Dimplade bromsskivor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
jon_back
NA-Poster
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2017-07-01 07:51:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

Dimplade bromsskivor

Inläggav jon_back » 2018-04-22 18:21:25

Håller på och byter bromsar och vill ha något lite sportigare och snyggare än släta skivor. Var inne på att slitsa först men tycker inte riktigt att det ter sig snyggt på en bil från 80-talet. Borrade är snyggt men spricker oundvikligen som jag förstått. Så det föll till slut på dimplade skivor. Jag gjorde några olika modeller i CAD och skrev ut en borrmall. Resultatet levde upp till alla förväntningar så jag känner att jag måste dela med mig av detta! :D

Jag gjorde detta i en pelarborr med hjälp av borrstopp vilket fungerade väldigt bra. En fräs har naturligtvis varit bättre och den som har rundmatningsbord vet säkert att man inte behövt en borrmall då. Hursom blev det bra och om någon önskar så kan jag skicka CAD ritningar på detta. Värt att nämna är att jag bara är ute efter utseendet. Några andra fördelar ger inte detta. Möjligen om man jagar tiondelar men det ska jag låta vara osagt.

2.jpg
3.jpg

5.jpg
4.jpg

claes
S2-Poster
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2013-04-02 09:48:39
Ort: Söråker
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986

Re: Dimplade bromsskivor

Inläggav claes » 2018-04-22 19:32:43

Snyggt!
/Claes

Ps. Hur lång tid tog det där?
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

jon_back
NA-Poster
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2017-07-01 07:51:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

Re: Dimplade bromsskivor

Inläggav jon_back » 2018-04-23 09:43:43

Tack! :D

Eftersom jag aldrig ritat i CAD tidigare så tog det några timmar att få till den första ritningen. Provborrade lite i de gamla skivorna men blev inte nöjd med mönster. Gjorde om några gånger till jag blev nöjd så ritandet tog lite drygt en dag. Själva borrningen tar ungefär en timme per skiva men det är det värt!

Mönstret är utlagt på 3°, så varje grupp blir totalt 21°. Hålen är 6mm och ligger kant i kant för att i största mån undvika ränder i belägg och skivor. Borrdjupet är 2,2mm så hålen motsvarar radien på borren eller hur jag skall förklara det. Det blir alltså inget "hål" i den bemärkelsen utan endast en omvänd kupol utan några vassa kanter. Detta tror jag bidrar till att minska risken för sprickbildning.

Hela processen kräver att man är noga men speciellt svårt är det inte. :#944burn:


Återgå till Teknik & Trim 9x4/9x8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare

cron