Fälgar för bankörning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Fälgar för bankörning

#1 Post by mojo158 »

Hej,

Hur ska man tänka angående fälgars vikt kontra ET? Funderar dels på 928-fälgarna som heter Gullideckel och 993 Cup Winterrad. Gullideckel 16 x 8 tum väger ca 9 kg och 993 Cup väger 8.2 kg (samma dimension). Men Gullideckel har ET 52 och 993 cup har ET 70. Det höga ET hos 993 cupborde ge 3 cm mindre spårvidd men de är samtidigt lättare. Hur pass negativt är den mindre spårvidden, bör spacers användas? Vad väger 1.5 cm spacers? Vad koster de och var kan de köpas?

/Staffan

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fälgar för bankörning

#2 Post by Cédric »

Skulle försöka undvika spacers om det går, mest för krånglet, och att det kostar pengar, samt såklart väger en del.

ET är ju styrt av passningen i hjulhuset, vad vill du helst ha? Jag har byggt mig en uppsättning av 16x8 D90 et52, men dom är blytunga på nästan 10kg styck. Har ju också sneglar på CUP 1 "narrowspoke" 16", som ska väga 8,5kg, inte så lätta att hitta dom heller kanske. Kan ju vara nåt att hålla utkik efter.

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Fälgar för bankörning

#3 Post by mojo158 »

Hej Cedric,

När det gäller Narrowspokefälgarna så har jag slutat titta efter dem då någon här på forumet sagt att de inte lämpar sig för banköring, de är lätta men inte särskilt starka, men det kanske inte stämmer?

Angående ET så undrar jag helt enkelt hur stor påverkan lite smalare hjulbas gör? 1,5 cm på vardera sida låter inte så mkt. Jag är inte orolig för skärmkanerna och ET 70 borde väl göra att hjulen hamnar längre in från skärmkanterna, så det kan väl inte vara en fråga i detta fall?

/Staffan

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fälgar för bankörning

#4 Post by Cédric »

Det hade jag faktiskt missat, ska googla lite kring ämnet.

I värsta fall tar hjulet emot fjäderbenet med för högt ET, det kan bli tråkigt, då blir det ju behov av spacers. Sen ändras ju skrubbradien i styrningen direkt av ändrat ET. Är väl egentligen inget stort problem i praktiken, men det kan förändra krafterna i ratten en del. Märks rätt tydligt när jag går från ET52 till 23, då får man klart mer krafter i ratten,

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Fälgar för bankörning

#5 Post by Eddie Varvstopp »

Blir fel belastning på hjullager också, men det är inte värre än att man har koll på dem och knät med att byta oftare.

I övrigt tycker jag 944 svarar riktigt bra på att flytta ut hjulen ;) så av den anledningen hade jag rekommenderat spacers.

Finns det inte 16" BBS på marknaden (inte split då) ? Jag har själv 15" och de har helt ok vikt, dessutom med rätt et ;) .
När man är kräsen är det en djungel det där med fälgar till Porsche ...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Fälgar för bankörning

#6 Post by mojo158 »

Hej,

Tack för input.

/Staffan

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fälgar för bankörning

#7 Post by Cédric »

Jag gillar också känslan med utflyttade hjul, tycker både responsen i framvagnen och styrkänslan blir mycket roligare. Ska nog bli bra jäkla brett innan hjullagrena blir problem, bredare än vad man får plats med i std hjulhus.

Tyvärr är dom flesta uppsättningar blingstorlekar, alltså större bak än fram, så det är lite jobb att få ihop en prestandainriktad setup. Dom flesta fälgar har för lågt ET för att jag ska få in 8", vet inte hur det blir på nyare 944or, kanske liknande problem.

Nu på senare tid känns det som att utbudet på bredare däck i 15" och 16" ökat, så nu finns det en del att välja på. En uppsättning BBS i 8x15" ET52 med 225 Rdäck på skulle sitta perfekt! Omöjlig kombo tyvärr om man inte köper customfälgar=dyyyrt.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Fälgar för bankörning

#8 Post by Maxx »

Cédric wrote:Har ju också sneglar på CUP 1 "narrowspoke" 16", som ska väga 8,5kg, inte så lätta att hitta dom heller kanske. Kan ju vara nåt att hålla utkik efter.
https://www.blocket.se/vi/78441507.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users