Skillnad USA 944 kontra Europa 944

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Skillnad USA 944 kontra Europa 944

#1 Post by Nicke36 »

Hej alla samlad kunskapsexpertis.
En fråga angående de 944:or N/A 2,5l som såldes för USA marknaden. De hade ju "endast" 150 hästkrafter för att klara avgaskrav, men vad skiljer dem från 163 hästars versionerna som såldes i Europa?
Är det bara mjukvara? Dvs skulle man kunna ta en databox från 944 europa och stoppa i en 944 usa och få de saknade 13 hästarna?
Någon som vet?

Bara snön försvann så man kunde komma ut till garaget...
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skillnad USA 944 kontra Europa 944

#2 Post by Cédric »

Dom tidiga hade väl tom 143hp, den hade lägre kompressrion och katalysator å säkert fler småsaker, sen var säkert mjukvaran annorlunda, men det mesta ligger nog i komp och avgasrening.

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: Skillnad USA 944 kontra Europa 944

#3 Post by Nicke36 »

Ja, det är min tanke också.
Frågan är vad man skulle behöva förändra för att nå upp till europa standard? "Bara" byte av DME box, eller mer? Kamaxel, vevaxel?
Vad skulle ske om man tex monterar ett MAF kit på USA motorn? I Lindesey racings kit ingår det att man byter styrchip, vilken hänsyn tar det till kompression osv.?

Lite funderingar en snöig måndag. :D
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users