Sida 1 av 2

Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-15 20:34:43
av JohnC
Upptäckte idag att jag inte alls gillade den bromsade diffen i min 968 låda. Tenderade att släppa i framförallt högerböjar på Gelleråsen med spinnande hjul till följd och skenande varvräknare. Van att kunna kliva på fullt vid midcorner och exit på kurva.

Vilka diffar funkar? Bara för tävling. :#cheers:

Rykte säger att G50 diffar inkl 996 cup diff skall funka. Sant eller falskt?

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-16 01:34:52
av Ragnar Joensen
968 har samma diff som 964 med G50 låda, så det är kanske som du säger.

Vilken diff har du i din låda?

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-16 05:39:06
av JohnC
Vet inte 100% men troligen torsen diff. Hissar du upp bilen och snurrar ena hjulet i friläge så står det andra still. Med lamelldiff brukar andra hjulet följa med och utan bromsad diff så brukar anda hjulet gå baklänges enligt min ringa erfarenhet (om hjulen snurrar lätt, vilket de gör). :#cheers:

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-16 05:44:23
av JohnC
Om man tror på svaret nedan, vilket jag gör då problemet bara uppstod med slicks så är svaret enkelt. Skaffa en lamelldiff. Funkar då 996 cup diff?

”Torque sensing differentials are excellent if you drive your car at 8/10ths which is the majority of us street and occassional DE types like myself. Amateurs like myself never drive at 10/10ths. I would never risk my self built/funded car.

If you are a serious track type they are unpredictable. Especially running slicks/track tires with high levels of adhesion you are more likely to lift a wheel while cornering. As soon as this happens, torque sensing differentials effectively become open diff's.

Personally. I prefer clutch pack style LSD's. A good clunky 2-way is awesome.”

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-16 11:49:37
av Ragnar Joensen
Just diffspärr till 968 är en liten jungel.

Från fabrik hade de första 968 lamelldiffbroms, och senare bilar hade torsendiffbroms. Båda diffarna gick under samma optionsnummer M220 och de har till och med samma artikelnummer på diffarna.

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-16 12:59:31
av JohnC
Jo lite stökigt, ringde min tidigare hovleverantör på bromsad diff Tractive i Borlänge men de var inte riktigt klara med utveckling av bromsad diff till G50 låda utan hade fokuserat på 915 lådan så det alternativet föll. Får se om jag kan få kontakt med Guard eller Kaaz. Vill som sagt helst ha en lamelldiff.

:D

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-16 13:05:59
av JohnC
Hittade en liten förteckning på FVD som var intressant.

Passar en rad modeller men GT3 är undantagen.

https://www.fvd.net/us-en/FVD332911G50/ ... 20-80.html

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-16 14:12:01
av toyrace
UNIQ-diffen som Sanden tagit fram då? Men den passar kanske bara i S2-lådan! :roll:

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-16 14:29:13
av JohnC
Vet inte får kolla med honom men har en notering i bakhuvudet att den kostade en arm och ett ben. :#cheers:

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-17 09:38:29
av safe
JohnC skrev:Upptäckte idag att jag inte alls gillade den bromsade diffen i min 968 låda. Tenderade att släppa i framförallt högerböjar på Gelleråsen med spinnande hjul till följd och skenande varvräknare. Van att kunna kliva på fullt vid midcorner och exit på kurva.

Vilka diffar funkar? Bara för tävling. :#cheers:

Rykte säger att G50 diffar inkl 996 cup diff skall funka. Sant eller falskt?


Lyfter du innerhjulet i kurvan?
Torsen har två svagheter.
1. Bägge hjulen måste ha friktion för att den ska låsa upp. Låser den upp innan hjulet lättar så ska den driva på bägge.
2. Den har ingen upplåsningseffekt på motorbroms och ser då sämre stabilitet in i kurva. Borde inte vara en lika stor nackdel i en 968 som i en 911a

Guard har en torsen diff också (har en sån i min ena bil) tydligen så håller inte den i racing och de rekommenderar den bara till gatkörning. Då är Guard ändå kända för kvalité...
Kolla på OS-Gikken också, rätt prisvärda och har en lite annan filosofi på lamelldiff.

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-17 13:16:08
av JohnC
Bra info. Jag gissar att när jag laddar på med slicks på bilen och hade 19mm krängare bak så lyfte innerhjulet och då blev det varken hackat eller malet och varvräknaren löpte amok. När jag kopplade bort krängaren så blev det bättre men fortfarande inte riktigt bra. Dvs utgången på start och mål på Gelleråsen så spann det fortsatt men då hade jag rejält hög kurvhastighet beroende på slicks och brutalt fäste. Jag tror att jag inte kommer ha samma problem på Hockenheim nästa vecka då det är mer svepande kurvor. Hur som helst så vill jag hitta en lamelldiff då jag gillar trycket ut ur böjar. Svårigheten är att hitta rätt mängd bara då för mycket bromsad diff göra att bilen plogar istället vilket inte är önskvärt.

Skall undersöka lite olika alterantiv. Tyvärr blir det nog en del telefon till USA då Sverige verkar kört när det gäller den här typen av produkt.

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-17 13:36:22
av safe
JohnC skrev:Bra info. Jag gissar att när jag laddar på med slicks på bilen och hade 19mm krängare bak så lyfte innerhjulet och då blev det varken hackat eller malet och varvräknaren löpte amok. När jag kopplade bort krängaren så blev det bättre men fortfarande inte riktigt bra. Dvs utgången på start och mål på Gelleråsen så spann det fortsatt men då hade jag rejält hög kurvhastighet beroende på slicks och brutalt fäste. Jag tror att jag inte kommer ha samma problem på Hockenheim nästa vecka då det är mer svepande kurvor. Hur som helst så vill jag hitta en lamelldiff då jag gillar trycket ut ur böjar. Svårigheten är att hitta rätt mängd bara då för mycket bromsad diff göra att bilen plogar istället vilket inte är önskvärt.

Skall undersöka lite olika alterantiv. Tyvärr blir det nog en del telefon till USA då Sverige verkar kört när det gäller den här typen av produkt.


Jag tror cup-diffen som du undrar över passar. 911 G50 och framåt är i stort sett samma växellåda, förutom att krondrevet är större i diameter. Det skulle ju kunna påverka kompatibilitet.
M-tech borde kunna svara på om det passar tycker jag.

Snabb googling:
http://www.patrickmotorsports.com/part/ ... -g97-diff/

LSD Limited Slip Differential - PORSCHE 911 Cup / G50 / G96 / G97 / 5 & 6-Speed Transaxles (1986- ) - (NON 4WD)

Verkar vara en diff som passar i en massa växelådor.

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-04-17 14:24:32
av Karl Birgander
Jag har inte koll på hur mycket han kan om diff till just våra bilar, men Peder på https://www.facebook.com/mobimec/ brukar ju nämnas så fort man pratar BMW och diffbroms i alla fall.
Om han nu inte kan om specifika 968-prylar, så lär han ändå ha en del kontakter och även kunskap i ämnet.
Jag skulle slagit honom en signal.

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-05-01 19:04:36
av JohnC
Beställde en Kaaz lameldiff från UK. :#cheers:

Re: Lsd till 968

InläggPostat: 2018-05-01 19:13:55
av safe
JohnC skrev:Beställde en Kaaz lameldiff från UK. :#cheers:

Uppdatera oss gärna med hur den fungerar, har en Kaaz liggande till en 915 låda.