Page 2 of 2

Re: Lsd till 968

Posted: 2018-05-03 16:41:36
by ryding
spännande ämne då jag precis monterat en quaife ATB diffbroms i min 968cs.

Den har ju kugghjul i sig, så det är ju ingen lamelldiff, är det en torsendiff?
Har jag gjort bort mig?

Re: Lsd till 968

Posted: 2018-05-03 16:51:40
by safe
ryding wrote:spännande ämne då jag precis monterat en quaife ATB diffbroms i min 968cs.

Den har ju kugghjul i sig, så det är ju ingen lamelldiff, är det en torsendiff?
Har jag gjort bort mig?
Ja, torsen.

Lsd till 968

Posted: 2018-05-03 18:41:08
by Maxx
ryding wrote:spännande ämne då jag precis monterat en quaife ATB diffbroms i min 968cs.

Den har ju kugghjul i sig, så det är ju ingen lamelldiff, är det en torsendiff?
Har jag gjort bort mig?
Torsen, ja. Gjort bort dig, inte nödvändigtvis.

Om du pressar bilen hårt på bana kommer du att märka en viss på/av-effekt i tighta kurvor där bilen vill lätta på innerhjulet. Bättre än ingen bromsad diff alls, men kan överraska lite om man förväntar sig perfekt driv genom alla kurvor. Beror säkert på hur hårt fjädrad bilen är också.

Jag köpte en original 968 torsendiff och den kostade en bråkdel av en lamell-LSD. Jag skulle hellre ha en lamell-LSD, men det är inte högst på priolistan.

Re: Lsd till 968

Posted: 2018-05-06 21:40:42
by JohnC
Jag tror/vet att torsion diff är kanon för 9 av 10 förare. Det jag pysslar med är extremt och då går det inte att kompromissa. Hade jag kört lite PCS och gata så är jag övertygad om att quife och övriga torsion diffar gör jobbet men med slicks och 100% satsning så funkar det inte. :#cheers: