i en u-sväng ned till pumpen och sen vidare framåt till filtret.
Kan finnas bilder hos.
http://www.clarks-garage.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Annar skulle jag säga att google funkar bra. Försök hitta forumtrådar där folk uppgraderat pumpen så hittar du säkert bra bilder.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan finnas bilder hos.
http://www.clarks-garage.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Annar skulle jag säga att google funkar bra. Försök hitta forumtrådar där folk uppgraderat pumpen så hittar du säkert bra bilder.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Bränsleledningarna till/från filtret
Pelican parts hade bra bilder ser det ut som.
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Tanken behöver kanske inte tömmas heller. Verkar funka med en klämma..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Tanken behöver kanske inte tömmas heller. Verkar funka med en klämma..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- S2-Poster
- Posts: 208
- Joined: 2016-08-13 08:35:08
- Bilmodell: 944 -85b N/A
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Bränsleledningarna till/från filtret
Tack! Det där var kanonbilder. Är på besök hos min bil för ovanlighetens skull och har krupit lite under den. Fick bara bort den lilla luckan eftersom jag fick för mig att det där stålbandet håller uppe hela tanken. Men det är alltså bara kåpan som den håller?
Tömma tanken hade jag räknat med så det är lugnt. När man ändå håller på där är det väl lika bra att få så mkt som möjligt överstökat mao ta ut filtret i tanken och kolla statusen på det.
Tömma tanken hade jag räknat med så det är lugnt. När man ändå håller på där är det väl lika bra att få så mkt som möjligt överstökat mao ta ut filtret i tanken och kolla statusen på det.
Re: Bränsleledningarna till/från filtret
Har aldrig tagit ned tanken. Har dock monterat Bosch 044 på min Turbo. Då måste man bort med bygeln i alla fall.MartinC wrote:Tack! Det där var kanonbilder. Är på besök hos min bil för ovanlighetens skull och har krupit lite under den. Fick bara bort den lilla luckan eftersom jag fick för mig att det där stålbandet håller uppe hela tanken. Men det är alltså bara kåpan som den håller?
Tömma tanken hade jag räknat med så det är lugnt. När man ändå håller på där är det väl lika bra att få så mkt som möjligt överstökat mao ta ut filtret i tanken och kolla statusen på det.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Bränsleledningarna till/från filtret
Oj, råkade posta som Gäst
-
- S2-Poster
- Posts: 208
- Joined: 2016-08-13 08:35:08
- Bilmodell: 944 -85b N/A
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Bränsleledningarna till/från filtret
Grym info som du kommit med iaf, tack. En hel del som klarnar upp i mina planer. Måste dock ned med bygeln och kåpan för att säkerställa vilken slang jag ska ha. Får inte riktigt ihop det med de sprängskisser jag sett. Ena slangen är ju fullt synlig och identifierad. Den som gömmer sig under kåpan återstår.newkie wrote:Oj, råkade posta som Gäst
-
- S2-Poster
- Posts: 208
- Joined: 2016-08-13 08:35:08
- Bilmodell: 944 -85b N/A
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Bränsleledningarna till/från filtret
Hittar inte exakt en sån slang som sitter mellan pump och filter. Den som sitter på nu (troligen originalet sedan -85) har en sektion närmast filter bestående av metallrör i ca 45 grader. Sen slang hela vägen till banjon närmast pumpen. De ersättningsslangar jag hittar och som ska passa min bil är slang hela vägen. Dock verkar den vara krökt likt min slang. Nån som vet om den gamla slangtypen ersattes av den jag hittar nu dvs slang hela vägen?
Bilder strax
Bilder strax
-
- S2-Poster
- Posts: 208
- Joined: 2016-08-13 08:35:08
- Bilmodell: 944 -85b N/A
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Bränsleledningarna till/från filtret
Min slang
Troligen en sån som sitter på
Det här är vad som finns att köpa
http://www.stoddard.com/95135604107.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Troligen en sån som sitter på
Det här är vad som finns att köpa
http://www.stoddard.com/95135604107.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Bränsleledningarna till/från filtret
Enligt PET så verkar ditt metallrör vara ersatt med en gummislang.
Det finns två artikelnummer, 944 356 041 07 och 944 356 041 12, den förra markerad med ’A’ (=stock to be used up) och är möjligen versionen med metallrör.
PET är bra att ha nedladdad, finns i pdf-format på Porsche.com.
Det finns två artikelnummer, 944 356 041 07 och 944 356 041 12, den förra markerad med ’A’ (=stock to be used up) och är möjligen versionen med metallrör.
PET är bra att ha nedladdad, finns i pdf-format på Porsche.com.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S2-Poster
- Posts: 208
- Joined: 2016-08-13 08:35:08
- Bilmodell: 944 -85b N/A
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Bränsleledningarna till/från filtret
Tack.Maxx wrote:Enligt PET så verkar ditt metallrör vara ersatt med en gummislang.
Det finns två artikelnummer, 944 356 041 07 och 944 356 041 12, den förra markerad med ’A’ (=stock to be used up) och är möjligen versionen med metallrör.
PET är bra att ha nedladdad, finns i pdf-format på Porsche.com.
94435604112 har metallrör även vid banjon och är betydligt längre:
Tror inte den passar på min bil. Provar med helslangvarianten, borde funka.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users