Page 1 of 1

Bussningar och krängningshämmare

Posted: 2018-04-13 07:05:22
by Orecreek
Jag har en 944 turbo -86 som jag tycker är lite spårkänslig och lite svajig. Jag tänkte att jag skulle börja med att byta ut bussningarna i fram och bakvagn till typ powerflex eller liknande. När jag mäter krängningshämmarna så visar det sig att fram är den 22,5 mm och bak 18 mm. Jag har läst att -86 turbo har 24 mm fram, men det är alltså inte min. Är det värt att försöka få tag på stöddigare krängare? och i så fall vad ska jag ha? Gärna tips på bussningar också.
Jag är helt ny på Porsche så jag tar tacksamt emot alla råd och tips.

Bilen kommer gå mestadels på gata men vill även kunna köra lite trackdays.

Re: Bussningar och krängningshämmare

Posted: 2018-04-13 18:36:19
by jon_back
Min -86a har 24mm fram. Men 1,5mm borde inte spela någon roll. Nya bussningar är inte fel men har du kollat camber och toe?

Re: Bussningar och krängningshämmare

Posted: 2018-04-13 19:12:44
by Orecreek
Nej det har jag inte gjort, jag tänkte byta bussningar först.

Re: Bussningar och krängningshämmare

Posted: 2018-04-15 16:16:33
by Ragnar Joensen
Det är alltid bra att säkra en sund bas, innan man gör hjulinställning.

Spårighet kommer ofta från felaktiga hjul (fel ET, slitna eller tokbreda däck), slitna delar i styrningen eller slitna bussningar. I den följden, tror jag att man kan säga. Felaktig eller aggressiv camber borde man se med blotta ögat.

Kolla om du har lagor rätt dimensioner på dina hjul, och att däcken är bra. Byt enligt behov.

Kolla hjullager, styrled, kulan i bärarmen, bussningar mellan bärarmar och kaross, och topplagring för slitage och byt enligt behov.

Kolla övriga bussningar i framvagnen och byt enligt behov.

Gör hjulinställning.